Blodtryk


Jones
 Share

Recommended Posts

Jeg ved godt dette er et lidt alternativt spørgsmål i skades forummet, men synes nu det passede bedst ind her og da der er mange læger og dygtige folk på mol, kunne det vare rart med et svar.

Situationen er den at min moster har for højt blodtryk, så hun har en elektronisk blodtryksmåler fra lægen. Jeg ville af ren interesse så prøve denne og jeg prøvede nogen gange med begge arme. Min venstre arm viser ret stabilt ca 120/55, men min højre arm viser ca 140/65.

Jeg har taget målinger af begge arme ca 4-5 gange i løbet af hele dagen, og disse tal er forholdsvis stabile. Jeg undersøgte sagen og så at WHO siger at forhøjet blodtryk er 160/95, men i Danmark regnes et blodtryk på 140/90 som grænsen. Mit høje tal (systoliske tryk), ligger altså lige på grænsen, og i er par af målinger var den faktisk oppe på 143. Men altså kun ved målinger af højre arm.

Hvad kan det skyldes med denne store forskel på armene, er der noget galt med mig?

Skal jeg tage det alvorligt at mit systoliske tryk er lidt for højt? Jeg er jo ung, dyrker meget motion(dog ikke cardio), ryger ikke, drikker meget meget sjældent og spiser sundt og ikke for meget salt. Det burde vel ikke være så højt.. :unhappy:

På forhånd tak.

Link to comment
Share on other sites

For det første er mange af de hjemmemålingsapp. man kan få ikke helt nøjagtige når det kommer til en præcis måling...

For det andet så er det kun venstre arm ... den tættest på hjertet du skal bruge --> ergo - dit BT er helt normalt!!

For det tredje - hold du så blodtryksmåleren ud for hjertehøjde??

For det 4. - tog du det i hvile - dvs. efter 10-15 minutters afslapning??

Edited by angel
Link to comment
Share on other sites

For det første er mange af de hjemmemålingsapp. man kan få ikke helt nøjagtige når det kommer til en præcis måling...

For det andet så er det kun venstre arm ... den tættest på hjertet du skal bruge --> ergo - dit BT er helt normalt!!

For det tredje - hold du så blodtryksmåleren ud for hjertehøjde??

For det 4. - tog du det i hvile - dvs. efter 10-15 minutters afslapning??

Jeg tog det mange gange på begge arme, og udsvinget var kun stort de 2 arme imellem, målingerne på hver arm var ret stabile, så synes det burde virke nogenlunde præcist?

Jeg læste i brugsanvisningen fra lægen man skulle tage den arm der gav de højeste målinger? Desuden stod der på netdoktor at det også kunne tages på højre arm, men der stod ik noget om hvis der var forskel på de 2 arme.

Jeg holdte armen ud for hjertehøjde, men skal blodtryksmåleren (kassen) og holdes op i den højde?

Ja jeg tog det i hvile, eller havde lige gået en smule rundt, men ikke lavet noget videre fysisk.

Link to comment
Share on other sites

Unge mennesker har normalt ikke forhøjet blodtryk.

Som angel skrev, de apparater man kan købe på apoteket og lign. er højest ustabile, og kan ikke bruges til særligt meget med mindre man monitorerer blodtrykket over længere tid, eventuelt på forskellige tidspunkter af døgnet.

Stringent set skal blodtrykket måles på venstre arm, men i praksis er det mere eller mindre lige gyldigt, med den vej blodet tilbageligget ud til armarterien burde der ikke være reelle forskelle, og det eneste din måling viser er hvor upræcis apparatet er.

De automatiske apparater bruger bl.a. pulsen til at bestemme blodtrykket og hvis pulsen er svag eller uregelmæssig kan man også tit få helt vanvittige resultater - specielt diastolsk (det sidste.) Personligt har jeg forhøjet blodtryk, og bruger selv kun manuelle apparater til målinger.

Det er også ret vigtigt du har taget blodtrykket i hvile, som angel siger er 15-20 minutter et minimumskrav.

WHO's definition (og til en hvis grad den danske) er meget omstridt. Idag bruger man i højere grad, end de egentlige 140/90 et risikoskema til at vurdere om man har forhøjet blodtryk, og om medicinsk behandling bør anbefales, her vurderer man bl.a. rygerstatus, fedme, eventuel hjerteforstørrelse, diabetes og andre ting der ligeledes øger risikoen for komplikationer i forbindelse med forhøjet blodtryk. Sagt på en anden måde skal du ikke panikke hvis dit blodtryk et par gange måles over de 140/90. Det svinger meget, hvis du har trænet, eller hvis du er en smule spændt på tallet som apparatet spytter ud kan man sagtens få trykket til at svinge 20-30 stykker systolsk. Faktisk får mange mennesker forhøjet blodtryk ( i øjeblikket) af at få målt blodtrykket - et fænomen der kaldes white coat hypertension.

Åh jo, og slutteligt :smile:, intens lakridsspisning kan også give forhøjet blodtryk :4mewantfood:

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Ok takker for jeres svar og jeg er glad for i ikke ser det som så alvorligt igen. Jeg synes dog stadig det er mystisk at når jeg har målt blodtrykket flere gange i løbet af dagen og alle gangene i hvile, har intet fysisk lavet idag, at det så giver de samme resultater når jeg måler, altså med forskellen på de 2 arme. Det burde vel indikere at det er ret præcist og det er sådan et fra lægen og ser rimligt prof ud.

Jeg savner stadig svar på denne forskel imellem armene, da jeg ser det yderst mærkeligt at den samme upræsice måling rammes igen og igen, hvis det var så upræcist ville det da i stedet givet en masse "tilfældige værdier", altså uden denne klare sammenhæng.

Ok ja jeg kan se at det er det første tal (systolske tryk) som svinger mest, har lige tjekket målinger jeg har skrevet op igen. jeg kan godt forstå problematikken omkring sympaticus indvirkning på blodtrykket, altså det med at det bliver forhøjet p.g.a. situationen.

Men som sagt hvad med de 2 arme og forskellige målinger?

Og skal selve blodtryks apperaten også løftes op i hjertehøjde ligesom armen er?

Takker endnu engang for jeres hjælp.

Link to comment
Share on other sites

Igen, blodtrykket svinger ikke væsentligt mellem de to arme faktisk falder trykket først reelt når blodet når ud i de mindre arterier og arterioler (modstandskarrene).

Blodtrykket med et sphygmomanometer måles omkring arteria brachialis som er en forholdsvis stor arterie hvis tryk ikke er væsentligt anderledes end legemespulsåren, aorta. Blodet har en smule længere vej fra venstre ventrikel til højre overarmsarterie end til venstre, derfor bruges venstre arm normalt stringent ved målinger, -men reelt er det ligemeget med de apparater der bruges. Hvis du skal kunne se den store forskel skal du nærmest have en a-punktur.

Nu er jeg ikke nærmere bekendt med biofysikken bag de automatiske blodtryksmålere, men som nævnt tidligere baserer de bl.a. det kalkulerede blodtryk på pulsen - hvis cuffen sidder anderledes på din venstre hånd, eller hvis arterien deler sig lidt højere på højre end venstre kunne jeg godt forestille mig at det kunne give andre resultater - men reelt er det gætværk. Det er til gengæld sikkert at du ikke har et markant anderledes højre blodtryk end venstre (medmindre vi da snakker en akut tilstand :smile:) derfor viser det bare hvor upræcist apparatet er, mere end noget andet.

Med hensyn til positionen med dig og apparatet er det reelt underordnet. Reelt set burde blodtrykket måles hos den liggende, men på både sygehuse og hos de fleste praktiserende læger (jeg har været ved) måles det siddende. Reelt er trykket nok lavere liggende. Apparatets placering i forhold til dig er underordnet. Det fungerer ved at måle trykket på den luftsøjle der er i slangen som sendes tilbage fra cuffen.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Jeg har også selv lidt forskelligt Bt i armene. Omkring 10 forskel på sys.

Det er blevet målt dels hos lægen, dels med udstyr jeg gik med gennem et døgn.

Lægen sagde at det var helt normalt at have forskel på armene, det skyldes ganske - i følge ham - at årene ikke har samme størelse, og trykket derfro vil blive højere i den ene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også selv lidt forskelligt Bt i armene. Omkring 10 forskel på sys.

Det er blevet målt dels hos lægen, dels med udstyr jeg gik med gennem et døgn.

Lægen sagde at det var helt normalt at have forskel på armene, det skyldes ganske - i følge ham - at årene ikke har samme størelse, og trykket derfro vil blive højere i den ene.

Det passer til gengæld ikke. Det er sandsynligt at den lille forskel i længden kommer til at spille ind her.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Takker for svaret Sortiarius.

Jeg vil tage nogen nye målinger og være meget opmærksom på hvordan jeg sætter aperatet på armen.

Jeg ved ikke lige hvad du tænker på når du skriver, medmindre der er tale om en akut tilstand, men jeg føler mig sund og rask, så kan ikke forestille mig der er noget der. Det er nok bare, som du siger, apperatet og noget sympaticus indvirkning der giver de lidt mærkelige resultater.

Jeg vender lige tilbage en af dagene, når jeg har fået taget nogen nye målinger. Altså hvis den sjove forskel stadig er til stede.

mvh Jonas

Link to comment
Share on other sites

Det passer til gengæld ikke. Det er sandsynligt at den lille forskel i længden kommer spiller ind her.

Hvilken del er forkert? Vil meget gerne have en den "rigtige" forklaring.

Den forskel i længde du nævner, hvad er den for en længde?

Link to comment
Share on other sites

Lægen sagde at det var helt normalt at have forskel på armene, det skyldes ganske - i følge ham - at årene ikke har samme størelse, og trykket derfro vil blive højere i den ene.

Arteria brachialis dexter et sinister har samme størrelse (diameter). At sige de anatomisk har forskellig størrelse er forkert.

Når jeg skriver længden mener jeg kar længden fra hjertets venstre ventrikel til hhv. a. brachialis sin et dxt. Her er der en (minimalt) længere afstand til den højre arterie, eller som angel siger ligger den venstre simpelthen tættere på hjertet. Desto længere strækning blodet løber, desto større trykfald (hydrodynamisk modstand)

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Det er en manchet som skal sidde lige over albuen. :smile:

Nu ved jeg ikke hvor store dine overarme er, men min 37 cm gun skal have en udgave af en ekstra stor manchet for at måle korrekt... de fleste almindelige manchetter går vist kun til arme på 34 cm... alt derover skal have en anden og større udgave for korrekt måling :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nu ved jeg ikke hvor store dine overarme er, men min 37 cm gun skal have en udgave af en ekstra stor manchet for at måle korrekt... de fleste almindelige manchetter går vist kun til arme på 34 cm... alt derover skal have en anden og større udgave for korrekt måling :wink:

Hov hov din gavflab :tongue: Jeg ved godt mine guns halter, men profilbilledet får det altså til at se værre ud. :laugh: De er ca 41cm i skrivende stund, den højre lidt større end den venstre. Måske er det derfor målingen ikke passer, dog synes jeg ikke det er et problem at nå rundt om armen, det er ret stort og med velkro lukning.

Link to comment
Share on other sites

Hov hov din gavflab :tongue: Jeg ved godt mine guns halter, men profilbilledet får det altså til at se værre ud. :laugh: De er ca 41cm i skrivende stund, den højre lidt større end den venstre. Måske er det derfor målingen ikke passer, dog synes jeg ikke det er et problem at nå rundt om armen, det er ret stort og med velkro lukning.

Det har ikke så meget at gøre med om den er svær/let at få om armen men om den måde trykket presse på armen og lukker for blodgennemstrømningen... en mindre manchet gør ikke arbejdet nær så godt som en større ... deraf heller ikke nær så præcis!

Det kunne meget vel tænkes at den forskel der er i overamensstørrelse også kan spæde til de forskellige målinger :smile:

Jeg ville ikke tage det med blodtrykket så seriøst med mindre flere i Jeres familie lider af forhøjet blodtryk med de bivirkninger der kommer deraf! Er dette ikke sagen og du lever så sundt som du gør... så ville jeg slet ikke bekymre mig :bigsmile:

p.s. I det hele taget slår det mig at du til tider bekymre dig lidt for meget om dit helbred :wink:

Edited by angel
Link to comment
Share on other sites

Det har ikke så meget at gøre med om den er svær/let at få om armen men om den måde trykket presse på armen og lukker for blodgennemstrømningen... en mindre manchet gør ikke arbejdet nær så godt som en større ... deraf heller ikke nær så præcis!

Det kunne meget vel tænkes at den forksel der er i overamensstørrelse også kan spæde til de forskellige målinger :smile:

Jeg ville ikke tage det med blodtrykket så seriøst med mindre flere i Jeres familie lider af forhøjet blodtryk med de bivirkninger der kommer deraf! Er dette ikke sagen og du lever så sundt som du gør... så ville jeg slet ikke bekymre mig :bigsmile:

p.s. I det hele taget slår det mig at du til tider bekymre dig lidt for meget om dit helbred :wink:

Ok jeg vil prøve at lade være med at bekymre mig så meget, den eneste jeg kender til med forhøjet blodtryk er min moster, mine forældre har ikke det mindste forhøjet blodtryk.

Og ja jeg tror du har ret, jeg bekymrer alt for meget og det vil jeg prøve at lade være med. Men jeg interesserer mig nu også en del for kroppen og lægevidenskab, så en smule af bekymringer kommer nok også af interesse.

Jeg føler mig sund og rask og har ALDRIG haft hovedpine og lever sundt, så jeg lader være med at bekymre mig mere om det.

Tak for hjælpen. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Ok jeg vil prøve at lade være med at bekymre mig så meget, den eneste jeg kender til med forhøjet blodtryk er min moster, mine forældre har ikke det mindste forhøjet blodtryk.

Og ja jeg tror du har ret, jeg bekymrer alt for meget og det vil jeg prøve at lade være med. Men jeg interesserer mig nu også en del for kroppen og lægevidenskab, så en smule af bekymringer kommer nok også af interesse.

Jeg føler mig sund og rask og har ALDRIG haft hovedpine og lever sundt, så jeg lader være med at bekymre mig mere om det.

Tak for hjælpen. :smile:

SÅ er der absolut ikke noget at komme efter :smile:

Det er også kanon godt med interesse for kroppen, specielt når man træner --> det skal du nok komme langt på!!

... men man skal også huske at det vi kalder normalværdier er et gennemsnit for befolkningen... dvs. der vil altid være en procentdel som enten er over eller under og stadigvæk er sunde og ALDRIG får problemer!!

Derfor... du hverken ryger, drikker, spiser usundt, du motionere, spiser sikkert også dine vitaminer osv.... du kan simpelthen ikke leve bedre end du gør nu :4thumbup:

Om dit BT så evt. skulle være lidt højt ... så ville det ikke betyde en dyt-fis (for at tage det på lægetermer :tongue: ) for din sundhed ...

(vær du glad for at du ikke har lavt BT som mig og du pludselig finder dig selv liggende og rode rundt på fortorvet fordi du nu igen er besvimmet :blink: )

Edited by angel
Link to comment
Share on other sites

SÅ er der absolut ikke noget at komme efter :smile:

Det er også kanon godt med interesse for kroppen, specielt når man træner --> det skal du nok komme langt på!!

... men man skal også huske at det vi kalder normalværdier er et gennemsnit for befolkningen... dvs. der vil altid være en procentdel som enten er over eller under og stadigvæk er sunde og ALDRIG får problemer!!

Derfor... du hverken ryger, drikker, spiser usundt, du motionere, spiser sikkert også dine vitaminer osv.... du kan simpelthen ikke leve bedre end du gør nu :4thumbup:

Om dit BT så evt. skulle være lidt højt ... så ville det ikke betyde en dyt-fis (for at tage det på lægetermer :tongue: ) for din sundhed ...

(vær du glad for at du ikke har lavt BT som mig og du pludselig finder dig selv liggende og rode rundt på fortorvet fordi du nu igen er besvimmet :blink: )

Ok ja jeg kan godt se at der ikke er grund til bekymring så. Jeg er glad for dit indlæg, og jeg vil i fremtiden nøjes med at have interessen og ikke bekymre mig om småting og lede efter problemer, som jeg har haft en lille tendens til. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Ok ja jeg kan godt se at der ikke er grund til bekymring så. Jeg er glad for dit indlæg, og jeg vil i fremtiden nøjes med at have interessen og ikke bekymre mig om småting og lede efter problemer, som jeg har haft en lille tendens til. :smile:

kender godt den tendens :innocent: det gør heller ikke det store så længe man lige tager sin sunde fornuft med ind over engang imellem :wink:

Hvis nogen skulle bekymre sig så burde jeg være et vrag :crazy: med mit minimale blodtryk (som ikke kan forklares), slem slidgigt i det ene knæ (næsten slidt helt igennem!!), ofte afklemning af plexusbrachialis med paresertil følge ... nogle gange i begge arme på samme tid (ikke så fedt når man skal cykle hjem :dry: ), psoriasis (mor med begyndende psoriasisgigt), 2 bedste forældre døde af cancer --> bedstemor død af livermodercancer, moster som har fået fjernet sin pga. kræft og en mor med celleforandringer... kunne sikkert blive ved... nå Ja - skal da heller ikke glemme farmor der fik det hvide snit :cry:

Dog siger intet af dette mig noget da det er ting jeg ikke står til at ændre og bekymringer blot gør det være .... (lyder faktisk ret slem når man remser det op sådan :blink: )

Link to comment
Share on other sites

som nævnt udgør forskel i størrelse af overarmene en potentiel forskel i målt BT.

Manchetten skal vende korrekt og sensoren skal ligge korrekt.

Derudover er det skam ikke lige meget, hvilken arm, man måler BT på.

Man bør måle på begge arme og så konsekvent anvende den arm, der giver det højeste BT.

Årsagen er, at der kan være forskellige forhold, der gør, at det målte BT er lavere end det reelle BT. Den modsatte situation(højere end det reelle) ses dog ikke(undtaget, hvis du fx strammer biceps undermålingen - og undlad dette, da du kan få multiple småblødninger i huden, da BT let stiger til 300mmHg...hvilket dog nok kræver et gammelt Hg-manometer for at vise dette tryk).

Nogle af de forhold, der kan medføre et lavere BT er åreforkalkning, enten moderat forkalkning ud for selve målestedet(årevæggen er mindre eftergivelig, hvilket kræver et større tryk, for at den lukker sammen) men også svær forkalkning fra hjertet til armen.

Endelig kan man sagtens forestille sig forskellige karformationer - det er skam kun ca.70% af alles centrale kar, der ser ud, som de gør i de forskellige anatomiske atlas - resten er variationer på samme tema. Hvorvidt disse variationer medfører BT-sideforskel, skal jeg dog ikke kunne udtale mig om.

Coarctatio aortae(en anomali) kunne man måske også forestille sig give BT-sideforskel.

Så syg? Kan jeg ikke udtale mig om, men du bør efter min mening klart anvende det højeste BT og derefter måle det konsekvent på den arm.

Link to comment
Share on other sites

Hvis vi nu skal blive tekniske så skal man også holde sig forøje at er manchetten placeret blot lidt under hjerteniveau overestimering af det diastoliske og systoliske blodtryk på op til 10 mmHg.

Dvs at et systoliskblodtryk på 140 rent praktisk sagtens kunne være 130 :smile:

Med hensyn til ballonen i machetten så skal den være af sådan en størrelse at den omslutter 100% – Der er som regel 3 forskellige størrelser at få --> 9x28 cm (lille), 12x35 cm (normal), 15x43 cm (stor)

... vil skyde på at Jones har opereret med en normal størrelse

Manchetten skal anbringes direkte på huden og ikke f.eks. udenpå patientens skjorteærme. Den bør placeres således, at underkanten er et par cm fri af albuebøjningen. Gummiballonen i manchetten skal nå helt rundt om armen, og have en bredde svarende til ca. 40% af overarmens circumferens . (dvs. også sige at Jones ryger i den "voksne" kategori :4flex: )

En for smal manchet vil typisk give en fejl på 8-10 mmHg systolisk og 2-8 mmHg diastolisk. (her kan yderligt fratrækkes en fejlmargen fra de 140 systolisk :smile: )

Noget helt andet er...

Manchetterne til de hel- og halv-automatiske apparater er ofte forsynede med størrelser som afviger fra de anbefalede standardmål. Man bør her følge fabrikanternes anvisning på samhørende manchet- og arm- størrelser. Man skal være opmærksom på at apparaterne er typegodkendt med de leverede manchetter og det kan ikke anbefales at udskifte disse til andre størrelser.

Blodtryksmanchetten består oftest af en natur- eller kunstgummiballon omgivet af et tekstilfor fremstillet af bomuld. Nogle manchetter fremstilles af et tekstil, som er imprægneret med en gummimasse, således at den ikke kan adskilles. Man skal være opmærksom på, at de angivende størrelser i tabel 1, er ballonens størrelse. Foret skal passe i størrelse til ballonen.

Gummiballonen bliver mør ved brug, og kan derved blive utæt. Foret bør rengøres regelmæssigt ved hånd- eller finvask.

Manchetternes tæthed bør kontrolleres mindst årligt ved f.eks. at anbringe den omkring en stiv flaske og opblæse den. På det tilhørende manometer kan man sikre sig, at luften ikke siver ud.

Så alt i alt Jonesy ... så kan du forhåbentligt godt se at når man går måling af hjemmeblodtryk efter i sømmene kan der være utroligt mange unøjagtigheder!!

Edited by angel
Link to comment
Share on other sites

Angel: Det er da ellers lidt af hvert din familie har været ramt af. Men du lever jo sundere end nogen anden og er endda læge, så du kan holde øje med eventuelle faresignaler. Så jeg tror skam din chance for et langt sundt liv er meget meget stor. Det hjælper i hvert fald ikke at spekulere sig syg, hvilket du også har fået mig til at indse. Så vi skal nok leve langt og lykkeligt til vores dages ende. :smile:

Forresten jeg tog nogen målinger igen og denne gang var de lavere. Jeg slappede nok mere af denne gang og desuden fik jeg armen de lidt højere op, når jeg målte var den nok 5-10 ca under hjertet før. Så nu siger blodtrykket på højre arm ca 125/55 og på venstre 115/55. Så du havde ret Angel, der er ikke noget at bekymre sig om. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hej Jones

Ser da helt okay ud med tallene nu.

En forskel på 5-10 mmHg mellem højre og venstre arm er acceptabelt.

En større forskel, som den du beskrev tidligere, er som oftest en følge af forsnævring af enten

- arteria brachiocephalica eller

- arteria subclavia

Arterier, der begge har betydning for hjernens tilførsel af blod og dermed ilt.

Årsagen er oftest aterosklerose (åreforkalkning) og ses hyppigst hos ældre mennesker.

Forsnævringen har en betydning, hvis du fx skal have foretaget en operation for forsnævrede halskar. En relativ hyppig lidelse hos ældre med risiko for at udvikle åreforkalkning.

Her får man som læge absolut ikke ros, hvis man går ind og opererer på halskarrene i den ene side samtidig med at fx a. subclavia i den anden side er forsnævret. Gør man det alligevel vil hjernen evt. ikke blive forsynet med nok blod... do I need to say more?

Så nævn det for din læge næste gang du ser ham og hør hans mening. Jeg regner ikke med, at du lige sådan står i kø til at få foretaget en halskaroperation.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share