forstrækning i ribbensmuskel?


astrada
 Share

Recommended Posts

Hej alle,

Jeg går til dans og da vi lavede nogle dips / løft, fik jeg vist forstrakt en muskel i siden /ryggen. Der kom et sting og siden da har det gjort ondt. Især når jeg cykler synes det at blive værre.

Er det en forstrækning? Jeg har forsøgt med is og et støttebind. I så fald, hvor lang tid tager det før det går i orden?

Har tidligere haft en overbelastningsskade i den samme muskel, blot i den anden side. Det var som sagt en overbelastningsskade, men det tog seks uger før den gik væk. Tager det lige så lang tid for en forstrækning?

Håber nogen kan hjælpe mig!!

astrada

Link to comment
Share on other sites

Det lyder lidt underligt da ribbensmusklerne (mm. intercostales) er et højest usansynligt sted at få en forstrækning. Mm. intercostales sidder, som navnet angiver, mellem ribbene og virker bl.a. ved inspiration hvor ribbene løftes op hvorved brystkassens (thorax) "hule" forstørres.

Musklerne bruges aktivt ved træning da kroppen ofte strækkes, og da man inspirerer kraftigere, men en forstrækning, det lyder usansynligt, specielt taget i betragtning af at de alle strækkes ca. lige meget ved aktivering.

Et dumt spørgsmål måske, men er du sikker på det ikke bare er et sidestik du får dig, i hvilken side gør det ondt, og hvor højt oppe ligger det? Gør det i øvrigt ondt i al almindelighed når du inspirerer? (trækker vejret ind)

Link to comment
Share on other sites

Det kunne måske være en af mavemuskulaturens tilhæftninger, der har fået lidt tæsk.... I en stabiliserende situation...??

Du skriver ikke ret specifikt, hvor eller hvordan... mig bekendt skal du være meget uheldig, hvis du skal forstrække noget i ryggen eller siden ved dips.... løft derimod er en anden sag.

Det er klart en overbelastning, hvis den er kommer akut altså ved et enkelt løft!! Hvile er svaret - i den forstand at du skal lade være med at belaste området unødigt og så trappe stille og roligt op igen, når de umiddelbare smerter er forsvundet!

Hygge, jac

Link to comment
Share on other sites

det er i venstre side, lige omkring tilhæftningen på det nederste ribben.

Der var som sagt et pludseligt sting da det skete, dagen efter var det ok, indtil jeg cyklede en lille tur, så var de tlige som skaden blev revet op.

Hvor længe skal jeg regne med der skal gå før det er ok?

Og kan jeg godt lave almindelig aktivitet, fx gå rundt osv..?

christine

Link to comment
Share on other sites

Et dumt spørgsmål måske, men er du sikker på det ikke bare er et sidestik du får dig, i hvilken side gør det ondt, og hvor højt oppe ligger det? Gør det i øvrigt ondt i al almindelighed når du inspirerer? (trækker vejret ind)

VEnstre side, lige ved tilhæftningen til bagerste ribben. Gør ikke ondt når jeg rtækker vejret ind, men hvis jeg hoster eller griner for høj gør det. Sidste år havde jeg en inflammationsskade i den anden side, men den føltes anderledes. Den flyttede sig ligesom rundt. Her er deft koncentreret i et bestemt punkt...

Arrgg, hader at været skadet

Link to comment
Share on other sites

Mit bedste bud er stadig mavemusklen... selvom den kloge herre, mener noget andet!! Det vil dog hjælpe, hvis du kan beskrive helt præcist hvor...!

det er i venstre side, lige omkring tilhæftningen på det nederste ribben.

venstre side, hvor helt præcist.... langs rygraden, på siden af kroppen???

Der var som sagt et pludseligt sting da det skete, dagen efter var det ok, indtil jeg cyklede en lille tur, så var de tlige som skaden blev revet op.
igen vil jeg sige en typisk overbelastningsskade
Hvor længe skal jeg regne med der skal gå før det er ok?

Og kan jeg godt lave almindelig aktivitet, fx gå rundt osv..?

Du kan sagtens lave alm. aktivitet... du kan også cykle, men helnings processen vil udsættes jo mere du belaster området!

Hygge, Jac

Link to comment
Share on other sites

venstre side, hvor helt præcist.... langs rygraden, på siden af kroppen???

på siden af kroppen, lige over taljen, under ribbenene.

Ved ikke om jeg tør cykle, lige nu gør det ondt selv at gå.

Hjælper det at tage ibuprofen, altså nsaid?

og hvor lang tid plejer det sirka at tage før en sådan skade er ok igen

astrada

Link to comment
Share on other sites

på siden af kroppen, lige over taljen, under ribbenene.

Ved ikke om jeg tør cykle, lige nu gør det ondt selv at gå.

Hjælper det at tage ibuprofen, altså nsaid?

og hvor lang tid plejer det sirka at tage før en sådan skade er ok igen

astrada

Hvis smerterne allerede havde fortaget sig til i dag, så tror jeg ikke, det vil tage dig lang tid.... en uges tid..., hvis du ellers formår at holde det i ro...

Kan du ikke forklare, hvorfor du ikke tror, det er mavemusklerne?? Sortiarius...

Hygge

Link to comment
Share on other sites

hej jac,

Når jeg ikke tror det er mavemusklerne, er det fordi den akutte skade kom som et sting i rygmuskulaturen. Cirka ud for taljen, og ca midt mellem talje og rygsøjle. Altså intet "farligt" sted, såsom rygsøjle eller lignende. Nu er det som om skadesstedet har flyttet sig lidt, centrum er lige hvor musklen sætter sig ind på de underste ribben, nøjagtig på siden af kroppen. Er bange for at der går inflammation i det, og den så spreder sig. Havde en inflammationsskade (det var ikke en akut skade) sidste år i den anden side, og det tog seks uger...

astra

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share