Proteinholdig kost til nikkelallergiker?


Waits
 Share

Recommended Posts

Jeg har forvildet mig ind i kost foraet, da min hustru har moderat nikkelallergi gennem kosten. Hun slår ud når hun optager for meget nikkel igennem maden. Dvs. Nødder, Chokolade, Rødvin, Tomat, avokado, lever, grovkernet kornprodukter etc. ikke er så hensigtsmæssigt.

Vi har fundet ud af at hun gennem hendes normale kost ikke får nok proteiner. Hun kan naturligvis sætte mængden af mælk etc. op, men som kvinder er bedst, er hun jo ikke specielt interesseret i et større energiindtag. Har I nogle forslag til protein-holdig føde hun kan indtage i dagligdagen?

På forhånd tak

W

Link to comment
Share on other sites

Kyllingeunderlår.

Bare køb en frostpose med kyllingeunderlår og tilbered dem alle på en gang. Dem man ikke spiser med det samme kan man have liggende i køleskabet og de smager mindst ligeså godt koldt som varmt.

Indholdsmæssigt er de også nogenlunde dame-venlige:

Energi (KJ) 620

Energi (KCal) 150

Protein 18

Kulhydrat 0

Fedt 8

Edited by Torben F.
Link to comment
Share on other sites

Nu ved jeg godt det ikke er hvad du spørger om, men hvis man følger anbefalingerne, er det altså svært i den vestlige verden, ikke at få tilstrækkeligt med protein.

ex. hvis vi antager din kone vejer ca. 60 kg, og det anbefalede indtag er ca. 0,8gram pr kg, så skal der kun indtages 48gram protein pr dag. Det er altså ikke så svært at få.

Her er lidt gode råd omkring nikkelallergi og fødeindtag HER

Link to comment
Share on other sites

Nu ved jeg godt det ikke er hvad du spørger om, men hvis man følger anbefalingerne, er det altså svært i den vestlige verden, ikke at få tilstrækkeligt med protein.

ex. hvis vi antager din kone vejer ca. 60 kg, og det anbefalede indtag er ca. 0,8gram pr kg, så skal der kun indtages 48gram protein pr dag. Det er altså ikke så svært at få.

Her er lidt gode råd omkring nikkelallergi og fødeindtag HER

Tak for det. Hun har læst rådene, og været igennem hele møllen med diætister etc. så det var også bare for at få lidt inspiration. Hun træner også noget styrketræning :showoff: så det var for at sørge for at hun også får nok protein. Men hvis det kun er 0,8 g så får hun også tilfredsstillende mængde protein nu.

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke bedre at se på hvor hendes "problem" er, altså hvor hun har været nødt til at fjerne proteinkilder. Som jeg ser det er det begrænset og hendes proteinindtag er nok bare generelt "lav", altså ikke lav pga nikkelallergien.

Men som Elvirus siger er det første skridt jo også at se om hun overhovedet behøver mere protein. Hvis hun er fysisk aktiv er det nok en fordel at komme op i nærheden af 1,2g/pr kg kropsvægt. Det er som regel heller ikke noget problem.

Link to comment
Share on other sites

Hej

jeg har også nikkelallergi (svær) og kan ikke helt forstå at problemet

skulle være proteiner?

Har selv et kæmpeproblem mht. kulhydrater og hvilke, når der nu er

så meget man ikke kan tåle af bla. korn produkter.

(Og gerne vil tabe sig og løbetræne).

Nå men jeg føler med din kone- har haft det i lang tid nu og er så

"#¤##¤%/& TRÆT af ikke at kunne tåle noget. :sneaky2:

mvh

Helia :blush:

Link to comment
Share on other sites

Det kom sig af at vi skrev hendes kost ind i kost skemaet, og det viste sig at protein indholdet var lidt lavt, og derfor ønskede nogle forslag til anden kost. Men der regnede jeg også med et højere protein indtag end det stubbe skrev. Så det er nok ok som det er, men som Helia også siger så er det temmelig belastende at have det :unhappy: Men jeg vil da stadig gerne høre hvis der er nogen der har nogle forslag, som kan spice up hendes kost.

Tak for hjælpen til alle

Link to comment
Share on other sites

Nu ved jeg ikke om det er generelt hele dagen, som snacks eller til bestemte måltider men her er lidt blandede ideer: Surmælksprodukter, sandwich's med f.eks tunfyld, ægfyld, kyllingfyld, pandekager af forskellig slags, kødtimbaler, toasts med ekstra kød/ost.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share