morgentræning


Tom Bombadil
 Share

Recommended Posts

Udover de mere gængse argumenter imod morgentræning er der nu nyt fra forskningsfronten.

"Forskere: Morgen-træning bør undgås

Fysisk udfoldelse om morgenen bør undgås, vurderer forskere, da risikoen for at få en infektion er højere end ved træning om aftenen. Det skriver Sydney Morning Herald.

Den britiske undersøgelse, der omfatter 14 mandlige elitesvømmere med en gennemsnitalder på 18 år, viser, at tilstedeværelsen af hormonet kortison, der undertrykker immunforsvaret, er højere om morgenen end om aftenen før træning, og det er betydeligt højere om morgenen end om aftenen efter træning.

Tilstedeværelse af saliva i spyttet, der beskytter mod virus og infektioner, blev reduceret ved svømning og var lavest om morgenen før træning.

Forskerne, der kommer fra Brunel University's Department of Sport Science, konkluderer på den baggrund, at kroppens ur har en betragtelig indflydelse på immunforsvaret.

Det bedste tidspunkt at træne på er derfor om aftenen, når niveauet af kortison er forholdsvist lavt, og produktionen af saliva er på sit højeste." [infopaq]

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Som alt andet forskning skal det tages med et smil ;) Jeg har i flere år, 3 gange pr. uge, kørt spinning om morgen med en registreret avg puls over 70% og tro mig, det har kun gavnet mig. Også set i forhold til udendørs cykling. Det er din krop og kun din egen krop og erfaring der sætter grænsen. God træning

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share