Hjælp til 2 spilt


Nikki
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg er nu endeligt kommet igang med at træne igen, og er kommet ind i en god træningsrytme, så nu må det være tid til at få lagt et ordentligt program.

Jeg har søgt lidt informationer på diverse sider, men synes jeg mangler lidt generelle råd til min træning, så jeg kan sammensætte et program, som passer til mig.

Jeg ønsker (som også nævnt i titel linien) at træne 2 spilt, da jeg synes det er her, jeg har lettest ved at holde motivationen, så det fortsat er en glæde at komme ned og træne :pumpin:

Jeg har valgt at bygge mit program op således, at jeg træner 4 gange om ugen opdelt på 2 dage med bryst, skulder, triceps og mave og 2 dage med ben, ryg og biceps.

Jeg ønsker at træne for muskelvækts.

Programmet skal selvfølgelig bygges op omkring basisøvelser. Jeg forestiller følgende øvelser:

Bryst

Bænkpres, barbell

Incline bænkpres, dumbell

Decline bænkpres, dumbell

Skulder

Military

Træning af rotater cuff

Triceps

Dips

Franskpres

Ben

Squat

Ryg

Dødløft

Chin-up

Bent rows

Biceps

Curls, barbell

Curls, dumbell

Der hvor jeg kunne forestille mig, at jeg især har brug for hjælp er i mine benøvelser, da squat ikke er nok til en fuldstændig bentræning.

Desuden skal jeg nok også have en eller to skulder samt tricepsøvelser mere ind..?

Hvad ville i forslå som maveøvelser. De skulle gerne vokse også, så det er nødvendigt at kunne arbejde med vægt i øvelserne.

Jeg har tidligere haft lidt problemer med mine skuldre (ikke så alvorligt, at jeg skulle til fysioterapeut, men kunne mærke, at jeg havde trænet forkert), så jeg skal også gerne have en øvelse ind, som hjælper med stabilisere min skulder.

Desuden synes jeg, at jeg har en lad holdning i ryggen og tendens til at falde forover (ikke pukkelrygget, men et lettere fremfald), som sikkert stammer fra, at min ryg ikke er nok trænet, så hvis der er nogen, der kan give mig en øvelse, som kan afhjælpe dette, så ville det være super :smile:

Håber at der er nogen, der vil komme med nogle gode generelle råd til sammensætningen af mit kommende program.

Og lige et tillægsspørgsmål, som ikke gælder det generelle program, men jeg har for en små 3 uger siden forstuvet min fod, så jeg kan endnu ikke helt dødløft og squate, så hvis folk har nogle gode råd til, hvad jeg jeg kan gøre for at substituere disse øvelser i et par uger, indtil jeg kan træne dem igen..

Nikki

Link to comment
Share on other sites

Det ser ud somom du har styr øvelsesvalg ovs. så jeg synes bare jeg ville henvise dig til en god artikkel som du kan kigge på i første omgang, hvis ikke du allerede har været der :bigsmile:

THE BASICS OF HYPERTROPHY TRAINING <-- Der er et eksempel på et 2-split som er bygget op over basisøvelserne

Med hensyn til benøvelserne synes jeg at dine ben er meget godt med hvis du har squat og eventuelt noget calf raise

Jeg kan se at du har lagt noget trænings af rotator-manchetten ind, så dit problem omkring skulderstabilitet burde blive afhjulpet nok på den måde (alt afhængig af hvad det er for nogle øvelser selvfølgelig)

Til skulderen ville jeg nok tage noget rear lat raise / lat raise, men jeg kan ikke se hvorfor du skulle have flere tricepsøvelser

Til træning af maven kan du prøve dragonflags

http://www.motion-online.dk/fora/index.php...hl=dragon+flags

Held og lykke med det hele :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke et fullbody?

Nu kender jeg ikke din træningserfaring, men IMO er fullbody langt det bedste at træne de første 3-5år...

Men til et forslag om to split:

Man/tors - Bryst/Skulder/Triceps/mave

Bænkpres 5x5

Military pres 5x5

weighted dips 5x5

Lateral raise/upright row(vel at mærke hvis dine skuldre kan holde til det) 3x8 evt skift ud med decideret rotatercuff trænng

fransk press 3x8

Janda situps 3x8

sidebend 3x8

evt kan du nøjes med bare

Bænkpres 5x5

Military 5x5

Dips 5x5

Situp variant 5x5

Tirs/tors - Ben/ryg/biceps

Squat 5x5

Dødløft 5x5

Bent o row 5x5

Chin ups 5x5

rear delt row 3x8

Inc DB curl 3x8

Evt calf raise hvad der virkerxhvad der virker :dry:

Igen eller bare

Squat 5x5

Dødløft 5x5

Bent o row 5x5

Supineret chin up 5x5

Hvilken en af varianterne du bruger kan du jo eksperimentere lidt med

Link to comment
Share on other sites

Hej

Tak for de hurtige svar.

Ang. spørgsmålet hvorfor jeg ville have en øvelse mere til triceps var fordi jeg sad og skrev det igennem og bare følte, at der manglede en øvelse. Men så kom jeg i tanke om, at jeg manglede dips :4slap: og fik så åbenbart ikke slettet det igen.

Jeg har tidligere trænet fullbody, men filmen knækker altid, og motivationen forsvinder, da jeg hurtigt finder det for ensformigt at træne det samme hver dag.

Hvad vil i forslå som løsning på mit problem med holdningen i muín ryg? Vil dødløft med tiden rette op på dette, eller er det nødvendigt at gå ind og ligge nogle ekstra øvelser ind i programmet, for at afhjælpe problemet?

Jeg vil nu gennemgå mine øvelser en gang til, og så komme med det endelige program..

Tror også jeg opretter en log, så jeg kan holde styr på min træning. Hvad er folks erfaring med at føre log? Er det med til at holde motivationen ved lige? Det er ofte motivationen, den tidligere har været galt med, så skal finde en måde at motivere mig selv her i starten, indtil jeg begynder at se nogle resultater.

Nikki

Link to comment
Share on other sites

hvad nu med at prøve et af de postede programmer? enten mit eller det fra bodyzone.

Og ja, men kombinationen af bent o row, dødløft, og chins er der så godt som ikke den muskel i ryggen der ikke bliver brugt...

Ellers så kan du jo prøve at gå en lille tur med fx din 15RM i military over hovedet. Hvis det ikke hjæler på de stabiliserende muskler ved jeg da ikke hvad gør.

Gik selv en tur med min lillesøster på skuldrene i dag, og det kunne da godt mærkes lidt i bøde mave og ryg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share