graviditet og intelligens


js
 Share

Recommended Posts

I har her på siden en artiklen om at motionerende gravide får større og længere børn.

På CNN`s hjemmeside så jeg forleden en notits om en undersøgelse af 3900 personer som var blevet fulgt fra fødsel til en rimelig høj alder. (Jeg kan ikke finde den igen, men undersøgelsen ville vist blive offentliggjort i en medicinsk "journal" (i England?)). Undersøgelsen havde efter sigende påvist en sammenhæng mellem fødselsvægt/størrelse og intelligens(?). I hvert fald var der større hyppighed af akademikere blandt de store og længere børn.

Er det en undersøgelse i kender til? Og er det på baggrund af de to undersøgelser fair at konkludere at motionerende gravide får klogere børn (statistisk set)? (måske med begrundelsen at udviklingen af hjernen følger den fysiske udvikling af kroppen).

(Redigeret af js ved 1:15 pm på Jan. 29, 2001)

(Redigeret af js ved 2:26 pm på Jan. 29, 2001)

Link to comment
Share on other sites

Jeg kender ikke den undersøgelse du refererer til.

- men, nej! Man kan ikke konkludere at motionerende kvinder føder klogere børn.

Man kan f.eks forestille sig:

- at børn der er født lidt større end andre børn, af andre årsager end deres mors motionsvaner, ender med at være "klogere".

- at børn der er født lidt større end andre børn, pga deres mors motionsvaner, ikke bliver klogere end andre børn.

- at børn der er født lidt tungere generelt klarer sig bedre i livet og derved tilegner sig flere færdigheder, uden at det har noget at gøre med medfødt intelligens.

- at .......

(og nej! min egen mor motionerede ikke da hun var gravid :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share