Sved lugter af ammoniak


SaintPauli
 Share

Recommended Posts

Under dagens træning opdagede jeg efter halvanden time, at min sved lugtede af ammoniak. Jeg ved dette sagtens kan ske under diæt, når kroppen ikke får nok kulhydrater, men bulker pt. og ramte endda mit all time højeste kropsvægt. Har aldrig prøvet der før. Ej heller på diæt. Jeg havde spist et ”minre” måltid omkring 1½ time før træning og havde drukket en shake med 40-50g maltodextrin/druesukker + 25-30g protein under træningen.

Er lige begyndt på et nyt fullbody program for en uge siden.

Nogen der har en god forklaring hvorfor jeg lugtede af ammoniak under ”bulk”?

Rock’n Roll

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

LOL, det samme gør mit/jeg for tiden. det må være et eller andet jeg spiser?

det er fandme klamt at lugte at kattepis

En sten er faldet fra mit hjerte.... :laugh: Jeg er ikke den eneste der af uforklarlige årsager nogle gange lugter af kattepis (Nej jeg har ikke kat). Tit har jeg lige være i bad og skulle på papiret være helt ren.... :cool:

Rommel

Link to comment
Share on other sites

What, hvad sker der?

Er det den tøre varme?

I dag lugtede mine træningsshorts af det ondeste amoniak fysikprojekt, og de lugter ellers ALDRIG!

...skal man have en vis størrelse for at lugte fælt? :laugh:

Pt. er jeg på min højeste vægt nogensinde ...det der med strandform venter jeg lige med til næste år. :innocent:

Link to comment
Share on other sites

What, hvad sker der?

...skal man have en vis størrelse for at lugte fælt? :laugh:

Pt. er jeg på min højeste vægt nogensinde ...det der med strandform venter jeg lige med til næste år. :innocent:

Det tror jeg vidst ikke. Vejer ikke selv for meget, og lugter ALTID af kattepis. Men det skræmmer gribbene væk fra racks'ne når jeg skal bruge dem. :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Jeg havde det iøvrigt ekstremt dårligt i dag, svimmelhed og til tider brækfornemmelser. Det var nok bare varmen og træningen, men måske hænger det hele sammen.

...tror ikke det var dehydrering selvom jeg døjer lidt med hovedpine om aftenen i disse dage hvor det er så varmt. Hovedpine plejer at være et stensikkert tegn fra himlen om at jeg skal have væske i kroppen. Jeg drak ihvertfald alt hvad jeg kunne under træningen. :dry:

Link to comment
Share on other sites

Det sker når kroppen danner Ketonstoffer, hvilket den normalt kun sker ved lavt glykogen eller insulin niveau

Spørgsmålet er hvorfor det sker under bulk? Det er vel forhåbentlig ikke et tegn på (påbegyndende) sukkersyge? :blink:

Rock’ Roll :strat:

SaintPauli

Dette giver mig bekendt en acetone lignende lugt og ikke ammoniaklugt.

Ammoniaklugten kan opstå når visse amminosyrer nedbrydes til kulhydrater da der bliver en ammoniakrest tilbage. nu kan jeg ike huske præcis hvor jeg læste det, men det var et site om fodring af heste. :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Jeg selv har oplevet det samme, både når jeg har været i meget katabolsk og i meget anabolsk tilstand. Så enten spalter kroppen proteinerne til energi fordi, der ingen kulhydrater er, eller også så bruger den proteinerne, når der er mange af dem. Det er i hvert fald mine egne erfaringer.

Link to comment
Share on other sites

Den mængde protein der indtages bliver i sidste ende nedbrudt via oxidation eller til nydannelse af glukose eller triglycerider. Her fraspaltes aminogrupperne for derefter at blive udskildt af nyrerne hovedsageligt som urinstof. Ved fraspaltning dannes, direkte eller indirekte, ammoniak. Normalt omdannes det effektivt til urinstof, men det kan tænkes at denne proces ikke kan følge med ved store mængder protein. Om ikke andet bliver ammoniak niveauet højere og hvis der så svedes voldsomt kan dette lugtes.

Link to comment
Share on other sites

Det sker typisk ved nedbrydning af proteiner til energi (dvs. ved mangel på andre energikilder), nedbrydning af proteiner (aminosyrer) giver en forøget NH4+ koncentration i blodet - at det umiddelbart skulle være pga. stor omsætning af ketonstoffer synes jeg ikke giver den store mening i den her sammenhæng.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Så det vil altså sige at det kan skyldes BÅDE at man har indtaget store mængder protein - ELLER at man har for lidt glukose i blod/muskler så kroppen begynder at nedbryde muskelvævet for at omdanne det til energi?

Oplever nemlig ofte nøjagtigt det samme som Pauli, man stinker ufatteligt af ammoniak, specielt efter 2-3 meget hårde spinningtimer.

Jeg har en mistanke om kroppen begynder desperat at nedbryde muskelvæv for at få fingrene i noget energi..

Er jeg ude i hampen?

Link to comment
Share on other sites

Så det vil altså sige at det kan skyldes BÅDE at man har indtaget store mængder protein - ELLER at man har for lidt glukose i blod/muskler så kroppen begynder at nedbryde muskelvævet for at omdanne det til energi?

Oplever nemlig ofte nøjagtigt det samme som Pauli, man stinker ufatteligt af ammoniak, specielt efter 2-3 meget hårde spinningtimer.

Jeg har en mistanke om kroppen begynder desperat at nedbryde muskelvæv for at få fingrene i noget energi..

Er jeg ude i hampen?

Det vil oftest nærmere være din urin der lugter af ammoniak, og er ekstra gul, hvis du har indtaget for megen protein - stort proteinindtag i sig selv fordrer ikke forøget proteinkatabolisme hvis der er nok af andre forbrændingskilder at tære på, hvis du dog, som jeg, indtager en proteinrig kur, med forholdvis lavt antal kulhydrater og fedt, så er svaret på dit spørgsmål ja.

Link to comment
Share on other sites

Det vil oftest nærmere være din urin der lugter af ammoniak, og er ekstra gul, hvis du har indtaget for megen protein - stort proteinindtag i sig selv fordrer ikke forøget proteinkatabolisme hvis der er nok af andre forbrændingskilder at tære på, hvis du dog, som jeg, indtager en proteinrig kur, med forholdvis lavt antal kulhydrater og fedt, så er svaret på dit spørgsmål ja.
Et stort proteinindtag øger i sig selv proteinkatabolisme. Dette er dog ikke det essentielle her. Det er, at for et voksent menneske vil stort set samme mængde nitrogen (protein) som der indtages, blive nedbrudt og udskildt hovedsageligt gennem nyrerne. Jo større proteinindtag, jo større dannelse af ammoniak og NH4+.

Ved langvarigt fysisk arbejde vil dette øges yderligere pga. en større nedbrydning af protein og er man i energiunderskud vil produktionen også være øget.

Pga. større svedproduktion her i varmen vil en større mængde også udskilles via huden hvilket kan være skyld af at det kan lugtes.

Link to comment
Share on other sites

Et stort proteinindtag øger i sig selv proteinkatabolisme. Dette er dog ikke det essentielle her. Det er, at for et voksent menneske vil stort set samme mængde nitrogen (protein) som der indtages, blive nedbrudt og udskildt hovedsageligt gennem nyrerne. Jo større proteinindtag, jo større dannelse af ammoniak og NH4+.

Ved langvarigt fysisk arbejde vil dette øges yderligere pga. en større nedbrydning af protein og er man i energiunderskud vil produktionen også være øget.

Pga. større svedproduktion her i varmen vil en større mængde også udskilles via huden hvilket kan være skyld af at det kan lugtes.

Nogle gange er det nærmest somom du prøver at misforstå hvad jeg skriver :/ ... jeg skrev netop at øget proteinindtag giver en mere gul og ildelugtende urin - fordi katabolismen af protein i urea cyklus øges, jeg mente (underforstået?) proteinkatabolisme af muskelvæv... med hensyn til ammoniaklugt ved langvarigt hårdt fysisk arbejde vil man i sidste ende altid være i energiunderskud og muskelvæv vil blive nedbrudt for at skaffe energi som glykogenlagrene ikke kan, men er det forskelligt fra hvad der hidtil er skrevet?

Link to comment
Share on other sites

stort proteinindtag i sig selv fordrer ikke forøget proteinkatabolisme hvis der er nok af andre forbrændingskilder at tære på
Det var denne jeg reagerede på. Resten var ikke specielt henvendt til dig.

ps. men vi er enige om at der er et øget niveau af ammoniak, som sikkert kan lugtes pga. en større svedproduktion og derved øget udskillelse af ammoniak gennem huden?

Edited by Stubbe
Link to comment
Share on other sites

Jo, og jeg kan også se den kom dumt ud, men skrev indlægget hurtigt, og troede det lå i kortene når jeg nu skrev at urinen blev mere gul og ildelugtende ... anyways nu kom mit sidste indlæg også lidt surt ud, er lige blevet smidt ud fra min lejlighed, kan godt se det kan misforstås.

Resten er vi helt enige om.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share