Fedtprocent 11,6 % - for lavt?


astrada
 Share

Recommended Posts

Ved ikke om det her er det rette forum, hvis ikke lad mig vide det. Men altså:

Jeg er en pige på 29 år, fik målt min fedtprocent idag, den er på 11,6 %. Ham der målte den mente afgjort at det er for lavt. Grænsen til normal går vist ved 21 %.

Har han ret?? Bør jeg tage på?? Og i så fald hvorfor?

Mit BMI er 19 (57 kg, 173 cm), jeg cykler ca 45 min om dagen, bycykling, går til dans en gang om ugen, ingen styrketræning eller andet.

Han anbefalede mig at styrketræne. Det forstår jeg ikke. Det giver mig vel ikke mere fedt på kroppen?

Håber nogen kan hjælpe - er LIDT forvirret.

Link to comment
Share on other sites

Dit BMI er også inden for normal området - selv om BMI kan være problematisk at anvende så kategoreisk på enkeltpersoner. Normal området for BMI er 18.5-24.9 - hvis ikke specielle forhold gør sig gændende som fx. hos vægtløftere og Bodybuildere der har er sørre vægt end de fleste grundet den store muskelmasse.

Din vægt i forhold til din højde synes jeg egentlig også lyder nogenlunde passende - det er i hvert fald slet ikke helt i skoven!

Jeg var lige ved at skrive noget om fedtprocent og normalværdier, men jeg må hellere overlade det til nogen der er klogere da lidt søgning på nettet gav flere hits hvor gennemsnitsværdier for normale personer er hhv 15 og 21 for hhv mænd og kvinder. MEN hvis min fedtprocent komme blot i nærheden af 15 så har jeg altså en ret tydelig vom :crazy:

Umiddelbart ville jeg mene at 10-13 ville være hensigtmæssigt for mænd.

Styrketræning giver ganske rigtigt ikke mere fedt på kroppen. Men der kan selvfølgelig være andre gode grunde til at ønske lidt mere veltrænede muskler. Det kan eks give mere spænstige bevægelser, som også vil være en fordel til dans :cool: - og så ser det godt ud :4thumbup:

Edited by Stephan Bak
Link to comment
Share on other sites

Ved ikke om det her er det rette forum, hvis ikke lad mig vide det. Men altså:

Jeg er en pige på 29 år, fik målt min fedtprocent idag, den er på 11,6 %. Ham der målte den mente afgjort at det er for lavt. Grænsen til normal går vist ved 21 %.

Har han ret?? Bør jeg tage på?? Og i så fald hvorfor?

Mit BMI er 19 (57 kg, 173 cm), jeg cykler ca 45 min om dagen, bycykling, går til dans en gang om ugen, ingen styrketræning eller andet.

Han anbefalede mig at styrketræne. Det forstår jeg ikke. Det giver mig vel ikke mere fedt på kroppen?

Håber nogen kan hjælpe - er LIDT forvirret.

og hvilken uddannelse havde den rare mand der målte din fedtprocent? :smile: eventuelt hvordan målte han din fedtprocent? :tongue:

Link to comment
Share on other sites

og hvilken uddannelse havde den rare mand der målte din fedtprocent? :smile: eventuelt hvordan målte han din fedtprocent? :tongue:

Er det overhovedet mulig at måle fedt% med decimaler, når man ikke snakker DEXA scanning og lign. laboratorisk tekniske redskaber? Eller er bioimpedans apparaterne blevet så sikre at man kan snakke om decimal målinger?

Link to comment
Share on other sites

Er det overhovedet mulig at måle fedt% med decimaler, når man ikke snakker DEXA scanning og lign. laboratorisk tekniske redskaber? Eller er bioimpedans apparaterne blevet så sikre at man kan snakke om decimal målinger?

Bio impedans målinger er stadig ufatteligt upræcise...., men kan være præcise!! Margenen er bare ret stor....

Meget lidt og meget væske i kroppen vil give forholdsvis store udslag....

Din fedtprocent er ikke alarmerende lav ifølge min bog indenfor arbejds og trænings fysiolgi....

Link to comment
Share on other sites

Som de andre skriver er fedtmålinger ofte upræcise, men jeg synes at 11,6 % lyder meget lavt for en kvinde(!). Derfor må du stille dig selv et par spørgsmål til vurdering af om du har for lidt sul på kroppen. Eksempelvis kan du tage stilling til:

- Føler du dig træt og uoplagt?

- Udebliver din mestruation ofte? Eller er den uregelmæssig?

- Fryser du ofte og har du generelt kuldskær?

Osv. Hvis du generelt føler dig veltilpas og har det godt, kan jeg ikke se at denne måling skal være et problem - den kan meget vel være ekstremt upræcis. En BMI på 19 er jo også meget normalt, så det kunne godt tyde på at alt er som det skal være :smile:

Edited by Keki
Link to comment
Share on other sites

Som de andre skriver er fedtmålinger ofte upræcise, men jeg synes at 11,6 % lyder meget lavt for en kvinde(!). Derfor må du stille dig selv et par spørgsmål til vurdering af om du har for lidt sul på kroppen. Eksempelvis kan du tage stilling til:

- Føler du dig træt og uoplagt?

- Udebliver din mestruation ofte? Eller er den uregelmæssig?

- Fryser du ofte og har du generelt kuldskær?

Osv. Hvis du generelt føler dig veltilpas og har det godt, kan jeg ikke se at denne måling skal være et problem - den kan meget vel være ekstremt upræcis. En BMI på 19 er jo også meget normalt, så det kunne godt tyde på at alt er som det skal være :smile:

Rette sagt.... siger min bog at kvinder skal have 4-7% essentielt fedt ligesom mænd og derudæver 5-9 % sex-specifik fedt.... bryster mv.

Det vil sige, at denne reference sige et minimum på 9 % for kvinder.... Hvad jeg umiddelbart også finder meget lavt i forhold til, de andre data, jeg har set...

Men det siger bogen altså

Link to comment
Share on other sites

Rette sagt.... siger min bog at kvinder skal have 4-7% essentielt fedt ligesom mænd og derudæver 5-9 % sex-specifik fedt.... bryster mv.

Det vil sige, at denne reference sige et minimum på 9 % for kvinder.... Hvad jeg umiddelbart også finder meget lavt i forhold til, de andre data, jeg har set...

Men det siger bogen altså

hmm jeg synes nu ikke at en kvinde med en fedt% på 9 er videre secxet... 16% kan måske gå, men der er lavet en undersøgelse som viste at mænd generelt synes kvinder med fedt% 21 var de mest lækre...

jeg har desværre ikke noget link, men hvis nogen har må de gerne poste det da den vist var eng ganske interessant undersøgelse så vidt jeg husker.

jeg har umiddelbart lidt svært ved at se hvordan du skulle have en fedt% på 11 når du er 173 og vejer 57. ok, den er måske næppe 21 som du også selv skriver er normalgrænsen, men jeg vil tro 16 kan være i nærheden, men det er jo tæt på udefinebart når vi ikke har et billede at vurdere det ud fra.

men hvis du ellers er tilfreds med din krop kan jeg ikke se problemet med ændre ved det...

Link to comment
Share on other sites

Hej alle

Tak for svar! For at svare på jeres spg:

Sortiarius:

og hvilken uddannelse havde den rare mand der målte din fedtprocent? :smile: eventuelt hvordan målte han din fedtprocent? :tongue:

Det var nogle de havde fået ud fra idrætsskolen eller lignende. Tror afgort, at de er uddannede i det.

Målingen blev foretaget på ved at jeg stor på hvad der lignede en normal badevægt, som målte vægt og med elektriske signaler gennem kroppen målte fedtprocenten.

HVis det er en usikker målemetode, hvilke sikre metoder findes der så?

Keki:

Er vist ikke mere træt end andre og ikke mere kuldskær.

Men har faktisk noget uregelmæssig menstruation, der udebliver nu go da - har diskuteret det med min læge, der siger, at sådan er det for nogle kvinder

Forresten var de normalværdier de operede med 21-35 fedtprocent for kvinder. Er det korrekt?

HIlsen

Astrada

Link to comment
Share on other sites

Forresten var de normalværdier de operede med 21-35 fedtprocent for kvinder. Er det korrekt?

:blink: Det lyder temmeligt højt....

Hvis jeg måler min fedtprocent ud fra målebåndsmetoden, der er beskrevet her på MOL så lander jeg på ca. 33.

Nu ved jeg godt at det er den mest upræcise af metoderne, men den giver da en rettesnor.

Og jeg er altså kategoriseret som svært overvægtig med et BMI på 35,4 (94 kg - 1,63m).

Så de grænser ville jeg tage med et gran salt, for jeg mener ikke at yderværdien på 35 kan være inden for normalområdet.

Hvis du i øvrigt lever sundt, er tilfreds med din krop og er ved godt helbred tror jeg ikke, at du skal spekulere på om din fedtprocent er 11 eller deres anbefaling (21)

FG :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hej alle

Tak for svar! For at svare på jeres spg:

Sortiarius:

Det var nogle de havde fået ud fra idrætsskolen eller lignende. Tror afgort, at de er uddannede i det.

Målingen blev foretaget på ved at jeg stor på hvad der lignede en normal badevægt, som målte vægt og med elektriske signaler gennem kroppen målte fedtprocenten.

HVis det er en usikker målemetode, hvilke sikre metoder findes der så?

Det kræver vidst ingen uddannelse at bede folk om at træde op på en avanceret badevægt :wink: Det er en usikker metode ja - det siges bl.a. at væskeindholdet i kroppen har stor indflydelse på resultatet.

Måling med fedttang er vidst en del mere præcist! :smile:

Keki:

Er vist ikke mere træt end andre og ikke mere kuldskær.

Men har faktisk noget uregelmæssig menstruation, der udebliver nu go da - har diskuteret det med min læge, der siger, at sådan er det for nogle kvinder

Forresten var de normalværdier de operede med 21-35 fedtprocent for kvinder. Er det korrekt?

HIlsen

Astrada

Hvis du generelt har det godt og føler dig veltilpas vil jeg ikke mene der er et problem. Desuden er jeg ret overbevist om at den vægt har givet dig en for lav værdi.

Har søgt lidt på de normalværdier for kvinders fedtprocent:

Fra http://www.netdoktor.dk/overvaegt/artikler/motionlevlet.htm

Det er generelt vurderet, at sunde mennesker skal have en fedtprocent på gennemsnitligt 15 procent hos mænd og 23 procent hos kvinder.
Her, http://www.body-mind.dk/Doc/Let/bmi.html, siger den også 21-35 :blink: Synes godt nok også det virker højt.
Vægtklasse Kroppens fedtprocent (kvinder)

undervægtig under 21%

normalvægtig 21-35%

overvægtig 35-42%

fed over 42%

Det samme siger de her http://www.fitnessgruppen.dk/default.asp?f...D&keyval=21

Jeg synes godt nok også at det virker som høje tal, men søger man på google så er det det de skriver langt de fleste steder. Ved dog ikke hvor meget man skal lægge i det, sidst jeg var på en avanceret badevægt havde jeg også en fedtprocent under 21 uden at være i nærheden af undervægtig :blink:

Edited by Keki
Link to comment
Share on other sites

Har søgt lidt på de normalværdier for kvinders fedtprocent:

Fra http://www.netdoktor.dk/overvaegt/artikler/motionlevlet.htm

Her, http://www.body-mind.dk/Doc/Let/bmi.html, siger den også 21-35 :blink: Synes godt nok også det virker højt.

Det samme siger de her http://www.fitnessgruppen.dk/default.asp?f...D&keyval=21

Er du sikker på, de ikke snakker om normal-værdier...?? De stiger jo efterhånden som befolkningen tager mere og mere på.... Så er spektret lige pludselig en del mere forståeligt....

Yet

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share