Hoppetræning


door
 Share

Recommended Posts

Vil du forbedre dit vertikale spring er det nødvendigt at forøge din styrke, nærmere betegnet i din posterior chain.

Det er muligt at du, i mindre grad, kan forbedre din stående springstyrke ved at arbejde en smule på den tekniske del af springet, men det er altså ikke noget der hjælper dig synderligt. Især ikke hvis du skal bruge din springstyrke i henhold til en sportgren.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Nogle der har nogle gode øvelser til at lære at hoppe højere?

Fortæl mig lige hvad formålet er? Jeg har trænet basketballspillere i mange år og har en del erfaring med det, men de arbejder meget både med et- og to-bens afsæt, hvorimod eksempelvis volleyballspillere næsten kun træner samlet afsæt.. Men det burde de i øvrigt lave om på :smile:

Men det bare er fordi du vil gå og slå til vejskilte og hente katte ned fra træerne så gider jeg altså ikke hjælpe :wink:

Link to comment
Share on other sites

Fortæl mig lige hvad formålet er? Jeg har trænet basketballspillere i mange år og har en del erfaring med det, men de arbejder meget både med et- og to-bens afsæt, hvorimod eksempelvis volleyballspillere næsten kun træner samlet afsæt.. Men det burde de i øvrigt lave om på :smile:

Men det bare er fordi du vil gå og slå til vejskilte og hente katte ned fra træerne så gider jeg altså ikke hjælpe :wink:

Hvad enten fritidsinteresser er at løbe rundt med en bold i hænderne eller det er at hoppe fra højhus til højhus, så synes jeg begge interesser er lige værdige til et godt råd. Er legen bedre fordi den foregår med en bold??

I min verden er det folks dedikation og engagement, der bestemmer, om de er værd at hjælpe og ikke hvad deres aktivitet består i.

Sådan er det åbenbart ikke for dig.

Link to comment
Share on other sites

Hvad enten fritidsinteresser er at løbe rundt med en bold i hænderne eller det er at hoppe fra højhus til højhus, så synes jeg begge interesser er lige værdige til et godt råd. Er legen bedre fordi den foregår med en bold??

I min verden er det folks dedikation og engagement, der bestemmer, om de er værd at hjælpe og ikke hvad deres aktivitet består i.

Sådan er det åbenbart ikke for dig.

Nå ja - undskyld min lille smule gas og ironi.. Nu skal jeg da nok skrive en større afhandling så manden kan lære at slå sig selv ihjel ved at hoppe fra højhus til højhus! Soooorry..

For alle dem der så kan tåle en lille smule gas så var mit første indlæg faktisk mest ment som et spørgsmål til herren der startede tråden, og et spørgsmål der vel og mærke havde det ene formål at spore mig lidt ind på hvilken type sport han evt. dyrkede.

Nå tilbage til tråden:

Basketballspillere uden problemer med akkiliesscener, kan med fordel træne med de specielle "hoppesko" som rigtig mange bruger uden for sæsonen. Vi må vist ikke linke til reklamesider her i forummet, men send mig en PM og så skal jeg nok sende et link til dig hvor du kan købe dem.

Og ellers handler det jo en del om at styrketræne (som du nok havde gættet), men også at gøre det på en måde der tjener eksplosiviteten bedst. Dvs du skal ind og træne plyometrisk. En af mine favoritøvelser hertil er boxsquat. Men du kan søge på plyometrisk træning herinde på MOL og få masser af gode tips..

Smidighed og ingen overflødige kg kan udøve mirakler - men det siger vel næsten sig selv??

Link to comment
Share on other sites

@ Michael: De såkaldte sko du nævner, vil jeg mene er spild af tid. Skadespotentialet er alt for stort ved dem.

Så hellere træne med vægte kombineret med plyometrisk træning.

Man skal bare huske at springstyrke ikke er noget man kommer nemt til. Det tager tid. :smile:

Link to comment
Share on other sites

@ Michael: De såkaldte sko du nævner, vil jeg mene er spild af tid. Skadespotentialet er alt for stort ved dem.

Jeg indrømmer blankt at der er risici forbundet med springskoene. Men det er dog formentligt under ca 5% af de basketballspillere jeg har haft kendskab til der har benyttet dem der har haft skader som følge deraf.

Tilgengæld tror jeg de på de skadesfrie har en succesrate på over 50%. Rigtig mange - i forvejen professionelle eller semi - har forøget springstyrken med 6-12 centimeter bare over en sommer.

Så spild af tid - det er de bestemt ikke.

Link to comment
Share on other sites

Jeg indrømmer blankt at der er risici forbundet med springskoene. Men det er dog formentligt under ca 5% af de basketballspillere jeg har haft kendskab til der har benyttet dem der har haft skader som følge deraf.

Tilgengæld tror jeg de på de skadesfrie har en succesrate på over 50%. Rigtig mange - i forvejen professionelle eller semi - har forøget springstyrken med 6-12 centimeter bare over en sommer.

Så spild af tid - det er de bestemt ikke.

Nu er det bare sådan at du kan pille skoene af og stadig få det samme ud af de programmer der følger med skoene, med et par twists her og der. Skoene i sig selv er ikke noget mirakel. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share