HJÆLP vo2max


thoan29
 Share

Recommended Posts

Hejsa i nørder ;O) :inlove:

Jeg er kommet meget i tvivl om hvordan man måler vo2max? For i nogle forskellige litteraturer beskriver de det som kondital, men hvad jeg kan huske, er det IKKE det samme? Nogle steder er vo2max fx 5,3 mens andre steder kan det slet ikke blive så lavt.. Der roder det omkring 50..

Kan i godt høre jeg er en forvirret mand.. snøft :blink:

Håber meget i kan hjælpe.

På forhånd tak, glædelig jul.

:nissegrin:

/ta

Link to comment
Share on other sites

Hejsa i nørder ;O) :inlove:

Jeg er kommet meget i tvivl om hvordan man måler vo2max? For i nogle forskellige litteraturer beskriver de det som kondital, men hvad jeg kan huske, er det IKKE det samme? Nogle steder er vo2max fx 5,3 mens andre steder kan det slet ikke blive så lavt.. Der roder det omkring 50..

Kan i godt høre jeg er en forvirret mand.. snøft :blink:

Håber meget i kan hjælpe.

På forhånd tak, glædelig jul.

:nissegrin:

/ta

Kondital er bare din iltoptagelse i forhold til din kropsvægt

den simple forklaring:

en mand med en iltoptagelse på 5,3 l/min som vejer 80 kg. vil så have et kondital på

5300ml / 80 kg. =66,25 (ml./kg./min)

hvilket er en ganske udemærket VO2max/kondital

Link to comment
Share on other sites

Kondital er bare din iltoptagelse i forhold til din kropsvægt

den simple forklaring:

en mand med en iltoptagelse på 5,3 l/min som vejer 80 kg. vil så have et kondital på

5300ml / 80 kg. =66,25 (ml./kg./min)

hvilket er en ganske udemærket VO2max/kondital

Man kan i øvrigt udmærket have et højt VO2-max og en del lavere kondital og omvendt afhængig af bl.a. vægt og højde.

Link to comment
Share on other sites

Man kan i øvrigt udmærket have et højt VO2-max og en del lavere kondital og omvendt afhængig af bl.a. vægt og højde.

Ja, det kræver ikke en doktorgrad at regne det ud, ud fra de oplysninger "canoing" allerede har givet

(5300ml / 80 kg. =66,25 (ml./kg./min))
:santa2:

Dog indgår højden i sig selv ikke i udregningen, men har selvfølgelig indirekte en effekt på kropsvægten.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det kræver ikke en doktorgrad at regne det ud, ud fra de oplysninger "canoing" allerede har givet :santa2:

Dog indgår højden i sig selv ikke i udregningen, men har selvfølgelig indirekte en effekt på kropsvægten.

takker for revselsen (har nu heller ikke en doktorgrad. :bigsmile:) Omvendt er der mange der ikke gør sig dette klart og at det kan betyde meget store forskellige i performence afhængig af om idrætsaktiviteten er vægtbærende eller ej (fx. løb og cykling).

Jeps, højden er selvfølgelig indirekte faktor på vægten, men VO2 er heller ikke lineært med øget vægtmasse pga. højde, da denne mere stiger med højden i 2. potens (og ikke i 3. potens). Dette gør at høje personer vil tendere til højere vo2 og lavere kondital (alt andet lige).

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

takker for revselsen (har nu heller ikke en doktorgrad. :bigsmile:) Omvendt er der mange der ikke gør sig dette klart og at det kan betyde meget store forskellige i performence afhængig af om idrætsaktiviteten er vægtbærende eller ej (fx. løb og cykling).

Jeps, højden er selvfølgelig indirekte faktor på vægten, men VO2 er heller ikke lineært med øget vægtmasse pga. højde, da denne mere stiger med højden i 2. potens (og ikke i 3. potens). Dette gør at høje personer vil tendere til højere vo2 og lavere kondital (alt andet lige).

Det var ment som et venligt drilleri, hvilket det også lader til du (heldigvis) opfattede det som :Mrs_Claus:

Ellers er jeg selvfølgelig enig i hvad du skriver :nissecool:

Link to comment
Share on other sites

VO2 Max kan bestemme ud fra flere forskellige parametre men den mest sikre er Douglas sække metoden, hvor man måler udnytningsgraden af O2.

Men ellers kan det beregnes ud fra nogle mere indirekte metoder som:

To arbejdsintensiteter på ergometercykel. Anden intensitet er højere en første men begge er submaximale.

To gange arbejdspuls svarende til steady state.

De to arbejdspulser forbindes til skæring med maksimalpulsen.

Den arbejdsintensitet som svarer til maksimalpulsen er den maksimale arbejdsintensitet og den aflæses.

Ud fra kendt nyttevirkning ved ergometercykling har man samtidig den maksimale iltoptagelse og mangler nu kun vægten for at beregne konditallet.

Shuttle run løbetest med løbedistancer delt op i 20 m intervaller.

Løbehastigheden(arbejdsintensiteten) øges hvert min.

Man fortsætter med testen ind til man ikke kan følge de angivne hastighedskrav.

Man slutter således i en tilstand som er nær ved maximal arbejdsintensitet.

Løbehastigheden og antal intervaller med denne løbehastighed viser signifikant korrelation med den direkte bestemmelse af kondital ved måling af maksimal iltoptagelse ( douglassæk )

Derfor kan man estimere et kondital beregnet ud fra tidspunktet man går ud af testen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share