Forebyggende Rotator cuff-træning nødvendigt?


KRJ
 Share

Recommended Posts

Hej træningsglade MOL'er :bigsmile:

Jeg kunne godt tænke mig at høre jeres (begrundede) holdinger til om det er nødvendigt at have rotator cuff-øvelser med i sin træning, hvis man ikke allerede har en rotator cuff skade.

Grunden til at jeg spørger, er at det virker til der er lidt spredte holdninger til dette emne. Nogen mener sådanne øvelser er uundværlige, mens andre (som Pavel Tsatsouline) mener at en velbalanceret træning er nok til at stabilisere skulderleddet.

Håber på at høre fra jer :smile:

Edited by KRJ
Link to comment
Share on other sites

Hej træningsglade MOL'er :bigsmile:

Jeg kunne godt tænke mig at høre jeres (begrundede) holdinger til om det er nødvendigt at have rotator cuff-øvelser med i sin træning, hvis man ikke allerede har en rotator cuff skade.

Grunden til at jeg spørger, er at det virker til der er lidt spredte holdninger til dette emne. Nogen mener sådanne øvelser er uundværlige, mens andre (som Pavel Tsatsouline) mener at en velbalanceret træning er nok til at stabilisere skulderleddet.

Håber på at høre fra jer :smile:

Det kommer meget an på hvilken form for træning/sport du dyrker. Er du f.eks. badminton spiller, løber, fodbold spiller eller lignende vil relevansen for spcifik rotator cuff stabiliserende træning ikke være særligt relevant, da skulderleddet ikke er voldsomt udsat for tung belastning der gør, at det kan ryge sig en tur.

Hvis du derimod træner ting som Brazliliansk Jiu-Jitsu, eller anden form for gulvkamp, vil det være en god idé med specifik rotator cuff træning da netop skulder leddet ofte er udsat for stort pres og kraftige ryk når der brydes. Her vil skades potentialet formentlig kunne sænkes lidt (har ikke nogen videnskabelig undersøgelser der påviser det).

Link to comment
Share on other sites

Jeg har valgt at udføre rotator cuff øvelserne - min erfaring er at i perioder hvor jeg kører tungt bænkpres så bliver jeg øm på ydersiden af skulderne og på bagsiden ved skulderbladene. :nonono: Også selv om at jeg i samme perioder passer min kabel-ro øvelser og chin-ups/pullups...

Hvis jeg derimod husker et par sæt rotator cuff øvelser et par gange om ugen så opstår samme ømhed ikke, så derfor... :cool:

Men der er faktisk en hel ny artikel af Eric Cressy, hvor han er inde på at der er endnu vigtigere øvelser for at bevare sunde skuldere: Se videoerne i "Lesson #9" : "Your scapular stabilizers and thoracic mobility are far more important than your rotator cuff." i artklen her: T-nation - Eric Cressy - find Lession 9 et stykke nede

Har prøvet øvelserne i et par uger og de føles rigtigt gode - længe siden at mine skuldere og øver ryg har været så friske...

Claus :superman:

Edited by ctc
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share