Podega? Blåt mærke? Overbelastning?


jarvig13
 Share

Recommended Posts

Der er en vigtig forhistorie til mit nuværende problem.

Den kan findes i denne tråd af undertegnede for et år siden.

I den tråd var der enighed om, at jeg nok havde en overbelastningsskade i foden grundet at jeg formentlig overkompenserede for mit måske svagere knæ siden min knæskade.

OK, siden ovenstående blev overstået har der ingen problemer været. Som man måske ved fra andre tråde så blev min hund/mors hund meget dårlig det sidste halve år.......og det var sammen med den jeg altid havde gået mine lange ture.......og nu da den blev dårlig og ikke kun mere end 15 min så faldt mit gå-pensum ligeså.

Så jeg har slet ikke presset foden.......og hverken i knæet eller foden har jeg haft problemer siden ovenstående problem.......indtil i fredags.

Jeg vågner op fredag morgen og er lidt øm i højre fod. Det er fremme midt på de forreste trædepuder helt ude på det yderste af trædepuden, der hvor overgangen er mellem hvor man lige akkurat træder og hvor man lige akkurat ikke træder.

Jeg undrer mig lidt over det. Så kommer jeg i tanke om, at jeg torsdag aften med bar fod havde trådt på et bolche som var faldet på gulvet. Slet ikke noget vildt. Bare noget ala "Av.....nå det er et bolche....væk med det (klistre let til foden og støder det af).....og så ellers videre uden at lægge mere mærke til det".

Som jeg huskede er der hvor det nu fredag gør ondt identisk med, hvor bolchet havde trykket ind.

Nå men ikke de store problemer. Det er kun meget lidt ømt her fredag formiddag og det om torsdagen var altså småting.

Fredagen går uden jeg egentlig bemærker ømheden.......værere er det ikke.

Da jeg kommer hjem kigger jeg på foden. Der hvor det gør lidt ondt sidder sådan at jeg uden problemer selv kan se på "problemet" helt tæt på (det er ikke så langt fra venstresiden af storetåens tårod på højre fod (ca. 3 cm derfra)).

Der er ingen rifter eller "huller" at se i huden. Lidt boringer med negl afslører heller intet som sidder indeklemt.

Men meget svagt er der ligesom en tynd mørkeblå/sort streg på måske 1 cm i længden og 2 mm i bredden lidt inde under huden præcist der hvor det gør ondt. Foden er ligeledes hævet lidt op.

Jeg konkluderer at det er et stød jeg har fået med et blåt mærke dertil og at jeg om et par dage intet kan mærke til det.

Lørdag bliver lidt værere. Stadig kan jeg gå normalt (men dog forsigtigt) på foden.....men det er blevet lidt mere ømt.

En undersøgelse lørdag siger det samme som dagen før.

Søndag er det meget værere. Det gør nu så ondt, at jeg må humpe og det er ikke længere "ømt".....nej, det gør rigtigt (dog ikke vildt) ondt.

En undersøgelse af foden søndag siger følgende: Den blår-sorte streg er væk !?!?! Foden lige omkring der hvor det gør ondt er lidt mere hævet end lørdag. Og så er den på samme område en anelse rød i hudfarven (det var den ikke fredag eller lørdag) og også lidt varm at holde på.

Søndag nat er det helt galt. Kan slet ikke sove, da ligegyldigt hvad jeg gør så dunker foden bare derudaf. Udmattet falder jeg i søvn 5:30 og får sølle to timers søvn.

I dag mandag (tjaaa, i går mandag for at være præcis), da er det endnu værere end søndag. Ikke kun humper jeg, men jeg må ligesom for et år siden begynde at gå på ydersiden af foden, idet at træde normalt ned på trædepuden simpelthen gør for ondt. I løbet af dagen bliver det kun værere.

En undersøgelse mandag er meget som søndag. Lidt mere hævet (dog ikke noget vildt), lidt mere rød hudfarve (dog ikke noget vildt) og lidt mere varm at mærke på (dog ikke noget vildt).

Nu her mandag nat er den helt gal igen og jeg kan ikke finde ro......ligegyldigt hvad jeg gør med foden så dunker den bare derudaf.

Nu er hovedet altså også ved at tabe pusten med al den søvn det mangler. Jeg er helt groggy af for lidt søvn og smerte.

Så nu til 1.000.000 kr. spørgsmålet.

Hvad er der nu galt med foden?

Der er klare lighedspunkter med sidst og dog er det meget forskelligt.

Lighedspunkterne er

- samme fod

- ikke præcist samme sted, men dog lidt af det samme

- smerterne minder meget om hinanden

Men der er også forskelle. Det er slet ikke samme forløb. Sidst opstod skaden ud af ingenting. Denne gang er der en besynderlig sammenhæng mellem at der hvor det gør ondt er præcist der hvor jeg trådte ned på et bolche så det gjorde lidt ondt. Ligeledes var det sådan, at sidst da gik foden fra at være på toppen om morgenen for så at være helt færdig bare 4 timer senere. Denne gang begyndte det svagt fredag, blev slemt søndag og mandag minder meget om sidst. Sidst skete det midt under jeg prøvede at komme i form igen og holdt er fint løbeprogram fast. Denne gang er der ingen løb involveret og selv gåturene er minimale.

Så hvad er det der sker?

Er det eftervirkningerne af et blåt mærke? Hvordan kan så lidt gøre så ondt?

Er det det samme som sidst....overanstrengelse med betændelsestilstand i sener? Jamen for hulen da foden har jo slet ikke været presset.

Er det begyndende podega? Min mor foreslog det. Og det jeg så efter symptomerne på nettet, så var der da visse sammenfald....men dog ikke spot on efter min mening.

Edited by jarvig13
Link to comment
Share on other sites

Podagra, eller urinsur gigt, er en tilstand hvor visse nedbrydningsprodukter ophober sig et led, og giver en akut gigtlignende tilstand. Det udløses ofte af et stort protein indtag.

Til forskel fra overbelastning kommer det meget akut, uden påviselig årsag, men svinder også meget pludseligt, i modsætning til overbelastning, som ofte bliver gradvist bedre over uger.

En blodprøve i den akutte fase vil vise om du har forhøjet urinsyre niveu i blodet.

Sygdommen forrebygges bedst ved at undlade for protein holdige måltider og rødvin, samt en række andre fødevarer. Ved hyppige anfald, kan man tage en forebyggende medicin. Anfaldsbehandlingen er normalt ikke anderledes end ved andre led smerter, feks. kan man bruge håndkøbs lægemidlet Ibuprofen.

Jeg er iøvrigt selv praktiserende læge.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share