Sign in to follow this  
Flinke9

øvre pec

Recommended Posts

Hvor mange tror stadig på at man kan forme sin bryst muskel ved hjælp af incline/decline øvelser?

jeg overhørte en samtale om det i et center, hvor en bb(krudtugle) advarede en motionist om at køre for meget decline fordi han så risikerede at forme sit bryst som en hængepat :tongue:, så det kunne være morsomt at høre hvor mange der stadig tror på den gamle traver, og få den aflivet en gang for alle :bigsmile:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hvor mange tror stadig på at man kan forme sin bryst muskel ved hjælp af incline/decline øvelser?

jeg overhørte en samtale om det i et center, hvor en bb(krudtugle) advarede en motionist om at køre for meget decline fordi han så risikerede at forme sit bryst som en hængepat :tongue:, så det kunne være morsomt at høre hvor mange der stadig tror på den gamle traver, og få den aflivet en gang for alle :bigsmile:

Jeg tror på, at du kan ligge fokus i din træning hhv i den ovre/nedre den af musklen ved at køre med hældning på bænken, eller ved at træne milipress frem for bænkpress!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jeg tror på, at du kan ligge fokus i din træning hhv i den ovre/nedre den af musklen ved at køre med hældning på bænken, eller ved at træne milipress frem for bænkpress!

Det var alligevel pokkers at der stadig er nogen der tror på den, ordsproget om at hvis en løgn siges tit nok så bliver den til en sejlivet sandhed gælder stadigt :4thumbup:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Det var alligevel pokkers at der stadig er nogen der tror på den, ordsproget om at hvis en løgn siges tit nok så bliver den til en sejlivet sandhed gælder stadigt :4thumbup:

Tja jeg må nok også melde mig under fanen sammen med 789 :smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Det var alligevel pokkers at der stadig er nogen der tror på den, ordsproget om at hvis en løgn siges tit nok så bliver den til en sejlivet sandhed gælder stadigt :4thumbup:

Hvis du ser på den anatomiske udformning af Pectoralis Major (bryst muskulaturen)

pec_major_heads.jpg

Så kan du tydeligt se at den øvre del af pectoralis major (clavicular head) er 'adskildt' fra den "nedre" del (sternal head). Det er muligt at ramme henholdsvis den øvre, nedre og midterste del af pectoralis major ved at øge/mindske vinkel du rammer brystet på. Det er korrekt at du aktiverer hele brystmuskulaturen når du f.eks. laver incline/decline/flad bænkpres men det er i høj grad muligt at vinkle ind på muskulaturen og se en effekt af det.

Hvad en din argumentation for at man ikke kan? Eller hvor har du hørt den røver henne af?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hvor mange tror stadig på at man kan forme sin bryst muskel ved hjælp af incline/decline øvelser?

jeg overhørte en samtale om det i et center, hvor en bb(krudtugle) advarede en motionist om at køre for meget decline fordi han så risikerede at forme sit bryst som en hængepat :tongue:, så det kunne være morsomt at høre hvor mange der stadig tror på den gamle traver, og få den aflivet en gang for alle :bigsmile:

Det er nu ingen myte... Spørgsmålet er hvor meget udslag det giver i praksis at ændre vinklen. At træne decline vil sandsynligvis ikke resultere i hængepatter :tongue:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg faldet for et stykke tid siden over nogle iEMG målinger, der viste aktivitetsforskellen i mellem calvicula head og sternal head.

Selve aktivitets niveauet i mellem bench press og incline bench press var på 2 %...

Så hvor meget ekstra hypertrophy, man kan opnå på den enkelte muskel er vel minimal, men i bb sammenhæng er det vel marginalerne der tæller.

Edited by Fitness C.Heidemann

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hvis du ser på den anatomiske udformning af Pectoralis Major (bryst muskulaturen)

pec_major_heads.jpg

Så kan du tydeligt se at den øvre del af pectoralis major (clavicular head) er 'adskildt' fra den "nedre" del (sternal head). Det er muligt at ramme henholdsvis den øvre, nedre og midterste del af pectoralis major ved at øge/mindske vinkel du rammer brystet på. Det er korrekt at du aktiverer hele brystmuskulaturen når du f.eks. laver incline/decline/flad bænkpres men det er i høj grad muligt at vinkle ind på muskulaturen og se en effekt af det.

Hvad en din argumentation for at man ikke kan? Eller hvor har du hørt den røver henne af?

No offense, jeg har aldrig været den helt store ørn til makroskopisk anatomi men de omkring 2 atlasser og anatomibøger jeg har overtegner ikke pars claviculare og pars sternale så meget som det er tilfældet der - og sådan ser det altså heller ikke ud når du nu engang skærer et menneske op - brystmusklen er ikke så adskilt som på tegningen der - om det er anderledes mht. innervationsegmenter skal jeg ikke sige.

Edited by Sortiarius

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this