Løbedistance - effekten af mange korte ture


torsteinowich
 Share

Recommended Posts

Hej

Mener i at mange korte løbeture er velegnet som metode til at træne kroppen op til at kunne klare lange ture (jeg tænker her på evnen til at kunne løbe turen uden skader på led og muskler - ikke optræning af kredsløb/energisystemer til at klare turen i en god tid)? Jeg har læst både for og imod rundt omkring. Ideen skulle være at det mere er antallet af kilometer over tid, der er afgørende and længden af turene. Passer det? Det ville være en lidt mere praktisk måde at træne distance op på hvis jeg skulle prøve en marathon en dag, da det er lettere for mig at finde tid til flere små ture og jeg så ikke behøver at have vand med på træningsture.

Jeg ville naturligvis gøre en masse andre ting også som forberedelse til en marathon. Jeg spørger ikke om hjælp til et træningsprogram til en marathon lige nu, men er interesseret i om det fysiologisk er lige så godt at træne holdbarhed op ved mange korte ture som ved færre lange ture.

mvh Torsten

Link to comment
Share on other sites

Jeg er nok lidt gammelgaws når det kommer til læbetræning men i mine øjene kommer man ikke uden om nogle længere ture.

Nu ved jeg ikke hvilke distancer du tænker på, men hvis det er marathon så foretrækker jeg selv at have nogle ture omkring 2timer. Ikke mindst for at "træne hovedet".

Noget andet er, at jeg vil have svært ved at opnå samme løbemængde udelukkende med korte ture medmindre jeg løb 2- 3 gange om dagen.

Det har jeg prøvet i perioder, og det trækker altså tænder ud.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det mener jeg at man kan. Men jeg mener også, at det er "nødvendigt" at løbe +30km en gang om ugen i forberedelsen til maraton (også selvom Lars Bom måske er uenig).

Det kommer måske også an på om forberedelserne kan kombineres med andre aktiviteter. Mental forberedelse og træning af at løbe med lav kulhydrat og kende grænser for energisystemerne og kunne indtage rigtige mængder af væske/næring undervejs kan måske også delvis trænes i andre sammenhænge som f.eks. adventure race.

Spørgsmålet går på om mange korte ture som erstatning for de lange kan bruges til på en rimelig effektiv måde at give fundamentet for at kunne gennemføre uden skader. Jeg har ikke en forventning om at kunne løbe en marathon rimeligt hurtigt uden også at have løbet lange løbeture, men hvis fundamentet kan bygges med f.eks. 5 lidt hurtigere 10 km ture om ugen i stedet for 3 på 15 - 30 km er det måske mere overskueligt. En 10 km kan f.eks. presses ind om morgenen før arbejde uden helt at ødelægge nattesøvnen.

Jeg er som sagt ikke ved at lægge et marathon program lige nu men er lidt nysgerrig og kunne godt finde på f.eks. at eksperimentere med at øge antallet af korte ture i en periode og så se om det gør at jeg kan løbe en 20-30 km tur uden problemer - hvis ellers i mener at det er en farbar måde at rampe max løbedistancen op. Jeg har også en fornemmelse af at flere kortere ture giver mindre risiko for skader end få lange. Hvis det så samtidig kan forberede kroppen til længere ture er det jo bare kanon.

Torsten

Link to comment
Share on other sites

Hmm tja det er det tema, der er mange delte meninger om. Det skal siges at nogle af dem, der er fortaler for denne filosofi, løber 12-14 træningspas om ugen. Så kan det da godt være, at de er korte og hurtige, men det kræver altså også en særlig fysik og psyke at løbe så mange træningspas med relativt høj intensitet.

Det er ikke nødvendigvis en let måde at øge den samlede mængde på. Kan man få mængden op på den måde tror jeg godt det kan være effektivt. Jeg mener dog ikke man helt kan snige sig udenom de lange træningspas. Især ikke hvis det er første gang man løber marathon. Så er det rart - også psykisk - at have en fornemmelse af, hvordan man reagerer, når man kommer ud over 2 timer.

Link to comment
Share on other sites

Tak for svarene. Der lader til at være rimelig enighed om at i hvert fald kroppens holdbarhed kan trænes op med mange småture. Min konklusion er at jeg kan bruge mange kortere ture til at træne mig op til en dag at prøve en tur på 25-30 km for at se hvordan det går og for at finde ud af om en marathon er noget for mig. Hvis jeg så vil løbe en marathon vil jeg tænke lidt mere over hvordan det kan forberedes og supplere med noget mere langdistance træning.

mvh Torsten

Link to comment
Share on other sites

Tak for svarene. Der lader til at være rimelig enighed om at i hvert fald kroppens holdbarhed kan trænes op med mange småture. Min konklusion er at jeg kan bruge mange kortere ture til at træne mig op til en dag at prøve en tur på 25-30 km for at se hvordan det går og for at finde ud af om en marathon er noget for mig. Hvis jeg så vil løbe en marathon vil jeg tænke lidt mere over hvordan det kan forberedes og supplere med noget mere langdistance træning.

mvh Torsten

25-30 kilometer. Man skal altså være rimlig hård, eller i forholdsvis god form for lige at løbe sådan en tur

Link to comment
Share on other sites

25-30 kilometer. Man skal altså være rimlig hård, eller i forholdsvis god form for lige at løbe sådan en tur

Ideen var så at komme i form ved at løbe mange korte ture i stedet for færre lange, jeg er godt klar over at man skal være i god form. Sidste sommer gik det fint med at løbe MTB Runden i Rold skov. Det er en kuperet rute på 22 km med en del bakker (ca 370 højdemeter ifølge mit ikke helt præcise pulsur), så jeg er ikke helt uvant med det. Jeg er bare ikke i løbetræning til lange ture nu, så jeg ville nok få problemer med led (f.eks løberknæ) hvis jeg løb en lang tur på asfalt, men konditionen tror jeg er OK. Spørgsmålet gik på om et større antal korte (sådan noget i retning af 10 km) ture kunne bruges som forberedelse i stedet for gradvist at øge distancen. Udholdenhed får jeg også trænet ved andre ting som f.eks cykling. De korte ture synes jeg er lidt lettere at få tid til og så giver de lidt bedre træning af VO2max p.g.a. højere tempo og jeg formoder også at risikoen for skader er mindre.

Mvh Torsten

Link to comment
Share on other sites

Jeg har indtil videre løbet to marathon. Da jeg forberedte mig til Berlin sidste år løb jeg 2-3 ture omkring de 25-26 og et par stykker, der var+30. Til København i foråret løb jeg ikke noget over 23km. Til gengæld løb jeg flere intervalture og tempoture generelt.

Umiddelbart følte jeg mig bedst forberedt til København, men det er svært at sammenligne fordi der er stor forskel på at løbe det første og de efterfølgende marathon.

Min morale er, at man godt kan forberede sig til marathon uden at løbe over 25km. Jeg ville dog foretrække et par lange ture, hvis jeg stod og skulle løbe mit første marathon igen. Både fysisk og mentalt ændrer tingene sig, når man kommer ud over de 25-26km, og det kan være udemærket at være forberedt på dette. Prisen for de lange ture er dog noget længere tid til restitution samt øget risiko for skader.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej alle

Som udgangspunkt er det min overbevisning, at det er den samlede mængde, der giver udholdenheden. Mange korte ture kan ganske givet give den form, der skal til for at gennemføre et marathon. Man skal imidlertid tage den psykiske faktor med: Hvis man aldrig løber længere end 8-10K, hvad sker der så, når man passerer 25, 30 el. 35 km?

Jeg tror, at det er en god ide, at smide en langtur ind i programmet hver eller hver anden uge. Det kan også varieres, så man f. eks. løber:

Uge 1: 1.10-1.20 i let/moderat tempo

Uge 2: 1.00-1.10 inkl. 35-50 min. i højt tempo

Uge 3: 1.30-2.00 i lavt tempo

Husk at ugens lange tur trækker søm ud! Den bør derfor efterfølges af en fridag el. meget let træning.

Jeg har selv prøvet med en ugentlig langtur på ca. 30K som forberedelse til marathon og fakta er, at jeg løb bedst på den første af disse. Næste gang jeg satser (2008), vil jeg nøjes med de ekstreme distancer hver 3. uge. og løbe den sidste af disse i god tid før det gælder.

mvh

Søren

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share