hvordan kommer jeg evt videre?


mcferlong
 Share

Recommended Posts

Hej alle.

Jeg er helt sprit ny så jeg springer bare ud i det.

Jeg er 25 år, 180 høj og vejer 110 kg.

For 3 uger siden begyndte jeg så i et motionscenter, her fik jeg lavet et start program som jeg har fulgt man, ons og fredag og derudover har jeg løbet nogle ture tirsdag og torsdag for at få det værste ømhed ud af kroppen.

Det er et ret basalt program med 10 min opvarmning så til de forskellige maskiner hvor man gennemgår alle de store muskelgrupper derimellem ligger så 10 min løb mere og så til sidst 20 min løb, cykel, roning eller hvad man nu vil.

Jeg har bevidst ikke startet den helt store slankekur, grunden til det er at jeg arbejder ud for en filosofi om, at hvis man gør det hele på en gang går man død i det og kunne ligså godt lade være. Jeg har i stedet skåret de værste syndere væk det være sig, de 1½-2 liter cola om dagen er byttet ud med vand, de 2-3 marsbar i løbet af arbejds dagen er byttet ud med æbler osv, så jeg nu kun er tilbage på de almindelige 3 måltider med almindelig dansk mad.

resultatet indtil nu har været en nedgang i fedt% på 1,8 og jeg har så taget godt 2,5 kg på. begge ser jeg som gode tegn. min fedt% ligger pt på 26.4% Den vil jeg jo gerne ha bragt yderligere ned og det helt store problem, jeg har efter en målling foretaget igår 60.6 kg væske i kroppen hvilket jeg synes lyder voldsomt uden dog at have den store viden om det.

Mit spørgsmål er så. Hvordan kommer jeg videre. Kan jeg forvente mere fremgang uden at ligge min kost drastisk om eller skal der det helt vilde til ..?? og sidst men ikke mindst hvordan slipper jeg af med alt det væske, for der må da være en masse overfløddigt imellem..?? Skal jeg bare klemme på med det nuværende program eller er der noget man kan ændre for at gøre det lidt sjovere evt. ?

Mit mål er 90 kg og samtidigt en god kondition således at jeg kan spille fodbold igen, uden at falde halvdød om efter 10 min.

Håber i kan hjælpe, undskyld den lange smører.

Link to comment
Share on other sites

Det er lykkedes dig at reducere din fedtprocent med 1,8 på 3 uger - det er et rigtigt godt resultat - så tillykke med det!

Umiddelbart lyder din plan med kombination at motion og en langt sundere kost bestemt rigtig fornuftig og det skal du bare fortsætte med. Hold løbende øje med din fedtprocent og din vægt, så du kan se at de udvikler sig i den rigtige retning. At vægten ikke rigtigt er rykket med nedad i første omgang skal du ikke ligge for meget i da kroppen også tilpasser sig den træning du udsætter den for - men den skal selvfølgelig også gå nedad fremover.

Hold dit nuværende program og se hvor det fører dig hen! Det er muligt/sandsynligt, at dit vægt tab på et tidspunkt stagnerer fordi du har tabt dig så meget, at der nu ikke længere skal indtages så meget energi for at holde vægten stabil - dvs at du har ligevægt mellem indtag og forbrænding, nu blot på et lavere niveau. Når det sker må du jo se på om vægten og formen er passende eller der evt. skal ske nogle justeringer. Men den tid den fornøjelse. :bigsmile:

NB. Pas på du ikke får startet ud med alt for megen løbetræning, da der er en væsentlig risiko for at få en skade i løbet af nogle måneder. Hvis du er startet med at løbe 5 gange om ugen, som jeg læser dit indlæg, så bør du nok indtil videre udskifte lidt af løbet med fx. cykling. Man kan ikke selv mærke, at man starter for hårdt ud før skaden pludselig er der om en måned eller to!

Keep up the good work :smilejap:

Link to comment
Share on other sites

Du må nok også lægge om på kosten hvis du vil tabe dig.

Mange der vil tabe sig starter sovt nok med en masse motion, og bliver pisse ærgelige når de ikke rigtigt taber sig.

Hvis du Fx begynder med DDV eller lignedne vil du hurtigt se resultater. Faren ved at løbe en masse nu, r at du kan miste motivationen før du mister kiloene.

Det er kanont at du har skåret Marsbare og sodavand væk. Men hvis du spiser meget kulhydrat mad, så får du sikkert også for meget energi.

Derfor forslaget om DDV. Det er ikke optimalt, men det er meget enkelt. Når du er klar kan du jo begynde at tælle kalorier.

Medn min pointer er at mad er 75 procent af et vægttab, det kommer du ikke uden om....

Link to comment
Share on other sites

Du må nok også lægge om på kosten hvis du vil tabe dig.

Øhh??? Er nedenstående citat da ikke etudtryk for at kosten er omlagt? Det skulle jeg da nok mene!

Jeg har i stedet skåret de værste syndere væk det være sig, de 1½-2 liter cola om dagen er byttet ud med vand, de 2-3 marsbar i løbet af arbejds dagen er byttet ud med æbler osv

Det er muligt det på sigt ikke er nok, men hvad med lige at se effekten først?

Edited by Stephan Bak
Link to comment
Share on other sites

Jeg vil også umiddelbart mene, at når du styrketræner. samtidig med at dit mål er at tabe dig, så bør du fokusere påstore øvelser med så stor bevægelse af kroppen som muligt (rom) og så få siddende koncentrerende øvelser som muligt. Dvs væk med curls, laterals, leg extensions osv, og ind med benbøjninger, frivend og stem, råtræk, hv træk, dødløft, kropshævninger osv. Gerne med højere repetitioner. Det er noget der får gang i kroppen og får brugt noget energi samtidig med.. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share