Træning af eksplosionsstyrke (nybegynder)


felixen
 Share

Recommended Posts

Jeg har pt. et idrætsprojekt i skolen hvor jeg har valgt at fokusere på at træne eksplosionsstyrke. Jeg skal kunne hoppe en del højere end hvad jeg kan nu..

Projektet starter i morgen, og jeg skal have en lille træningsplan forberedt. Er der nogen herinde der har nogle gode forslag? Det skal ikke være det helt store, bare lige en effektiv træning der er let at gå til (har ikke adgang til træningscentre og sådan noget)

på forhånd tak

Link to comment
Share on other sites

Læsning til dig:

http://www.getbig.dk/vis_artikel.php?id=29

Det er lidt svært bare at stykke et færdigt program ud til dig, ikke mindst fordi man typisk ikke vil starte sin træningskarriere med meget specifik træning, men i første omgang blot arbejde med grundformen og arbejdsbyrdetolerencen.

Du er ellers ude i god tid. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hint til dig, som du kan arbejde videre med.

For en nybegynder, som ønsker at blive mere eksplosiv kan man opsætte følgende regler.

  1. Træn den diciplin, som du vil være mere eksplosiv i.
  2. Bliv stærkere.
  3. Snakker vi om 'performance on the athletic field' så hold fedtprocenten nede på et minimum.
  4. Dynamisk arbejde for n00bs bør i starten bestå S.P.P (den diciplin du vil blive bedre i - ex sprint), eksplosive bodyweight squats og lign., og når et mindre fundament er bygget kan man avancere til box jumps og lignende simple shock method øvelser.

God fornøjelse med jeres projekt.

Edited by anonymiseret-bruger
Link to comment
Share on other sites

Tak for svarene. Da jeg var lille og trænede basket med min bror kan jeg huske han hentede en lille bænk som han hele tiden hoppede op på, ned igen, op igen osv.. vist nok uden at sætte hælen i gulvet på noget tidspunkt.. Er det noget der kan bruges? Altså bare som en lille træningsting?

Link to comment
Share on other sites

Tak for svarene. Da jeg var lille og trænede basket med min bror kan jeg huske han hentede en lille bænk som han hele tiden hoppede op på, ned igen, op igen osv.. vist nok uden at sætte hælen i gulvet på noget tidspunkt.. Er det noget der kan bruges? Altså bare som en lille træningsting?

Lyder somom din bror havde gang i noget plyometrisk træning. Træningsformen er ret hård, hvorfor de gængse anbefalinger siger 1,5x bw i squat før man begiver sig ud i det.

Link to comment
Share on other sites

måtte jo lige google plyometrisk træning for at være med her, men lyder som om du har ret :bigsmile:

fandt det her: http://www.motion-online.dk/styrketraening...springoevelser/

Det er vel sådan noget jeg kan gå igang med... Men hvordan fanden kan man springe og strække sine ben i luften og røre tæerne uden at falde på røven? hehe.. Ej, ska sgu nok gå. tak for jeres svar yall

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share