Hjemmelavet energidrik


AVE
 Share

Recommended Posts

Hej med jer,

Jeg laver en del cardiotræning på et cykelergometer, men har brug for et "boost" når jeg træner i længere tid.

Normalt indtager jeg blot vand, men ofte løber musklerne "tør" for glycogen efter knapt en time.

Hvordan bør jeg udforme mit energiboost, for at kunne køre længere tid? Noget vand med sukker og salt? I så fald hvor store mængder?

Hvornår bør man indtage energien? Hvis jeg går død efter 55 minutter, vil jeg tro det bedste er at drikke ved 45 minutter, for at sikre det bliver tilgængeligt inden jeg går død.

På forhånd tak for input!

Link to comment
Share on other sites

En god og billig energidrik er en halv liter vand iblandet en teskefuld sukker og en knivspids salt. Hvor meget du skal drikke, afhænger af, hvor lang tid du træner, og hvor meget du sveder.

En teskefuld sukker i en hel litter vand er altså en megen tynd omgang.

Så tynd at jeg vil påstå at du lige så godt blot kan drikke vand!

Mellem 4-8% (vægtprocent) opløsning (alt efter temperatur, intensitet osv) er imo passende

Link to comment
Share on other sites

En teskefuld sukker i en hel litter vand er altså en megen tynd omgang.

Så tynd at jeg vil påstå at du lige så godt blot kan drikke vand!

Mellem 4-8% (vægtprocent) opløsning (alt efter temperatur, intensitet osv) er imo passende

Nu skrev jeg jo også en halv liter vand... Jeg har lært det af min gamle træningsdiætist, som sagde, at det var den optimale sukker/salt-balance. Ikke til at tanke op efter træning, men til at drikke undervejs i et normalt træningspas.

Anyways, det virker for mig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har forstået det sådan, at omkring 5% sukkeropløsning er optimalt ifht. optagelse i blodet. Højere sukkerindhold vil bare sætte sig i maven - derfor sodavand med deres 10% sukker er noget møg i den sammenhæng - hvis vi ydermere ser bort fra kuldioxiden :)

Så det vil vel betyde at der skal opløses omkring 25g sukker i en ½ liter vand...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har forstået det sådan, at omkring 5% sukkeropløsning er optimalt ifht. optagelse i blodet. Højere sukkerindhold vil bare sætte sig i maven - derfor sodavand med deres 10% sukker er noget møg i den sammenhæng - hvis vi ydermere ser bort fra kuldioxiden :)

Så det vil vel betyde at der skal opløses omkring 25g sukker i en ½ liter vand...

Uanset sukkerindholdet i procent, vil den givne sukkeropløsning optages hurtigt, og komplet i maven.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share