Problemer med akillesenerne??


Kaz
 Share

Recommended Posts

Hej..

Jeg skriver fordi jeg igennem flere år har haft periodiske problemer med mine akillesener - især om vinteren.  Mine akillesener begynder at "stramme" og bliver ømme , når jeg har løbet kort tid med belastning - enten op ad bakke eller tempoløb. I øjeblikket løber jeg  4-5 gange om ugen. Jeg trappede min træning op i starten af januar, efter at have slappet lidt af i et par måneder.  Sidste vinter havde jeg samme problemer. Jeg har fundet en øvelse, til at strække akillesenerne ud med, men jeg synes ikke rigtig den hjælper. Jeg har en mistanke til at det er overbelastning, selvom jeg synes jeg har tilpasset træningsmængden efter "kroppen".

Derfor vil jeg gerne høre fra andre som har haft ligende problem.

Link to comment
Share on other sites

Hej Kaz

Der er kommet enkelte studier på effekten af ekcentrisk træning i forhold til kronisk betændte achillessener, hvilket du formentlig har i mere eller mindre udtalt grad, der ser lovende ud.  

Start med 3x15 reps., 2 gange/dag af et-bens tåhævninger (beskrevet i øvelsesbiblioteket som 'stående læg'), hvor du kun udfører den del af bevægelsen, der sænker kroppen fra at stå med foden strakt til bøjet. Brug det andet ben til at hjælpe belastningen/vægten op igen osv.

Accepter at øvelsen gør ondt under udførelsen specielt de første 14 dage, det forandrer sig typisk efter denne periode til det meget bedre.

Og nej, det er ikke min generelle overbevisning, at med ondt skal ondt fordrives, men på denne patologi er der  begyndende evidens for dette rehabiliterings/trænings-regime.

Hvis du er yderligere interesseret:

Alfredson H, Pietila T, Jonsson P, Lorentzon R.

Heavy-load eccentric calf muscle training for the treatment of chronic Achilles tendinosis.

Am J Sports Med. 1998 May-Jun;26(3):360-6.

PMID: 9617396

Alfredson H, Nordstrom P, Pietila T, Lorentzon R.

Bone mass in the calcaneus after heavy loaded eccentric calf-muscle training in recreational athletes with chronic achilles tendinosis.

Calcif Tissue Int. 1999 May;64(5):450-5.

PMID: 10203422

Mvh. Thomas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share