dokumentation på strækøvelser IKKE nedsætte muskelømhed


BlaziN
 Share

Recommended Posts

hej alle!

jeg har idræt på c-niveau i gymnasiet. jeg sider nu her og læser et stykke papir, hvor der står, at det er vigtigt at strække ud efter en fysisk aktivitet, da der står, at: udstrækning...

nedsætter ømhed i musklerne

sørger for, at man restituerer bedre i tiden efter aktiviteten (fodboldkampen, opvisningen mm.), så man så hurtigt som muligt når tilbage til udgangsniveauet

jeg er ret sikker på at jeg har læst her på mols fora, eller i en artikkel, at netop dette er blevet videnskabeligt bevist, at det fx ikke nedsætte ømhed i musklerne. tvært imod, når man udstrækker bliver musklerne udsat for en statisk spænding, som faktisk kan gøre, at man er mere øm dagen efter fx. eller har jeg fået læst forkert... nogler der har nogle links så jeg kan owne idrætslærerne?:P

Så står der også noget andet, dette er jeg lidt i tvivl om det faktisk passer, men tvivler stærkt på det

jeg citerer:

"restitutionsaktiviteter kan IKKE fjerne ømheden, men kan sørge for en vis blodgennemstrømning, der transporterer affaldsstoffer (især mælkesyre bort)."

nogle der kan sige om det passer.. evt artikler/links

så er der også lige en sidste ting.

citat igen:

"efter arbejde er musklerne forkortede, og det kan tage op til 2 dage, før de har genvundet deres normale længde!!! forkortede muskler medfører dårligere bevægelighed og dermed øges risikoen for bla skader. Men ved at udspænde musklerne, opnår man sædvanligvis et større velvære, hvilket man mener skyldes frigørelsen af endorphiner.........."

det første passer nok, men det sidste med at man får større velvære ved at spænde ud, køber jeg altså ikke. Nogle der har dokumentation på disse ting?

Jeg vil gerne have et hurtigt svar, da jeg skal have idræt i morgen, kl 16, men hvis i ikke kan klare det til den tid, siger jeg det bare til dem senere.

på forhånd tak:D

ps. kunne være rigtigt fedt, hvis jeg virkelig bare kunne komme med nogle dokumentationer, der beviser det modsatte.:P

Link to comment
Share on other sites

Potato Potato

Du kan jo få din idrætslærer til, at definerer forskellene. Man udspænder musklen i en strækøvelser!! IMO

Prøv eventuelt at søge på ordnene på google, så vil du formentligt se, at de fleste bruger begge ord om det samme.

Edited by Yetti
Link to comment
Share on other sites

definitionen i følge dem er:

strækøvelser (i opvarmningen) skal have en varighed af ca. 10-15 sek varighed

udspændingsøvelser (efter træning/sport) skal langsomt bringe musklen til yderstillingen og holdes der i 15-20 sek.

Dette synes jeg godt nok er underligt. Jeg vil mene at det går ind under det samme, hvad vil i mene. Er jeg helt ude i hampen eller?

Edited by BlaziN
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror at grunden til at man langsomt putter musklen til yderstillingen efter workout, er fordi musklen kan være rimelig stiv i det. F.eks. kan Biceps i nogen tilfælde være så stiv at man det er meget svært at låse den. Og når man f.eks. så har en makker til at strække ledene ud, så tror jeg at det vil gøre pænt nas, hvis han strækker biceps ud med en stor kraft, over kort tid.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share