Forskel i hormonproduktionen hos eliteidrætsudøvere


ReneJ
 Share

Recommended Posts

Hej igen,

Jeg sidder stadig og bakser med min opgave om skiftet fra eliteidræt til en civilkarriere, og tænkte på om der er nogen nævnværdig forskel i hormonproduktionen hos eliteidrætsudøvere, i forhold til almindelige motionister.

Jeg mindes at ha' læst en artikel her på mol, om at motion er godt mod depresioner, kunne det så ikke tænkes at hvis man får større/flere endofin-kick ud af at dyrke idræt på elite plan end normalt, så vil man "mangle" de her ekstra endofiner, selvom man dagligt motionere som en "normal dansker"?

Kunne forestille mig at det var som at gå fra at ryge 40 smøger om dagen til at ryge 10, hvis I forstår hvad jeg mener. Man ryger stadig, får stadig ens nikotin, men bare ikke hvad man plejer.

Kan det være rigtigt at testetoron niveauet også vil være højere hos mandlige eliteidrætsudøvere, sammenlignet med den gennemsnitslige motionist?

Har I nogen anelse om hvor jeg kan læse mere om dette? Jeg har ledt og ledt på biblioteket, men uden held.

Link to comment
Share on other sites

Tror du får svært ved at finde noget materiale der bakker din hypotese op. Kroppen er rigtig god til at tilpasse sig, så en overproduktion af diverse stoffer - deriblandt hormoner (som følge af en stor træningsmængde), vil formentligt betyde en nedregulering af de receptorer som stofferne virker på, eller en tilpasning via en reduceret udskillelse. Ved ophør af den store træningsmængde, vil kroppen igen tilpasse sig ved øget receptordensitet/hormonproduktion/sensitivering af receptorer.

Anyway lidt lommefysiologi om emnet fra min side i hvert fald :smile:

Måske du skal afgrænse din opgave til enten at være fysiologisk, eller humanistisk :wink: i hvilken sammenhæng skriver du den ?

Link to comment
Share on other sites

Tak for svaret, ærgeligt for mig, men ikke desto mindre god information :)

Jeg skriver AT-eksamens synopsis lige for tiden, og desværre skal man skrive sin opgave inden for to fag, fra hver deres fakultet. Jeg skriver så i psykologi og idræt, og prøver derfor at tvinge noget naturvidenskabeligt fra idrætten ind i det, da det simpelthen er et krav fra Undervisningsministeriets side.

Link to comment
Share on other sites

Kan det være rigtigt at testetoron niveauet også vil være højere hos mandlige eliteidrætsudøvere, sammenlignet med den gennemsnitslige motionist?

Jeg går ud fra at du overvejer om testotoron niveauet er højere hos mandlige eliteidrætudøvere ad naturens vej fordi der har jo været eksempler på f.eks cykelryttere som var blevet dopet med testotoron. Overvejelsen går vel lidt på om man som mand kan producere mere testotoron via motion på naturlig vis uden at dope sig??

Edited by Løbekvinden
Link to comment
Share on other sites

Tak for svaret, ærgeligt for mig, men ikke desto mindre god information :)

Jeg skriver AT-eksamens synopsis lige for tiden, og desværre skal man skrive sin opgave inden for to fag, fra hver deres fakultet. Jeg skriver så i psykologi og idræt, og prøver derfor at tvinge noget naturvidenskabeligt fra idrætten ind i det, da det simpelthen er et krav fra Undervisningsministeriets side.

Ved ikke ummidelbart hvad AT-eksamens synopsis er. Er det på universitetet, seminariet eller andet ? (hmm falkultet lugter af uni).

Er bare lidt nysgerrig. Ikke desto mindre har du vel nogle undervisere/vejledere der kan hjælpe dig med at finde den relevante litteratur, nu du selv finder det svært. Det kan i hvert fald virke lidt som at lede efter en nål i en høstak at gå på "pubmed-opdagelse".

Hvis du bliver lidt mere konkret er jeg sikker på at jeg kan hjælpe dig (på det naturvidenskabelige område), hvilket en del andre herinde helt sikkert også vil kunne. Så fyr bare løs :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ved ikke ummidelbart hvad AT-eksamens synopsis er. Er det på universitetet, seminariet eller andet ? (hmm falkultet lugter af uni).

Er bare lidt nysgerrig. Ikke desto mindre har du vel nogle undervisere/vejledere der kan hjælpe dig med at finde den relevante litteratur, nu du selv finder det svært. Det kan i hvert fald virke lidt som at lede efter en nål i en høstak at gå på "pubmed-opdagelse".

Hvis du bliver lidt mere konkret er jeg sikker på at jeg kan hjælpe dig (på det naturvidenskabelige område), hvilket en del andre herinde helt sikkert også vil kunne. Så fyr bare løs :wink:

Det er kun på gymnasie niveau, så det er ikke noget heeelt vildt.

Men jeg takker for hjælpen, selvom jeg fandt ud af noget info et andet sted.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share