Løbetræning/forbedre kondi


LowDog
 Share

Recommended Posts

Hej mol'ere.

Jeg har trænet BB i omkring 4-5 år, så er ikke helt ukendt på området. Dog har jeg aldrig trænet konditionstræning, da det egentlig ikke siger mig noget som helst. Men vil gerne igang med at løbe for at få kondien i lidt bedre form, da jeg tror den er ved at være pænt dårlig. Ryger omkring 20 cigaretter om dagen og har 8-12 timers stillesiddende arbejde om dagen. Så eneste tidspunkt jeg snart får rørt mig ordenligt er når jeg er nede og pumpe, synes bare ikke den time til 1½ er nok.

Hvad kan i anbefale til en max nybegynder indenfor konditræning? Hvis jeg kender mig selv ret skal jeg gerne se resultater forholdsvist hurtigt (i starten i hvert fald). Og lad mig lige påpege igen at min kondi er ret ringe:- )

Havde regnet med at sætte 2-3 dage om ugen af til det. omkring ½ time hvis det er nok?

Edited by LowDog
Link to comment
Share on other sites

Du kan godt starte med 3x½ time om ugen, men hvis du vil ha ordentlige resultater skal du nok op på lidt mere inden alt for længe.

Mht. hvad du skal vælge af aktivitet, så find noget du selv synes er sjovt. Det gør det meget nemmere at holde fast, og dermed også meget bedre resultater.

Og sidst men ikke mindst vil det hjælpe utroligt meget hvis du ku kvitte smøgerne. Det er virkelig en af de ting der kan smadre kondien.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du går igang med at løbetræne, skal du nok regne med realistisk set, at der vil gå nogen tid før du ser eller mærker resultater, men når du først gør vil du blive høj af det.

Jeg tænker, at hvis man er i ringe form, vil der nok under alle omstændigheder gå tid før man synes at det er sjovt at motionere uanset hvad man vælger. Det vigtige er at tage det første skridt, kvitte smøgerne ville være en god idén som nævnt og bevare gåpåmodet. Måske du kunne starte med rask gang af længere varighed og når du så er klar gå igang med at løbetræne.

Link to comment
Share on other sites

Det er bare at komme i gang!

Jeg har altid haft en ok grundform, men var efterhånden blevet en stor bamse. Så for 5 mdr siden begyndte jeg at løbe; der løb jeg 5 km på omkring 25.

I dag løber jeg lidt hurtigere og er så oppe at snuse til mindst 12-14 km på hver tur - det er fedt :-)

Du kan evt finde programmer på www.dourun.dk - fra nybegynder til marathon.

God tur!

Edited by peter_hansen
Link to comment
Share on other sites

Du kan godt starte med 3x½ time om ugen, men hvis du vil ha ordentlige resultater skal du nok op på lidt mere inden alt for længe.

Mht. hvad du skal vælge af aktivitet, så find noget du selv synes er sjovt. Det gør det meget nemmere at holde fast, og dermed også meget bedre resultater.

Og sidst men ikke mindst vil det hjælpe utroligt meget hvis du ku kvitte smøgerne. Det er virkelig en af de ting der kan smadre kondien.

Nu snakker manden jo ikke om Marathon tider, så 3 x ½ time ugentligt er rigeligt til en fornuftig kondition..., hvis det ellers er udført ordentligt!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share