Løbetræning hver dag?


Phindborg
 Share

Recommended Posts

Kære MOL'ere

Jeg har de sidste 2 uger Løbetrænet 5 dage om ugen man-fre... 15 min intensivt løb før styrketræning man, ons, fre og 30 min tirs, tors efterfulgt af 30 minutters powerwalk.

Men er det overhovedet sundt? Har før i tiden brugt motionscyklerne til at få pulsen op inden træning, og regner med at det selvfølgelig ikke er noget problem at cykle hver dag. Men er løbetræning anerledes? Løbetræning må vel belaste kroppen i noget højere grad en cykling, så er det bedste alternativ at have én hviledag mellem hver løbetræning?

/Pinden

Skal vel lige tilføjes at jeg er en 21-årig RUC-studerende, der har trænet on/off de sidste 2 år.

Edited by Phindborg
Link to comment
Share on other sites

Selvom det er intensivt er det jo ikke ret meget du løber, selvom det er 5 dage om ugen.

Men det er med løb som med anden træning. Lyt til din krop og varier træningen.

Og ja. Løbetræning belaster kroppen mere end motionscyklen. Der er en hel anden spænding i kroppen og kroppen tager imod stød fra underlaget.

Link to comment
Share on other sites

Selvom det er intensivt er det jo ikke ret meget du løber, selvom det er 5 dage om ugen.

Men det er med løb som med anden træning. Lyt til din krop og varier træningen.

Og ja. Løbetræning belaster kroppen mere end motionscyklen. Der er en hel anden spænding i kroppen og kroppen tager imod stød fra underlaget.

Tak for svaret.

Link to comment
Share on other sites

Kære MOL'ere

Jeg har de sidste 2 uger Løbetrænet 5 dage om ugen man-fre... 15 min intensivt løb før styrketræning man, ons, fre og 30 min tirs, tors efterfulgt af 30 minutters powerwalk.

Men er det overhovedet sundt? Har før i tiden brugt motionscyklerne til at få pulsen op inden træning, og regner med at det selvfølgelig ikke er noget problem at cykle hver dag. Men er løbetræning anerledes? Løbetræning må vel belaste kroppen i noget højere grad en cykling, så er det bedste alternativ at have én hviledag mellem hver løbetræning?

/Pinden

Skal vel lige tilføjes at jeg er en 21-årig RUC-studerende, der har trænet on/off de sidste 2 år.

Løb er unik på den måde at man bærer sin egen krop når man løber, så der er en øvre grænse for hvad man kan tåle. Eliteløbere kan sagtens holde til at løbe langt over 100 km om ugen, mens motionister må nøjes med mindre. Man siger at man højest må forøge træningsmængden med 10% pr. uge og hvis du ikke får skader af den træning du har nu, skulle der ikke være grund til bekymring overhovedet. Det handler altid om at lytte til sin egen krop. Hvis du så mærker svær ømhed efter træning bør du nedsætte mængden med 25-50% de næste to uger + der SKAL gå to dage mellem træningspassene. Husk udstrækning :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share