Barfods løbetræning


Michael 41
 Share

Recommended Posts

Hej folkens

Jeg har gennem længere tid døjet meget med smerter i mine ben når jeg løber, nærmere bestemt i skinnebens musklen og på indersiden af benet lige over anklen. Jeg har fået min løbestil analyseret i Fusion butikken i Aalborg og jeg har gennem snart 2 år løbet med sko der passer til min løbestil. Mine nuværende sko, som er ca. 3 måneder/180 km gamle er dog meget "aggressive" i deres opretning, kan det have noget at gøre med mine smerter?

Men som genoptræning kunne det være en god ide at løbe barfods (sokker selvfølgelig) på et løbebånd? Jeg har et løbebånd til rådighed dagligt, så der er mulighed for en del små ture.

I må undskylde hvis jeg spørger i vest og begrunder i øst, jeg er sku bare træt af ikke at kunne løbe længere, så det kan være svært at samle tankerne :-(

VH Michael

Link to comment
Share on other sites

Når man løber med en vis intensistet, og i en vis mængde, som det lader til at du gør, risikerer man skader uanset løbeskoene.

Mit forslag vil være at supplere med tung styrketræning for at styrke kroppen til at modstå den hårde belastning løbetræningen er for kroppen. Er sikker på andre kan supplere her med mere konkrete råd.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Enig i ovenstående. Det lyder som skinnebensbetændelse. En nasty fætter der kan blive kronisk hvis man ikke tager det alvorligt og holder tilstrækkeligt med pause!

Mine nuværende sko, som er ca. 3 måneder/180 km gamle er dog meget "aggressive" i deres opretning, kan det have noget at gøre med mine smerter?

Det er svært at sige når du ikke skriver hvornår dine smerter opstod. Der kunne meget vel være en sammenhæng. Men det kunne også være som en anden skriver en pause og at du så har lagt ud med at løbe med samme intensitet som før pausen.

Men som genoptræning kunne det være en god ide at løbe barfods (sokker selvfølgelig) på et løbebånd? Jeg har et løbebånd til rådighed dagligt, så der er mulighed for en del små ture.

Ja det kunne være en god idé idet at du vil belaste dine ben anderledes ved at løbe i bare tæer end du gør når du løber med sko. Du vil højst sandsynligt løbe lidt mere oppe på tå for at skåne dine hæle fra de mange hårde stød de udsættes for ved at lande med hælen først barfodet. Dette vil aflaste din skinnebensmuskel noget og den vil derved blive irriteret mindre og på sigt give færre smerter.

Men, men, men endelig ikke hver dag! Det er en skade der skal have ro til at hele. Jeg har selv haft skinnebenbetændelse (forårsaget af øget mængde træning i springgymnastik som udelukkende foregår på bare tæer) og det gik over selvom jeg trænede videre, men her trænede jeg også kun 2 gange om ugen.

Så mit råd er løb 1 maks 2 gange om ugen! Af maks en halv times varighed. Og som en anden skriver så lav noget styrketræning i stedet. såvel tung som let. Ryg og mave er også super vigtige at få trænet for en løber! Men start forsigtigt ud hvis du ikke er vant til styrketræning. kroppen skal have tid til at vænne sig til den anderledes belastning (det samme gælder barfodsløB).

Mvh Miss E

Link to comment
Share on other sites

Ja det kunne være en god idé idet at du vil belaste dine ben anderledes ved at løbe i bare tæer end du gør når du løber med sko. Du vil højst sandsynligt løbe lidt mere oppe på tå for at skåne dine hæle fra de mange hårde stød de udsættes for ved at lande med hælen først barfodet. Dette vil aflaste din skinnebensmuskel noget og den vil derved blive irriteret mindre og på sigt give færre smerter.

Jeg er ikke sikker på at det at løbe på tæerne vil aflaste lægmusklerne, snarere tværtimod. Ideen ved barfodsløb er at hele foden får lov til at arbejde og det kan på den måde være med til at styrke afsættet og hermed også lægmusklen. Mennesker, der går/løber meget i bare tæer vil ofte have bredere fødder og tæerne vil derved være spredt fra hinanden. Det er ikke meningen med barfodsløb at man fra den ene dag til den anden skal tilegne sig en anden løbestil end den, man naturligt løber med. Hvis man vil praktisere barfodsløb bør det være på et blødt underlag, som græs (f.eks. løbe rundt om en fodboldbane), eller i sand. Løb på tæerne vil normalt også give flere skader end den gængse løbeform med hæl i først, eller midten i først som oftets erfarne løbere praktiserer.

Mht. skinnebenbetændelse bør du prøve en varmekur, hvor du - når du går i seng om aftenen - tager noget varmt om benene(f.eks. nogle gamle uldstrømper, der er klippet hul i til føderne) udenpå dem binder du en placticpose. Du kan evt. smøre noget varmecreme på yderligere. Det kan også blive godt varmt, hvis du f.eks. sætter et isolerende knæbind om læggen.

Link to comment
Share on other sites

Hmm.. ikke enig..

Jeg er ikke sikker på at det at løbe på tæerne vil aflaste lægmusklerne, snarere tværtimod. Ideen ved barfodsløb er at hele foden får lov til at arbejde og det kan på den måde være med til at styrke afsættet og hermed også lægmusklen.

Nu var det jo netop ikke lægmusklen, men skinnebensmusklen der blev nævnt i dette tilfælde (med den muskel går jeg udfra at der menes den der sidder foran på benet på ydersiden af skinnebenet). Så jo forfodsløb burde nedsætte aktiviteten i denne da man ikke bruger nær så mange kræfter på at flekse ifoden (som er skinnebensmusklens primære opgave). Men nej lægmusklen bliver derimod yderligere belastet af forfodsløb.

Løb på tæerne vil normalt også give flere skader end den gængse løbeform med hæl i først, eller midten i først som oftets erfarne løbere praktiserer.

At det skulle give flere skader at løbe på forfoden i forhold til at løbe på hælen holder ikke. Det kommer helt an på hvordan man er vant til at løbe. Nogle løber fra naturens hånd mere på forfoden selv med sko på. Men du har ret i at hvis man lynhurgtigt ændrer sin løbestil fra den ene dag til den anden og tror at man kan løbe same distance så giver det skader!

Mht. skinnebenbetændelse bør du prøve en varmekur, hvor du - når du går i seng om aftenen - tager noget varmt om benene(f.eks. nogle gamle uldstrømper, der er klippet hul i til føderne) udenpå dem binder du en placticpose. Du kan evt. smøre noget varmecreme på yderligere. Det kan også blive godt varmt, hvis du f.eks. sætter et isolerende knæbind om læggen.

Personligt ville jeg passe lidt på med de der varmekure. Skinnebensbetændelse kan skyldes mange ting og til noget kan det hjælpe at komme varme på, til andet kan det gøre det hele meget værre! Og jeg ville aldrig begynde at komme varmecreme på mine ben natten over med isolerende plastikposer om. Der er set tilfælde hvor denne foranstaltning har givet brandsår..

Generelt gælder det jo bare om at lytte til kroppen og lade være med at løbe når det gør ondt. Men det er selvfølgelig letter sagt end gjort.

Mvh. Miss E

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share