Halv Marathon.


mig-stef
 Share

Recommended Posts

Hej.

Jeg vil geren gennemfører et halv marathon.

Jeg er 17 år, og løber ca. 2-3 gange om ugen 10,5 km

ud over det spiller jeg håndbold 4 x 1,5 time om ugen.

Tror i jeg kan gennemfører et halv marathon.?

Ja det ville du godt kunne, hvis du er i tvivl som løb en 15-16km tur hvis du kan det, kan du også løbe et ½ maraton. :smile:

ps. hvorfor vil du løbe ½ maraton når du bliver en dårligere håndboldt spiller er at løbe så langt? :blink:

Link to comment
Share on other sites

Ja det ville du godt kunne, hvis du er i tvivl som løb en 15-16km tur hvis du kan det, kan du også løbe et ½ maraton. :smile:

ps. hvorfor vil du løbe ½ maraton når du bliver en dårligere håndboldt spiller er at løbe så langt? :blink:

Øh hvorfor bliver han en dårligere håndboldspiller af at løbe et ½ marathon??????????

Edited by GreNoLi
Link to comment
Share on other sites

Skulle ikke være noget problem, kommer selvfølgelig an på hvad du regner med at løbe den på, men hvis du sætter dig et realistisk mål, eks. 2:00, 1:50, 1:40 og træner mod det skulle det ikke være noget problem.

Jeg brugte selv flg. program da jeg løb ½marathon

Hvis du løbet bare for at gennemfører

Hvis du løber for en seriøs og hurtigere tid (mit eget valg)

Jeg har altid være meget aktiv og en relativ god løber til middeldistancer som 5-10 km, men med programmet fik jeg løbet de 21,1 km på 1:38.

Satsede på 1:30, men var plaget af sygdom og have nok forsømt de lægere turer en smule. Et godt råd fra min side af vil være at du desuden

husker at stoppe op og drikke ved væskedepoterne, det behøvs ikk at tage mere end 30 sek. og tror du vinder tiden i sidste ende. Jeg gjorde

mig den fejltagelse at springe det første depot over, hvilket betød jeg måtte ned at gå i ca. 2-3 min før jeg kunne begynde at løbe stille og rolig igen.

Link to comment
Share on other sites

Øh hvorfor bliver han en dårligere håndboldspiller af at løbe et ½ marathon??????????

Når du spiller håndbold er det i stor grad eksplosivt, i form af hop og spurt, men ½marathon er udholdenhed.

Dog vil jeg påsto at en ½marathon vil styrke udenholdenheden under en håndbold kamp, og følger man et det ene program som jeg postede tidligere, ligger der en del intervaltræning, så helt spilt er det ikke

Link to comment
Share on other sites

Der er også nogen, der siger at man bliver ikke langsom af at løbe langsomt

- men man bliver langsom af ikke at løbe hurtig.

Med andre ord så skal der jo ikke skrues ned for den dedikerede håndbold træning bare fordi mig-stef gerne vil prøve at løbe lidt længere end sædvanligt

Link to comment
Share on other sites

Når du spiller håndbold er det i stor grad eksplosivt, i form af hop og spurt, men ½marathon er udholdenhed.

Dog vil jeg påsto at en ½marathon vil styrke udenholdenheden under en håndbold kamp, og følger man et det ene program som jeg postede tidligere, ligger der en del intervaltræning, så helt spilt er det ikke

du har lidt ret, men ikke helt

1. intervallerne er ALT for lange til håndbold, jeg ville løbe nogle korte intervaller med fokus på anaerob træning (til træning for håndbold)

2. hvis du træner til ½maraton mister man normalt meget af sin hurtighed på korte distance ex. en fra min løbeklub løb ½maraton som 12åring (alt for tidligt)

har mistende 30sek på en 3000m i løbet af et ½ år.

3. Selvfølgelig skal du løbe ½ maraton hvis du vil det, men husk det går ud over de hurtighed og eksplosivt, hvis du ikke træner den meget samtidig

Link to comment
Share on other sites

Triathleten -Postet den I dag, 19:42

du har lidt ret, men ikke helt

1. intervallerne er ALT for lange til håndbold, jeg ville løbe nogle korte intervaller med fokus på anaerob træning (til træning for håndbold)

2. hvis du træner til ½maraton mister man normalt meget af sin hurtighed på korte distance ex. en fra min løbeklub løb ½maraton som 12åring (alt for tidligt)

har mistende 30sek på en 3000m i løbet af et ½ år.

3. Selvfølgelig skal du løbe ½ maraton hvis du vil det, men husk det går ud over de hurtighed og eksplosivt, hvis du ikke træner den meget samtidig

Vi kan godt blive enige om at halvmarathon træning ikke er den bedste træning for håndbold, specifik!

Men hvor vidt det vil gå ind og skade formen direkte, vil jeg stadig have en tvil om. kommer selvfølgelig an på hvor seriøst håndbolden er, men hvis det bare er på motionsplan, eller ungdoms,

vil halvmarathonet for mig at se blot give en bonus i form af bedre udholdenhed.

Edited by mriber
Link to comment
Share on other sites

du har lidt ret, men ikke helt

1. intervallerne er ALT for lange til håndbold, jeg ville løbe nogle korte intervaller med fokus på anaerob træning (til træning for håndbold)

2. hvis du træner til ½maraton mister man normalt meget af sin hurtighed på korte distance ex. en fra min løbeklub løb ½maraton som 12åring (alt for tidligt)

har mistende 30sek på en 3000m i løbet af et ½ år.

3. Selvfølgelig skal du løbe ½ maraton hvis du vil det, men husk det går ud over de hurtighed og eksplosivt, hvis du ikke træner den meget samtidig

Altså at gå ind og sige at han ligefrem bliver en dårligere håndboldspiller af at skulle løbe et ½ marathon er altså noget bavl!

( pardon my french). Det er en anden snak hvis han over længere tid træner langdistanceløb og løber diverse marathons, men altså en ½ marathon er jo ikke mere ekstrem end en seriøs håndbold,fodboldspiller etc. kan løbe den uden den voldsomme langdistance træning.

Link to comment
Share on other sites

Altså at gå ind og sige at han ligefrem bliver en dårligere håndboldspiller af at skulle løbe et ½ marathon er altså noget bavl!

( pardon my french). Det er en anden snak hvis han over længere tid træner langdistanceløb og løber diverse marathons, men altså en ½ marathon er jo ikke mere ekstrem end en seriøs håndbold,fodboldspiller etc. kan løbe den uden den voldsomme langdistance træning.

Jep at løbe en ½ maraton bliver man ikke dårligere af.

men det er træningen til ½ maratonen der går hårdt ud over ens sprint evne (som jo er vigtig i håndbold)

så nu hvor du kan løbe 10km + ture ville jeg ikke træne min op ½ maraton, men bare går ud og løbe den (ps det handler bare om at overvinde sig selv hivs man vil gennemføre)

gav dig rådet om man kan blive langsom, fordi jeg desværre har set nogle folk blive langsomme på de korter destancer efter de har løbet/trænet ½ maraton

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share