"Uforklarlige" kramper?


MO'G
 Share

Recommended Posts

'ello!

Har som sagt fået nogle uforklarlige kramper i lårene, og håber virkelig i kan hjælpe mig, og for at give jer en chance får i lige en beskrivelse af hele forløbet:

Det er sådan at jeg for en uges tid siden tog cyklen og kørte på en ferie til Jylland (112 km første dag, 117 km anden dag og 62 km sidste dag). Under turen har jeg ingen problemer haft overhovedet. Jeg har selvfølgelig følt trætheden i benene efter hver etape, men det er så gået nogenlunde over til næste dag, og ud over det oplevede jeg at lårene syrede meget hurtigt til på de sidste 10-20 km af hver etape, men det regner jeg med er normalt. Jeg har også strukket ud efter hver etape (måske ikke vanvigtigt seriøst, har sikkert ikke holdt strækket i lang nok tid nogle af gangene og sådan noget, men det er dog blevet gjort).

Herefter har jeg i de første par dage af ferien oplevet nogle sjove små kramper i låret (har først siden hen set dem som kramper; jeg troede bare det var en nerve der have sat sig i klemme eller et eller andet, for det gjorde ikke særligt ondt og det kig rimeligt hurtigt over). Disse er kommet efter jeg har gået en lille tur eller lignende (altså overhovedet ikke noget anstrengene).

Men så efter en 4-5 dage ville jeg lige ud og køre en tur i nogle af de sønder jyske bakker. Jeg trak cyklen ud til vejen og kunne lige da jeg skulle til at sætte mig op, mærke en af de små underlige kramper i venstre lår men tænkte jo ikke synderligt over det. Herefter kørte jeg godt og vel 1 km og det blev gradvist værre med krampen; den både bredte sig længere op af låret og det gjorde mere og mere ondt. Faktisk kørte jeg kun med højre ben pga. smerten, indtil jeg stod af og satte mig ned og strak lidt ud og sådan. Da det så tog af satte jeg mig op på cyklen igen og kørte hjem, kun ved hjælp af højre ben.

Hele resten af dagen slappede jeg 100 % af, og hvis jeg en sjælden gang skulle op og gå, brugte jeg højre ben så meget som muligt. Jeg kunne også mærke sådan en lille miose-knude-wanna-be i musklen, da jeg masserede det lidt.

Næste morgen var krampen så heldigvis væk. Musklen var en anelse øm men ellers ingen problemer. Men da jeg så gik rundt og sådan kom en af de små under kramper så igen, dog en del værre. Jeg satte mig naturligvis ned og slappede af til den gik over, hvorefter jeg så bevægede mig rundt igen. Jeg vil sige at der nok har været 1-2 af de underlige små kramper om dagen siden den rigtig store krampe-tur. Men her idag kom den så igen i venstre lår. De er ikke så slemme at jeg ikke kan gå videre (også op af trapper) men jeg gik naturligvis mest med højre ben. Men så kom den satme også i højre ben. Så nu er jeg "totalt" skadet, og skriver det her mens jeg for begge kramper til at gå over :) Det er stadig kun de mindre, men det er bare pisse irriterende og jeg skal på efterskole om en uges tid, og jeg skulle gerne være fuldt rørelig til den tid.

Jeg kan også lige vise jer hvor kramperne i begge ben er (det er samme steder):

post-16730-1218289392_thumb.jpg

Edited by MO'G
Link to comment
Share on other sites

Jeg læste om en fyr som havde fået kramper i benene af uforklarlige årsager.

Han fandt dog senere ud af, at det var fordi der vidst nok var en blodprop (eller forstoppelse - noget i den dur) lige over hans venstre hofte.

Den her blodprop blev så større og større, og til sidst da han skulle operes (han havde ventet lang tid med at gøre det, fordi han var en type som ikke snakker med andre og ikke har brug for hjælp, ifølge ham selv) havde han så muligheden om at få sit ben amputeret, fjernet blodproppen og sidde i kørestol resten af sit liv pga. operationen, eller noget andet jeg ikke lige kan huske.

Point being - det kan være en snigende blodprop, og jeg synes du burde få det tjekket hos en læge. Mit eneste bud.

Link to comment
Share on other sites

Jeg læste om en fyr som havde fået kramper i benene af uforklarlige årsager.

Han fandt dog senere ud af, at det var fordi der vidst nok var en blodprop (eller forstoppelse - noget i den dur) lige over hans venstre hofte.

Den her blodprop blev så større og større, og til sidst da han skulle operes (han havde ventet lang tid med at gøre det, fordi han var en type som ikke snakker med andre og ikke har brug for hjælp, ifølge ham selv) havde han så muligheden om at få sit ben amputeret, fjernet blodproppen og sidde i kørestol resten af sit liv pga. operationen, eller noget andet jeg ikke lige kan huske.

Point being - det kan være en snigende blodprop, og jeg synes du burde få det tjekket hos en læge. Mit eneste bud.

Orv, det håber jeg sgu ikke det er .. er jo kun 16, godt på vej til 17 så det ville godt nok være meget skidt :/

Men jo, hvis ingen her har et bud på hvad det kan være of hvad der kan hjælpe, og det bliver ved det næste stykke tid, tar jeg da helt sikkert til lægen da jeg jo også skal på efterskole.

Link to comment
Share on other sites

Kramper efter fysisk udfoldelse er ikke unormalt, speciel hvis du ikke har været i form til de lange cykelture.

http://www.sundhedsguiden.dk/illness.aspx?categoryId=957

syndes det lyder meget usandsynligt

Ja det jo det. Dog vil jeg selv mene at jeg var helt klar :tongue:

Men har nu efter lidt research fundet en forklaring som, kombineret med den fysiske udforldelse, nok er den der er mest sandsynlig. Men ville lige høre jeres mening alligevel: Jeg har læst at et højt indtag af koffein kan have den bivirkning at man lettere får kramper. Og må indrømme at jeg har drukket tonsvis af cola (det bliver sgu nok til 1-2 liter om dagen) i løbet af ferien. For det første er det jo yderst fristende, og når man så også bor 10 km fra tyskerne så kan det sgu næsten ikke undgås :innocent:

Lyder det ikke fornuftigt? Uanset hvad lader jeg nu være med at drikke cola overhovedet (havde jeg nu planlagt alligevel) så nu må vi se om det hjælper

Edited by MO'G
Link to comment
Share on other sites

Undskyld, men 1-2 liter cola om dagen.... det er totalt hjernedødt :crazy:

Ja, ja det er måske også en mindre overdrivelse. Men et seriøst skud vil nok ligge på lige omkring 1 l om dagen, hverken særlig meget mere eller mindre. Er det også helt væk eller hva? mere fordi jeg de sidste par dage også har været lidt urolige for mine tænder, men det ser sgu ikke ud som om de har taget synerligt skade. De er hverken blevet mere gule eller gør ondt, men alligevel ...

Men uanset om det er skyld i kramperne eller ej, drikker jeg ikke mere af det stads, undtagen måske en enkelt i næste weekend. Drikker generelt ikke særlig meget af det, men nu havde jeg altså lige en uge med fest, slik og cola :tongue:

Ps: Og når man tænker over det, er det jo ikke helt vildt "hjernedødt" slemt. En dåse til messe-tid, en til frokost, en til aftensmad og en til sidst på aftnen. Det er 1,32 l. og det lyder da ikke som noget "hjernedødt" foretagende? Og det må endda være maks. Tit er den om aftenen eller den til messe smidt væk. Hvis vi havde snakket vodka i den mængde, kunne jeg måske acceptere ordet "hjernedødt", men det gør vi heldigvis ikke.

Nu jeg tænker over det kunne jeg faktisk godt tænke mig at vide hvad det lige er der gør det "hjernedødt"? Jeg mener jeg har ikke personligt taget skade af det, ud over lige kramperne (med mindre det self er nogle skader der først kommer senere). Jeg er hverken blevet federe og mine tænder gør hverken ondt eller er gule (har jeg nu også passet på) så ...

Edited by MO'G
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share