Kostråd?


E.Kan
 Share

Recommended Posts

Hej MOL

Jeg er begyndt at træne en del konditionstræning + styrketræning. Jeg synes jeg taber mig ret meget. Har snart ikke nogen røv tilbage :). Har iforevejen ikke ret meget fedt på kroppen. Så mit spørgsmål lyder hvordan jeg skal spise for at opbygge muskler? Bare en helvedes masse protein?

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Først og fremmest må du spise mere af det hele.

Det er svært at udtale sig om fordelingen mellem protein, kulhydrat og fedt skal ændres, når vi ikke ved hvordan den ser ud nu.

Hvad og hvor meget konditræner du?

Hvad og hvor meget styrketræner du?

Hvor meget har du i øvrigt tabt dig og over hvor lang tid?

Link to comment
Share on other sites

Først og fremmest må du spise mere af det hele.

Det er svært at udtale sig om fordelingen mellem protein, kulhydrat og fedt skal ændres, når vi ikke ved hvordan den ser ud nu.

Hvad og hvor meget konditræner du?

Hvad og hvor meget styrketræner du?

Hvor meget har du i øvrigt tabt dig og over hvor lang tid?

Jeg dyrker lidt triathlon.

Løber ca. 25 km om ugen

Svømmer 3 gange om ugen = 6 km svømning

Cykler: 70 km om ugen.

Prøver så vidt muligt at styrketræne hver morgen. Ca. 1/2 time hver dag. Træner hovedsageligt med vægte.

Er gået fra 85 til 75 over ca. 4 måneder.

Er 189 cm høj. 19 år gammel

Kost:

Morgenmad: havregryn

Frokost: En masse rugbrød

Aftensmåd: Typisk ris eller pasta med kød

Så får rigeligt med fibre.

Kan du give nogle råd der? Eller evt. stykke en vejledende kostplan sammen?

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Som MaxPower meget vel siger, skal du spise lidt af det hele... hvis du nu spiser for meget protein, vil det i et længere periode fremme protein forgiftning...

Mit råd ville være, at skær ned for triathlon triningen, og fokusere på at lave bodybuilding og self styrketræning. Her ville jeg så råde dig at køre det man på engelsk kalder "compound" øvelser, som rammer felre muskel grupper, såsom squats, dødløft osv... fordi du skal lige pt fokusere på at få noget generel masse.

Når det kommer til spisningen, så er det vigtigt, og som er blevet gentaget en milliard gange, at der skal være et kalorie overskud, noget som musklerne kan "mætte sig på", det nytter ikke noget at træne og så forbrænde mere end du indtager..

du kunne f.eks. have et overskud af kulhydrater i forhold til fedt og proteiner, bare for at sparke gang i massebygningen..

Link to comment
Share on other sites

glemt lige at nævne, at du forbrænder allt for meget med det træning du er igang med at udføre...da din krop ikke har noget fedt at tage fra, så starter den katabolisme systemet, og dermed æder kroppen af sine egne muskeler..hvilket resultere i at du bliver mindre.

skær ned for kondi træningen, og øge turene til fitness centret med formål at bodybuilde.

iøvrigt, skal du løfte tungt for at forcere musklerne til at vokse.

Link to comment
Share on other sites

Som MaxPower meget vel siger, skal du spise lidt af det hele... hvis du nu spiser for meget protein, vil det i et længere periode fremme protein forgiftning...

"protein forgiftning"???

Siden hvornår er det blevet et problem for normale mennesker.

Hvordan bliver man i øvrigt forgiftet af protein?

glemt lige at nævne, at du forbrænder allt for meget med det træning du er igang med at udføre...da din krop ikke har noget fedt at tage fra, så starter den katabolisme systemet, og dermed æder kroppen af sine egne muskeler..hvilket resultere i at du bliver mindre.

Jeg har svært ved at se hvordan han kan forbrænde "for" meget. Jeg vil hellere vende den om og formode at den mængde træning er det E.Kan gerne vil træne for hans mål, og så er det tydeligvis kosten der halter efter. Din beskrivelse virker ærlig talt også en smule vrøvlet - hans vægttab kan jo både skyldes tab af fedt- og/eller muskelmasse. :wink:

Det er en rimelig solid mængde træning du får fyret af, og det er ganske enkelt bare rigtig svært at få nok kalorier i skabet når du kun spiser tre gange.

Du må blive lige så systematisk med din mad, så du må være med din træning. Sørg for 5-6 måltider dagligt, dvs i hvert fald to mellemmåltider ud over din nuværende morgen/middag/aften, og sørg for at det er komplette måltider, så du får både protein, kulhydrat og fedt.

Link to comment
Share on other sites

Kost:

Morgenmad: havregryn

Frokost: En masse rugbrød

Aftensmåd: Typisk ris eller pasta med kød

Så får rigeligt med fibre.

Du behøves ikke spise sundt hele vejen igennem, når du træner så meget. Det kan være svært at få tilstrækkeligt med kcal, hvis alt kosten er grov og "sund". Så nogle mars-bar, sodavand, osv. vil være ok, hvis ikke du magter at spise mere sund og grov mad.

Desuden så har fibre intet med dette at gøre. Du bliver nødt til at stille dig selv de rigtige spørgsmål, så du kan foretage den rette analyse. Og de rette spørgsmål er ikke nødvendig det første der popper op. Som i denne sitution hvor du mod din vilje taber dig, hvor du tilsyneladende må have spurgt dig selv: "for jeg nok fibre?".. no good

Edited by Torben F.
Link to comment
Share on other sites

Når fyren træner så meget løb, cykling og svømning er det jo nok fordi han har ambitioner om at deltage i nogle triathlon-løb. Derfor er det da tåbeligt at fraråde konditionstræning og sende ham hovedkulds ned i fitnesscentret.

Det du spiser skal matche det du træner! Uden at være alt for specifik (siden vi ikke ved hvilke mængder du får proppet i kroppen), er det masser af kulhydrater (ris, pasta, osv) godt med kød (ja udholdenhedsatleter har også brug for protein) og så det rigtige fedt i den rigtige mængde (nødder, de rigtige olier, osv.)

Er det godt at træne hårdt på en marsbar og en cola? NEJ...

Det er ikke svært at indtage nok kalorier, det skal bare planlægges ordentligt, så det kan godt betale sig (også i forhold til hvor meget du vil have ud af din træning) at sætte sig ned og få styr på mad-indtaget.

Link to comment
Share on other sites

"The consumption of high levels of animal protein produces an acid condition in the body which is the direct cause of osteoporosis, and tooth decay. The body has to rob the bones and teeth of calcium to keep the acid from killing you.

Most people think that we use protein to build strong muscles. The truth is that we use Amino acids to create the proteins we need to build strong muscles and every other part of the body. Our bodies have to break down the protein that we consume into its individual amino acids before we can use it. This process is supposed to happen in the digestive system. It has a hard time converting deranged protein into usable amino acids.

The best sources for amino acids, to build strong bodies, are vegetables and fruits. The lowly lettuce salad has more usable protein in the form of amino acids than a stake. Because most plant foods have the protein in the form we need the body has less work to do to digest the food."

http://ezinearticles.com/?Protein-Poisonin...s&id=181088

Det er hvis man for for meget protein, og ikke indtager nok fedt og kulhydrater til at suppelere..

og jeg sagde bare at han forbrændt for meget, med det formål, at mene at han bare skulle spise mere, for man forbrænder jo alt for meget med den træning i forhold til hvad han skal spise.... det var det jeg mente.... og så siger han jo selv at han ikke har særlig meget fedt på kroppen..

hans formål er iøvrigt jo, at opbygge muskler, som han selv skriver...

ja..jeg har ferie, så jeg er kommet helt væk fra det at formulere ordentligt, jeg sludre for meget, også når jeg taler..men det håber jeg kan strammes op til jaunar lige før jeg starter på medicin ;)...

Edited by dj1337
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share