Bøger om kost


cookie_sq
 Share

Recommended Posts

Jeg har læst en del forskelligt af kost bøger, nogle tæt på deciderede kogebøger, nogen uden skyggen af en opskrift:

Nordic Nutrition Recommendations 2004

Gourmet Nutrion

Nyd Livet! Lev fedt - bliv slank - En livsnyders guide til et sundere liv, samt Lev fedt - bliv slank. Året rundt

The 150 Healthiest Foods on Earth

Healthiest Meals on Eart

Nogen forslag til andre bøger?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har læst en del forskelligt af kost bøger, nogle tæt på deciderede kogebøger, nogen uden skyggen af en opskrift:

Nordic Nutrition Recommendations 2004

Gourmet Nutrion

Nyd Livet! Lev fedt - bliv slank - En livsnyders guide til et sundere liv, samt Lev fedt - bliv slank. Året rundt

The 150 Healthiest Foods on Earth

Healthiest Meals on Eart

Nogen forslag til andre bøger?

Hvilken vil du anbefale hvis du kun skulle vælge en af de bøger? Jeg er lige negyndt at gå op i motion og kost og skal kigge på nogle bøger :xmas:

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg husker undervises der på universitetet blandt andet efter: Clinical Sports Nutrition, Burke og Deakin, hæng mig dog ikke op på det. Men det kræver nok man har en interesse i optimal ernæring/næringssammensætning relateret til idrætspræstationer hvis man skal have noget ud af bogen (Har selv kun læst et par kapitler fra den)

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg husker undervises der på universitetet blandt andet efter: Clinical Sports Nutrition, Burke og Deakin, hæng mig dog ikke op på det. Men det kræver nok man har en interesse i optimal ernæring/næringssammensætning relateret til idrætspræstationer hvis man skal have noget ud af bogen (Har selv kun læst et par kapitler fra den)

Den får et skud, mangler ny nat læsning :-)

Kan andet foreslås? Må også gerne være træningslære. Skal jo betale fragt alligevel

Link to comment
Share on other sites

Den får et skud, mangler ny nat læsning :-)

Kan andet foreslås? Må også gerne være træningslære. Skal jo betale fragt alligevel

Tjek lige at det er den rigtige version du får fat i, tror den nyeste er fra 2006 - og god fornøjelse, er ret sikker på du vil synes det er god læsning (især hvis du kommer fra NNR-2004, som til tider er RET tør).

Altså en klassiker som er rar at have ved sin side relateret til træningslære er: McArdle, Katch, Katch, Exercise Physiology. Den giver en BRED indføring i træningsfysiologi og berør mere eller mindre samtlige grene knyttet dertil. Den er velskrevet og har masser af gode og illlustrative figurer. Den benyttes som grundbog i træningsfysiologi på idrætsstudiet i både København og Odense (og formentligt også i Århus). Som sidegevinst er den billig.

edit:

Blot fordi en bog benyttes som lærebog på universitetet betyder det selvfølgelig ikke denne skal betragtes som en unik bibel indenfor et givent område. Der kan være mange forskellige årsager knyttet til valg af en given bog, som ikke alle nødvendigvis har med indholdets kvalitet at gøre.

Edited by -Elvirus-
Link to comment
Share on other sites

Enjoy - det er god læsning.

Det er ligefør du kan snuppe dig en bach i idræt efterhånden cookie, søg evt dispensation om at snuppe den som brevkursus :nissetunge:

Jeg burde faktisk søge ind på et eller andet her til sommer... gad vide om de giver dispension hvis man allerede har læst pensum? Tror ikke helt mit snit rækker 8,1 or so i gamle dage skala.

Link to comment
Share on other sites

Jeg burde faktisk søge ind på et eller andet her til sommer... gad vide om de giver dispension hvis man allerede har læst pensum? Tror ikke helt mit snit rækker 8,1 or so i gamle dage skala.

Synes ikke du skal lade snittet afholde dig fra at søge (hverken på idræt eller noget andet studie). I såvel Århus som Odense er der optagelsesprøver (as far as i know) og optagelsen er i høj grad baseret på din (skriftlige) motivation for at søge studiet. Synes du skal undersøge dine muligheder såfremt du er seriøs omkring det. Du er velkommen til evt at PM'e, hvis du har spørgsmål, eftersom det måske er lidt off-topic her.

her er et par links anyway

http://www.sdu.dk/uddannelse/fuldtidsstudi...dgangskrav.aspx

http://studieguide.au.dk/bach_optagelse.cfm?fag=8100

http://www.science.ku.dk/uddannelser/bachelor/idraet/

Der er selvfølgelig også mange andre spændende uddannelser, hvis man har en bred natur-sundhedsvidenskabelig interesse.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share