Irritation i knæhasen


Pede
 Share

Recommended Posts

Hej,

Jeg er gået op i træningsmængde, med henblik på at blive klar til Hamburg Marathon. Her et par måneder inde i forløbet har jeg fået en irritation i knæhasen på mit venstre ben. Irritationen opstår når jeg begynder og løbe og tiltager jo mere jeg presser det. Dagen efter mærkes det igen, men det forsvinder ved massage af lægmusklen. Når jeg starter med at løbe igen, så er smerten tilbage igen..

Jeg har søgt og søgt på nettet, men kan ikke finde noget om det. Er der nogen der kan hjælpe??

På forhånd tak!

Link to comment
Share on other sites

På denne her side kan du finde en masse om forskellige knæ skader:

http://www.sportnetdoc.dk/dk-frame.htm

Din beskrivels kunne godt lyde lidt som et delvist muskelbrist i knæhasen eller noget senebetændelse:

http://www.sportnetdoc.dk/injury/08-21.htm

http://www.sportnetdoc.dk/injury/08-07.htm

Uanset hvad der er galt, vil jeg råde dig til at afbryde din marthon træning med det samme, så du ikke risikere at skaden bliver kronisk..

Edited by js_h
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror jeg i mellemtiden har fundet årsagen og dermed løsningen til mit løbeskade problem..

Jeg besøgte KLINIK i Valby og fik en undersøgelse og fik lavet løbebåndstest. Jeg har for 3-4 uger siden købt nye løbesko og fik min fodstilling testet på glasplade. Her kunne man se at jeg manglede lidt støtte i svangen.

Jeg fik så anbefalet at købe en New Balance sko med ekstra svang støtte OG (og her går det galt...) en indlægssål som opvarmes og form tilpasser sig til foden.. Det skal siges at jeg jo på ingen måde er erfaren løber og slugte derfor ukritisk den rådgivning jeg fik.

Kenneth Munk, som jeg konsulterede hos KLINIK, var ikke helt enig i den "drastiske" ændring fra mine gamle løbesko, med både en sko med svangstøtte OG en støttesål.. Efter Kenneth´s mening skal støttesål bruges når der er et konkret problem som skal løses og så stille og roligt tages ud igen, når problemet er afhjulpet.

Ved løbebåndstesten viste det sig tydeligt at jeg hurtigt fremprovokerede smerten når jeg løb i skoene MED sålen indlagt. Når jeg tog sålen ud kunne jeg mærke klar forskel og smerten udeblev..

Jeg fik nogle øvelser, til at styrke muskulaturen i foden og starter så småt op med lidt løbetræning igen i morgen, hvor benet så har haft ro i 5 dage..

Link to comment
Share on other sites

Tak for svar.

js_h: De links du har posted havde jeg læst, men synes ikke symptom beskrivelsen passer på mig. Det gør ikke ondt når jeg trykke ind. Det gør i det hele taget ikke direkte ondt - men det er nærmere en irriterende fornemmelse, som kommer når jeg strækker benet helt ud. Som om senerne føles for korte..

Udstræk føles godt både imens og bagefter, men virker ikke til at hjælpe på trods af adskillige udspændinger om dagen.

Måske jeg skulle konsultere en fysioterapeut?

Link to comment
Share on other sites

Hej Pede.

Jeg læste om dit klinik-besøg og løsningen på dit problem. Det kan så vidt jeg kan se desværre ikke direkte overføres til mig.

Mit startede efter en marathon hvor jeg slet ikke var trænet nok. Jeg har skiftet løbesko siden og skaden har ligget og ulmet lige siden (1½ år siden).. men er blevet en træls begrænsning nu hvor jeg vil løbe længere ture igen (>15 km).

Så mon ik også min løsning er et klinik-besøg og så få det godt trænet op igen.. aner bare ik hvordan jeg skal gøre det, men det må de vel kunne hjælpe med?

Link to comment
Share on other sites

Vil bare lige afrunde mine spørgsmål med at jeg selv fandt en god fysioterapeut i Aalborg. Han konkluderede at der var tale om overbelastninger af senehæftningerne i knæhasen. Jeg havde lagt alt for hårdt ud med løb - havde holdt 1½ måneds pause og var startet ud med en 16-17km tur :unsure:

Så nu er jeg startet fra scratch med et program der begynder ved 5km og får mig langsomt op igen. Suppleret med styrketræning af benmuskler..

Ærgerligt at skulle ned på så små distancer igen - men heldigt det ikke var en værre skade :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share