Svømning


BodyBuild88
 Share

Recommended Posts

Hej Mol!

Wow, det er lang tid siden jeg har været herinde.. Men godt at være tilbage :D

Jeg er endelig kommet igang med træningen igen efter 1½ on / off useriøst.

For at booster mig selv igang har jeg kørt et 2-split program 6 gange om ugen de sidste 3 uger... - Resultaterne kan allerede ses, men jeg er begyndt at kede mig.

Motionen får jeg ikke rigtig tid til selvom jeg gerne ville, så derfor vil jeg nu prøver at kører noget fullbody program 3 gange om ugen. Og så svømme 2 gange om ugen og så kører jeg mountainbike 1 gang om ugen.

Men hvordan er svømning som "motions-kilde"? - Hvordan skal jeg springe ud i det? - Har absolut ingen reel svømmeerfaring udover diverse strandturer + at jeg har dykket i egypten.

Mit mål med træning er meget svært for mig at beslutte... :o ... Jeg er ikke fed, jeg er ikke stor og jeg er ikke synderligt markeret... Nogle gange synes jeg at jeg burde "bulke", andre gange "cutte".. Og det svinger utroligt meget, så pt. kan jeg ikke sige mit primærer mål.

Men motionen kan vel altid bruges :)

Link to comment
Share on other sites

Kort svar: Meld dig ind i en klub på et begynderhold, der ikke udelukkende er for børn.

Lidt længere svar: Svømning er en fin motionskilde. Fordelen er, som jeg ser det, i forhold til eks. løb, at man først og fremmest har mindre skadespotentiale. Så længe du holder dig fra brystsvømning (qua knæbelastningen) vil det være svært for dig at få en skade. Der er selvfølgeligt overbelastningsskader, men de vil først komme når du har fået din kondition godt op og kan svømme uden pause i længere tid. Det er typisk skuldrene du skal passe på i de tilfælde.

Sørg først og fremmest for at have et program at svømme efter, da det ellers vil være svært at holde motivationen oppe. Kør serier af en bestemt længde. Fokuser på at få lært crawl - det er den svømmeart, der egner sig bedst til konditionstræning over længere tid.

Det er svært at sige noget om dit niveau ud fra det du skriver, men et program at starte på kunne være:

4 x 50m - stille og rolig opvarmning - pausen mellem hver 50m skal være sådan at du ikke hiver efter vejret ved starten på den næste. Skift gerne mellem de svømmearter du kan.

4 x 50m - fokuser på din teknik - tænk over at lave mindst mulig vandmodstand og prøv at glide igennem vandet. Igen pause så du ikke hiver efter vejret.

4 x 100m - højere tempo - efter alle 4 skal du være godt forpustet. Hold fx til crawl hvis du kan holde til at svømme det. Find evt. ud af den tid du svømmer en enkelt 100m på i ok tempo og læg 5-10 sek. til. Hav det som starttid (og et ur i nærheden).

4 x 50m - stille og rolig udsvømning, så du kan lave lidt aktiv restitution og tænk evt. også over teknik igen.

Totalt 1000m

Du kan altid lave om på serierne og starttiderne efter behov.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share