lidt videnskab og nørderi


Peter Voigt
 Share

Recommended Posts

Pænt goddag

Rytterne kører jo med wattmetre.

Watt er J/s

VO2 (iltoptagelse) angives pr min.

Divideres det maksimale iltoptag (VO2max) angivet som ml med kropsmasse i kg findess konditallet

De fleste mennesker hare en effektivitet på ca 23% (så vidt jeg husker) på cykel. Det vil sige at i forhold til helkropsenergiomsætningen ender 23% på baghjulet.

FDor tuopur rytterne er det sikkert bedre med 25%, måske mere - jeg kender desværre ikke deres effektivitet, hvis nogen kender den må de meget gerne byde ind, effektiviteten stående i forhold til siddende, på enkeltstartcykel i forhold til normal osv vil også være interessant.

Nå men,

Som tommelfinger regel giver 1L O2 20 kJ.

altså, 1 min med eks. 350 watt på baghjul = 1400W helkropsarbejde = 1400J/s = 84 kJ pr min = 4,2 L O2 på det min. ( hvis belastningen er konstant)

Jeg erindrer at have læst en beregning der angav Lance Armstrong gns effekt på bagakslen op ad Alpen D Hys - enkelstarten - som 507 watt - det er helt respektabelt. Jeg har blot ikke artiklen ved hånden længere og kan ikke huske hans vægt dengang.

Jeg erindrer også at have læst at Armstrong fik målt et kondital som 18-årig på 87. Billeder fra dengang antyder at han var "federe" og mere muskuløs på overkroppen end nu.

(så sammenholder vi ovenstående - og antager det som korrekt - med den overvejende sandsynlighed for at han lovligt medicineres med en høj testesterondosis - samt hans dedikerede væsen, og sandsynligheden for en forbedret kondition som 29 årig i forhold til 18 årig, ja så har vi et monster, før evt. doping glucose drops osv.)

Der er også den mulighed at han efter den lange tid i sengen har gennemført et genoptræningsprogram der har omdannet type 2 fibre til type 1 (jo! i teorien er det muligt under de omstændigheder, men kontrollerede forsøg er ikke gennemført endnu, så vidt jeg ved)

Hvis nogen kender en rytters maksimale watt over et par minutters tid undervejs i løbet, kan vi med en hvis ret beregne vedkommendes VO2max. (hvilket et eller andet sted er mere interessant end konditallet på flad vej)

Så kom med data og viden og jeg vil lappe det i mig. Eks Cippolinis omkreds på låret og hans højde. Watt profil på en ryutter under en etape, en rytters maskimale iltoptag osv.

Så hvis du sidder med data kom med dem med det samme, shareware open platform og alt det der.

mvh

Peter

Link to comment
Share on other sites

altså, 1 min med eks. 350 watt på baghjul = 1400W helkropsarbejde = 1400J/s = 84 kJ pr min = 4,2 L O2 på det min. ( hvis belastningen er konstant)

På Nicki-etapen snakkede Rolf om rytternes effekt-output sammenlignet med de folk de har i studiet til at køre op af det simulerede Ventoux.

På de 1½-2½ time ligger de på 150-200watt.

Rolf sjussede så Nickis output på sådan en etape, hvor han er i udbrud til ~300 watt.

300 watt på baghjul = 1200W helkropsarbejde = 72 kJ pr min = 21,6 MJ på 5 timers etape ~ 5000kcal

Lidt timerekord-stats:

http://www.bikecult.com/bikecultbook/sports_recordsHour.html

Link to comment
Share on other sites

Jeg erindrer også at have læst at Armstrong fik målt et kondital som 18-årig på 87. Billeder fra dengang antyder at han var "federe" og mere muskuløs på overkroppen end nu.

(så sammenholder vi ovenstående - og antager det som korrekt - med den overvejende sandsynlighed for at han lovligt medicineres med en høj testesterondosis - samt hans dedikerede væsen, og sandsynligheden for en forbedret kondition som 29 årig i forhold til 18 årig, ja så har vi et monster, før evt. doping glucose drops osv.)

Vil ikke starte hele testosteron-diskussionen op igen, blot påpege at ingen har kunnet påvise at han er på test. supplering - hvilket vel burde være offentlig tilgængelig viden. Desuden ville han i tilfælde af supplering vel alligevel kun kunne supplere op til 'normalt niveau', ligesom alle andre testikelkræftpatienter?

Det virker forresten til, at han har en noget mere muskuløs overkrop til årets Tour end de foregående. Han siger også selv, at træningen op til Touren har været anderledes end til de andre år.

Edited by RuneN
Link to comment
Share on other sites

Pænt goddag

Nu vil du ikke tage diskussionen igen, men gør det så alligevel ;o) Jeg vil derfor ikke holde mig tilbage, men påpege at "normal-niveauet" er - som du sikkert ved - et vindue med plads til variation mellem individder. Jeg kunne nemt forestille mig LAnce blive doseret til den tilladte maksimale grænse (eller lige lidt under). Det er sådan set bare en udtalelse fra en venlig læge eller to. Og der er eksempler på venlige læger inden for elitesport.

mvh

Peter

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share