ømt knæ efter menisk operation


Pede
 Share

Recommended Posts

Hejsa eksperter,

Jeg døjer med et knæ som temmelig ømt af løbetræningen og søger gode råd hertil.

Sagen er at jeg løb mit første maraton i Hamburg i april, hvorefter jeg 1½ uge efter fik en meniskskade i en åndssvag ligegyldig Old Boys fodb. kamp. Jeg blev opereret med det samme og fik fjernet en del af ydre menisk. Jeg har holdt formen lidt ved lige ved at cykle og har indimellem løbet lidt, men nu har jeg (for et par uger siden) intensiveret løbetræningen frem imod at skulle løbe Berlin Marathon i september.

Problemet er at når jeg skal løbe, et par dage efter min sidste løbetur, så er mit knæ meget ømt de første par km, hvorefter det fortager sig. Det hæver ikke op.

Er der nogle som har erfaringer med nogle behandlingstyper, jeg tænker på evt. ultra lyd, laser eller lign.?

På forhånd tak.

Link to comment
Share on other sites

Du er lidt for hurtig til at intensivere træningen og dit knæ kan ikke følge med, derfor bliver det ømt. Det kan sagtens være hævet inde i knæet uden at du kan se/mærke det. Når knæet bliver varmt ved træning, så vil en evt ømhed/let smerte ofte "forsvinde" sålænge knæet er varmt, men du overbelaster stadig knæet og øger dermed risikoen for gentagne skader.

Skær ned på træningen, og gå kun langsomt frem. Ofte vil knæskader resultere i "2 skridt frem og 1 tilbage", og det er lige tidligt nok postoperativt for dit knæ med intensiveret træning.

Hvis knæet ofte er ømt, så brug RICE, der kan afværge en kronisk inflammation.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror du bør overveje dine mål ang. at løbe maraton, du har fået fjernet del af menisken dermed er leddets mekaniske stabilitet nedsat, og der er en stor sandsynlighed for at dit knæ ikke kan klare den træningsmængde du tidligere har kunne tåle.

En god genoptræning er vigtigt, dvs. øge den funktionelle stabilitet gennem styrketræning af muskulaturen omkring knæet

Træn klogt, vær opmærksom på at meniskskade tit medføre at man udvikler slidgigt i knæet, meget tidligere end folk der ikke har meniskskade, derfor skal din trænings mængde nøje korrigeres i forhold til din skade.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share