Hvordan bruges en time mest effektivt ?


Bjarkan
 Share

Recommended Posts

Hej Alle

Jeg er i gang med et større vægt tab og er indtil videre nået fra et BMI på næsten 38 til lige over 36, derudover er jeg kommet i væsentligt bedre form, vægttabet er opnået på lige omkring 12 uger incl lidt ferie. Min eget gæt er at jeg har tabt ca 12-14kg fedt og væske og har taget 2-4 kg på i muskler ?

Jeg bruger ca 1 time om dagen på motion med vekslen mellem fokus på fedtforbrænding og styrke/balance.

Vi har indkøbt en motions cykel og nu senest en wii maskine, som jeg ikke har brugt så meget andet end til lidt cardio og yoga (Forbavsende mere givende end jeg nogensinde ville have troet ?)

I går kom så dagen hvor jeg nåede en milepæl, jeg var ude at løbe, det var ikke kønt, det var ikke langt og det var ikke hurtigt, MEN det var løb. Jeg løber 2-400m af gangen og går så indtil jeg igen kan trække vejret normalt og løber så igen (Ved ikke om det er løsningen men konstant løb er ikke endnu en mulighed, heller ikke ved lav fart!)

Mit spørgsmål er egentligt så hvor får jeg den største gevinst i forhold til vægttab og evt i forhold til "form" ?

Link to comment
Share on other sites

Super, at du gør noget ved dit vægttab. Jeg bliver helt glad indeni, når folk virkelig tager sig sammen og kommer ind i kampen for deres eget liv.

Hvad angår Wii fit og lignende, så er det alle sammen metoder til at gøre 'bevægelse' sjovere. Jeg vil dog gerne kraftigt pointere, at motion og bevægelse og styrketræning m.m. IKKE altid er sjovt, hvis det skal være optimalt. Tro mig ret; det er bedre, at du bevæger dig end at du ikke gør.

Men, hvis du nogensinde skal ned på en normal kropskomposition, så VIL du og SKAL du komme til at kunne løbe 13-15 km/timen uafbrudt i en time, uden problemer. Det nytter ikke noget, at ty sig til Wii fit og en motionscykel 15 minutter om dagen. Du skal være fokuseret på, at hvis du nogensinde skal nå dit mål, så er det fucking hårdt arbejde og det skal du være indstillet på. Det kan ikke lykkedes, medmindre du er 100% fokuseret.

Men, hvis du når dit mål, så vil du også klart opleve en VÆSENTLIG stigning hvad angår selvtillid, helbred og overall liv. Der er ingen tvivl om, at medmindre du vil dø fed, så er det nu, at du skal i gang. Og det er kun dig selv der kan. Folk som jeg vil altid gerne hjælpe dig og svare på alle dine spørgsmål, men det er KUN dig selv, der kan motivere dig selv.

Jeg vil derfor gerne guide dig igennem dit vægttab, men jeg vil ikke være en motiverende faktor, udover ovenstående, hvis det hjælper. Jeg vil derfor gerne pointere ting i dit indlæg, som du har misforstået/tolket forkert:

Min eget gæt er at jeg har tabt ca 12-14kg fedt og væske og har taget 2-4 kg på i muskler ?

Jeg ved ikke nok om dig, til at pointere hvad du har tabt og ikke tabt. Men, baseret på det faktum, at du må have tabt 10 kg på 12 uger, kan jeg nogenlunde vurdere dit vægttab. Jeg kan estimere. 75% af et vægttab i den begyndende periode, er gennemsnitligt(via forsøgspersoner), væske. 12 uger er dog ikke en begyndende periode, så du er 'ovre' den periode. Det betyder dog, at du har tabt en hel del væske. Derudover har du, højest sandsynligt tabt en hel del muskler og en hel del fedt. Men jeg lover dig, at du ikke har taget på i muskelmasse. Det burde simpelthen være fysiologisk umuligt på den korte tidsperiode og med dét vægttab.

Men giv ikke op. For, hvis du er meget, meget overvægtig, så HAR du naturligt meget muskelmasse. Det kræver jo muskelmasse at slæbe rundt på så stor en kropsvægt. Især dine benmuskler være enorme, i forhold til meget tynde.

Jeg vil også gerne tage fat i nogle vigtige pointer, som du skal have styr på, så du kan optimere dit vægttab. Jeg kan forestille mig, at det må være frustrerende at gøre nogle ting forkerte og ikke opnå de resultater, som man ønsker. Her tænker jeg på forskellige folk, som ønsker 'at tabe sig selv, på sin egen måde' og kun ende op med et minimalt vægttab, som sikkert er resultatet af en usund kur.

- Få styr på din kost. Find ud af hvad du skal gøre for at du taber dig. Lad være med at følge enkelte artikler, men dan dig en forståelse for kroppens anatomi og fordøjelsessystemet; hvordan fungerer dét med mad og energi? Du behøver ikke kunne forklare mig ATP udbyttet fra Citronsyre Cyklussen, men du skal bare kunne forstå hvor maden kommer hen og hvordan det bruges.

- Få styr på din motion. Lad være med at spilde din tid i centret på myter og dårlige råd. Èn ting kan jeg allerede slå fast nu: Hvis du ikke ligger og græder efter endt træningssession, så var det nok ikke hårdt nok til at udgøre en optimal træning. Hvis det lyder for godt til at være sandt, så ER det for godt til at være sandt. Derfor glem fedtforbrændingszoner; glem gåture på løbebåndet; glem mange reps i styrketræning med lav vægt. Hvis det IKKE er FUCKING HÅRDT, så er det IKKE godt nok. Jo mere ondt det gør, jo bedre er det typisk.(Ondt som i hårdt; ikke som i skadeondt).

- Pas på dig selv. Selvom ovenstående er rigtigt, kan en meget tung mand(går ud fra, at du er mand), som dig selv, meget hurtigt opnå skader, fordi du skal flytte rundt på så mange kilo. Derfor skal du finde ud af hvordan du starter og hvilke mål du skal nå, før du kan optimere dine træningsvaner.

Få styr på disse 3 punkter og så VIL du se fremskridt. Virker det ikke, er det DIG der ikke er motiveret nok.

Er du klar til at tabe dig? Hvis du opnår dette mål, er det det største du har gjort i dit liv og jeg lover dig så forbedret livskvalitet, at intet er sammenligneligt.

Edited by Dysp
Link to comment
Share on other sites

Ja, det er hårdt arbejde, ja det kræver motivation, ja det er nødvendigt at få styr på kosten.. og der er da også mange gode råd i dit indlæg, men man kan altså sagtens tabe sig uden den ekstreme tilgang, du lægger for dagen Dysp.

Men, hvis du nogensinde skal ned på en normal kropskomposition, så VIL du og SKAL du komme til at kunne løbe 13-15 km/timen uafbrudt i en time, uden problemer.

Jeg har en ganske normal kropskomposition og jeg KAN og VIL ikke løbe 13-15 km/t i en time :tongue:

Lad være med at følge enkelte artikler, men dan dig en forståelse for kroppens anatomi og fordøjelsessystemet; hvordan fungerer dét med mad og energi? Du behøver ikke kunne forklare mig ATP udbyttet fra Citronsyre Cyklussen, men du skal bare kunne forstå hvor maden kommer hen og hvordan det bruges.

Jeg har nu nærmest ingen viden om fordøjelsessystemet overhovedet. Man kan sagtens klare sig med en grundlæggende viden om, hvilke fødevarer der er hensigtsmæssige i hvilke situationer.

Èn ting kan jeg allerede slå fast nu: Hvis du ikke ligger og græder efter endt træningssession, så var det nok ikke hårdt nok til at udgøre en optimal træning. Hvis det lyder for godt til at være sandt, så ER det for godt til at være sandt.

.. og jeg kan heller ikke mindes nogensinde at have grædt efter en træningssession. Ja, det har været hårdt, men slet ikke på det plan under mit vægttab.

Livsstilsændringer, der primært baserer sig på ren viljestyrke, er som regel dømt til at fejle. Det drejer sig dybest set om at få ændret sine vaner og få opbygget en livsstil man kan leve med fremover også.

Mine egne råd ville være:

Find en motionsform, der både er effektiv og som du kan lide at dyrke. Løb er meget effektivt, men man kan nemt blive skadet pga. belastningen på især knæ, så vær meget forsigtig i opstartsfasen. Måske er det bedre at holde dig til cyklingen indtil du er længere nede i vægt. Wii Fit er sjovt og kan være et fint supplement, men det bør ikke være en grundsten i din træning.. omend det da er langt bedre end at bruge tiden på Tekken :smile:

Hvis du ikke selv har den store viden om hensigtsmæssig kost, vil jeg foreslå at du opsøger en diætist, kostvejleder el. lign. der kan hjælpe dig i gang og komme med gode idéer til ændringer i kosten eller en decideret kostplan, du kan følge. Det skal være noget der er til at holde i længden, hvor du ikke går og er sulten hele tiden.

Et par hurtige tips til kosten kunne være:

Lad være med at drikke kalorieholdige drikke og hold dig til vand, kaffe, light cola osv.

Sørg for at få godt med fiberrige fødevarer.. især grøntsager som ærter, grønne bønner o.l.

Spis ofte, fx 5-6 måltider om dagen, så du ikke bliver for sulten

Få godt med protein, bl.a. fra magert kød som kylling, kalkun osv

Held og lykke med det videre vægttab :bigsmile:

Edited by RuneN
Link to comment
Share on other sites

QUOTE

Men, hvis du nogensinde skal ned på en normal kropskomposition, så VIL du og SKAL du komme til at kunne løbe 13-15 km/timen uafbrudt i en time, uden problemer.

Jeg har en ganske normal kropskomposition og jeg KAN og VIL ikke løbe 13-15 km/t i en time

Enig med Rune N. Normalt kommer du med gode og rigtige råd til folk DYSP, men det her er langt ude i forhold til trådstarters udgangspunkt.. Man kan sagtens få en fornuftig kropskomposition uden at kunne løbe 13-15 km/t kontinuerligt i en time. 15 km i timen er 4 minutter pr. kilometer. Det er 40 minutter på en 10 km og lige under, hvor løbeeliten så småt starter. Kan du selv det DYSP. jeg ville gerne, men kan ikke, og har en helt normal kropskompostition og løber en hel del.

Edited by mugge
Link to comment
Share on other sites

DYSP, det er noget værre vås du skriver. Bjaka du skal ikke lytte til det.

Hvis man vil være ELITE idrætsudøver skal hård træning (nogen gange meget hård) i perioder gennemføres næsten hver dag. (andre perioder er træning max mellem-hårdt). Men meget af træningen laves stadig ved OK rolig (iforhold til personens form) intensitet. Man får ikke noget ud af overtræning udover man bliver sådan en sur en der skriver til folk at de skal lide før deres træning virker. (hvis DYSP virkelig trænede åh-så-hårdt så du græd efter hver træning må du enten være elite - er du det??? eller en værre pivski)

Det er lodret løgn at træning skal være ulideligt før det virker, hvis du har det sådan er der vist noget galt med dig.

Selv en gåtur hjælper på formen hvis man er i ringe nok form.

Hvis man er i god form, giver det stadig noget MINIMALT at gå en tur. (og det bruger energi, så folk taber sig også ved det)

Det er en rigtig god måde trådstarter bjaka er gået i gang med at træne, og vedkommende skal bare blive ved at klø på og ja nogle gange kan det være hårdt at skulle i gang, men det er sjældent specielt hårdt når man er kommet igang, hvis man husker at være glad for det.

Jeg synes bare du skal blive ved med at løbe/gå dét du kan, og efterhånden som du kommer i bedre form og taber kilo, kan du forhåbentligt løbe længere i træk (og det er OK at være forpustet!! tænk på det jo bare er fordi dine lunger skal have fat på ilt til at transportere din krop, det skader ikke.)

Hvis du skal bruge en time mest effektivt tror jeg det er vigtigst med det der løbe/gå træning så meget som dine ben kan holde til det (mærk efter hvodan du har det) og så noget styrketræning, udstrækning resten af tiden. Du kan skifte løb med cykling nogle dage, f.eks. hver anden gang afhængig af om du bedst kan li løb eller cykling. (cykling er mere sparsom overfor knæene). Du behøver ikke gå i fitness center de dage hvor du går/løber medmindre det er fordi du bare elsker at være i fitness center. Du kan løbe i naturen og bagefter lave noget styrketræning med din egen kropsvægt, (benbøjninger, mave bøjninger, ryg og armstrækkere) osv. det kan du bedst selv mærke..

Træning er sjovt og rart, og nogen gange skal man tage sig sammen imens man træner, og hvis man vil være verdensmester skal det engang imellem gøre meget ondt. Men hvis man er mere på begynder stadiet gir det altså mere at træne med lavere belastning, så man kan holde til at træne hyppigere og i længere tid.

Og ja det skal også være sjovt fordi sport er sjovt, men måske ikke hahasjovt men det er noget der får en til at blive godt tilpas om ikke imens så bagefter. Des bedre form du kommer i des rarere vil det være at træne. nyd at træne folk har gennem årtusinder trænet kroppen og hvis du engang hver 14. dag giver din krop et par ekstra lette dage vil du efter noget tid få mere overskud og veltilpas i hverdagen af at du er i bedre form.

Link to comment
Share on other sites

Kære trådstarter og især kære oprørske pøbel,

Når jeg bruger 10 minutter af mit liv på at fortælle en person, som jeg aldrig har mødt, hvordan han skal tabe sig, så gør jeg de af en meget simpel grund. Jeg elsker at dele den viden, som jeg har brugt oceaner af tid på at suge til mig. Min livsfilosofi er at hjælpe folk. Det giver vel mening. Årsagen til at jeg gider bruge min tid på det, er jo, modsat, IKKE, at jeg ønsker at være ond og demoraliserende. Jeg mener derfor hvert et ord jeg skriver, ellers ville det jo være totalt spild af min dyrebare tid. Uh, den er dyrebar.

Jeg har rådgivet rigtig mange mennesker både her og i virkeligheden. Jeg oplever ikke rigtig resultaterne online, men i virkeligheden, så kan jeg se resultaterne af folk, som ønsker sig et vægttab og bruger mine råd. Nu I været så venlige, at komme med jeres erfaringer og lad mig så komme med mine:

Folk VIL ikke gøre dét der skal til. Tror I, for fanden, at det er et tilfælde, at fedme er en så buldrende pengemaskine? Tror I, at det er et tilfælde, at nok 70-80-90% af den voksne befolkning har et ønske om at ændre deres kropskomposition? Tror I, at det er et tilfælde, at langt, langt, langt, langt, langt størstedelen af alle forsøg på at ÆNDRE denne kropskomposition fejler så groft, at det giver genlyd i helved?

Jeg kan afsløre, at det ikke er et tilfælde. Jeg kan ligeledes også afsløre, at det skyldes det faktum, at folk simpelthen ikke GØR hvad der skal til. Når folk vil tabe sig, leder de ofte efter følgende punkter:

- Så hurtigt vægttab som muligt

- Så stort et vægttab som muligt

- Så nemt et vægttab som muligt

- Så 'sjovt' et vægttab som muligt

Og her er det så, at virkeligheden skal gå op for trådstarter, jer 'kritikere' og resten af verden: Et vægttab er ikke hurtigt og effektivt. Et vægttab er på ingen måde et nemt projekt og et vægttab er på ingen måde sjovt, hvis man skal se det i henhold til majoriteten af folks holdninger.

Og hvorfor er det så ikke det? Hvorfor er dine råd, 111, så pisse elendige? Hov, undskyld mig mit sprog. Lad mig lige igen kraftigt pointere hele dette indlægs pointe: Jeg spilder ikke min tid på at fortælle dig, at det hele nok skal gå og beder dig tage mig i hånden, så vi kan bede om fred i verden. Jeg siger tingene lige ud, fordi jeg er pisse ligeglad med din holdning til mig og allermest, fordi det er tid til, at folk, og dermed du og trådstarter, får øjnene op for et vægttabs barske virkelighed.

Dine råd, 111, er elendige, fordi du tilbeder de 4 ovennævnte punkter, som alle er destruktive i henhold til et effektivt vægttab. Hvorfor er de så destruktive? Lad mig prøve at give dig nogle små teoretiske pointer, uden at uddybe så meget, at indlægget bliver en væg af tekst:

- Et HURTIGT og STORT vægttab er usundt. Hurtige og store vægttab kan fuldføres med ekstreme afvigelser i fordelingen af makronæringsstoffer i forhold til normal kost. Fx en ekstrem protein diæt eller en VLCD(Very Low Caloric Diet). Disse vægttab medfører ofte et enormt tab i væske, muskelmasse og fedt. Overall er det ikke en sund metode; især ikke for majoriteten af folk, som egentlig blot ønsker 'at tabe sig lidt her og der'.

- Et nemt og sjovt vægttab virker ikke. Jo, det kan bestemt være sjovt for nogle at dyrke motion på høj intensitet, men ikke for mangfoldigheden. For at motion skal være nemt og sjovt, betyder det netop, for de fleste, at det ikke må være for hårdt, ikke for trivielt og ikke for lang tid ad gangen. Faktum er bare, at selvom LIDT motion er bedre end INGEN motion, så er LIDT motion ikke, på nogen måde, effektivt.

Fedtforbrændingszoner eksisterer ikke i praksis, så glem jeres gå-ture. At jogge forbrænder intet. At tage til 'øvelser med bold' forbrænder nærmest intet. Der er kun det eneste faktum, at hvis man skal OPTIMERE sin forbrænding, så skal man køre med så høj intensitet som muligt over så lang tid som muligt. Og da flertallet ikke synes, at høj intensitet over en lang periode er hverken nemt eller sjovt, så kan det aldrig blive optimeret og dermed aldrig nogensinde være svaret på 'hvordan bruges en time mest effektivt', som trådstarter skriver.

Så hvorfor bruger jeg så vendingerne som "at græde" og "fucking hårdt"? Fordi det ER fucking hårdt at OPTIMERE et vægttab. Hvis jeres metoder og 'erfaringer' virkede, så ville ingen mennesker jo være fede eller 'lettere buttede'. Min erfaring er, stensikkert, at når det går op for folk, at et vægttab ikke er hurtigt, stort, nemt og sjovt, så giver de op på stedet. De har IKKE det der skal til og DERFOR eksisterer den industri, som tjener kassen på lorteprodukter der ikke virker, men lover ovenstående.

Jeg skriver derfor tingene ligeud, så trådstarter kan indstille sig på, at det ER fucking hårdt. Hvis trådstarter skal starte et seriøst vægttab, er det ingen pussenusse-leg; det er en livsomvæltning og en hård proces. Jeg synes ligeså godt, at folk kan få sandheden at vide, så de kan forberede sig på dét, de har sat sig for. Jeg tror ærligt på, at de har en større chance for at gennemføre, når målet står klart og vejens hårdhed er klargjort, kontra når de tror det skal være let og aldrig ser nogen resultater på baggrund af dette.

111's råd er desuden rigtig dårlige og jeg synes ikke, at du, trådstarter, bør lytte til dem. Der er nogle væsentlige kritikpunkter:

- Gåture/lav intensitetsarbejde forbrænder ikke ret meget. Brug hellere din tid mere konstruktivt, end på disse ligegyldige ting.

- Lad være med at starte ud med at løbe/gå/whatever så meget, fordi du en så stor overvægt og er vant til inaktivitet(ikke?). Der er en enorm stor chance for, at dine led bliver skadede. Start med at forberede dine led på forøget belastning. Løb m.m. er noget der kommer længere henne i dit vægttab.

- Lad VÆRE med at tro, at et vægttab er sjovt. Lær, i stedet, at elske følelsen af at have trænet hårdt og effektivt. Medmindre du virkelig nyder at presse dig selv, hvad nogen gør og jeg fx ikke gør, så synes jeg du skal fokusere på den gode følelse bagefter. Den gode samvittighed. Du finder, højest sandsynligt, ikke en motionsform som er MEGET effektiv og samtidig fornøjer dig gevaldigt.

Der er dog én ting, som brokhovederne(;)) har ret i. 13-15 km/timen i én time, er nok et umuligt mål. Jeg slyngede bare nogle tal ud. Det var egentlig heller ikke dét, som var den ultimative pointe i dén sætning. Pointen var, at du skal sætte dig et mål som, for dig selv nu, er umuligt. Du skal så nå dette mål. At jeg sagde 13-15 km i timen, var også for at pointere, at det SKAL være FUCKING hårdt og at du begynder at græde, bør være af glæde og ikke af smerte, hvorfor det selvfølgelig også var en pointerende metafor.

Men hvis du nogensinde når op på 10-13 km/timen i 45 minutters tid(hvilket jeg anser som nogenlunde realistisk), så har du en SUBLIM kondi og sikkrt også en meget flot og veltrænet krop. Jeg håber selvfølgelig dit mål ikke bare er at tabe dig, så du kan spise igen; men i stedet tabe dig og gå videre og opbygge en flot, sund krop.

Mvh. Dysp

Link to comment
Share on other sites

Hey trådstarter, fedt du er kommet igang. Jeg har selv smidt 30 kg. og gået fra at være svært overvægtig til nu blot halvsvær. Jeg kan godt langt hen ad vejen sætte mig ind i dine tanker; du skal omvendt ikke lade dig kue af smarte motionsfreaks, der aldrig har været svært overvægtige og kommer med gode råd baseret på firkantet teori og manglende forståelse.

Se på din overvægt som en gæld, som der skal overdrages over lang tid til en bank. Det er i den forbindelse vigtigt at fokusere på at banken ikke skriver til dig og kræver hurtigere afdrag. De er tilfreds bare de får deres penge, uanset hvornår! Banken kræver dog nogenlunde faste afdrag og vil ikke finde sig i, at du øger din gæld.

Hver dag får du så udbetalt et antal kalorier (dit ligevægtsindtag forudsat du ikke motionerer). Det beløb kunne f.eks. være 3200 kalorier. For disse 3200 kalorier kan du således købe mad, hvilket du trækker fra (du undersøger med andre ord dine madvarer og ser hvad de koster) - og omvendt kan du tjene flere kalorier ved at motionere (sæt belønningen lidt lavere end du ved den er - rund op på dårlige dage...). Hver aften kigger du så på regnskabet og det, der er i overskud, afdrager du så din gæld med i banken.

Pointen med dette er, at du på denne måde appellerer til din forsvarlighed. Så medmindre du er ludoman eller shopaholic, så burde denne metode være holdbar. Erfaringen fra mig selv var, at man hurtigt finder ud af hvilke fødevarer, der er billige og hvilke, der er de dyre. Og således kan man få et større overskud, hvis man kigger efter de sunde madvarer.

Der er sådan set kun en regel: Lad være med at sulte dig selv!!!

I mit tilfælde så jeg på mig selv som en virksomhed, der skulle tjene penge og danne et overskud. Ved at sætte tal på ved man konkret hvad man gør rigtigt/forkert, og hvad man kan gøre for at rette op på skuden igen. Og det er i grunden meget sundt, når man i forvejen går og tænker over sin overvægt 22 timer i døgnet (jeg kender det...)

Link to comment
Share on other sites

Kære trådstarter og især kære oprørske pøbel,

Når jeg bruger 10 minutter af mit liv på at fortælle en person, som jeg aldrig har mødt, hvordan han skal tabe sig, så gør jeg de af en meget simpel grund. Jeg elsker at dele den viden, som jeg har brugt oceaner af tid på at suge til mig. Min livsfilosofi er at hjælpe folk. Det giver vel mening. Årsagen til at jeg gider bruge min tid på det, er jo, modsat, IKKE, at jeg ønsker at være ond og demoraliserende. Jeg mener derfor hvert et ord jeg skriver, ellers ville det jo være totalt spild af min dyrebare tid. Uh, den er dyrebar.

Jeg har rådgivet rigtig mange mennesker både her og i virkeligheden. Jeg oplever ikke rigtig resultaterne online, men i virkeligheden, så kan jeg se resultaterne af folk, som ønsker sig et vægttab og bruger mine råd. Nu I været så venlige, at komme med jeres erfaringer og lad mig så komme med mine:

Folk VIL ikke gøre dét der skal til. Tror I, for fanden, at det er et tilfælde, at fedme er en så buldrende pengemaskine? Tror I, at det er et tilfælde, at nok 70-80-90% af den voksne befolkning har et ønske om at ændre deres kropskomposition? Tror I, at det er et tilfælde, at langt, langt, langt, langt, langt størstedelen af alle forsøg på at ÆNDRE denne kropskomposition fejler så groft, at det giver genlyd i helved?

Jeg kan afsløre, at det ikke er et tilfælde. Jeg kan ligeledes også afsløre, at det skyldes det faktum, at folk simpelthen ikke GØR hvad der skal til. Når folk vil tabe sig, leder de ofte efter følgende punkter:

- Så hurtigt vægttab som muligt

- Så stort et vægttab som muligt

- Så nemt et vægttab som muligt

- Så 'sjovt' et vægttab som muligt

Og her er det så, at virkeligheden skal gå op for trådstarter, jer 'kritikere' og resten af verden: Et vægttab er ikke hurtigt og effektivt. Et vægttab er på ingen måde et nemt projekt og et vægttab er på ingen måde sjovt, hvis man skal se det i henhold til majoriteten af folks holdninger.

Og hvorfor er det så ikke det? Hvorfor er dine råd, 111, så pisse elendige? Hov, undskyld mig mit sprog. Lad mig lige igen kraftigt pointere hele dette indlægs pointe: Jeg spilder ikke min tid på at fortælle dig, at det hele nok skal gå og beder dig tage mig i hånden, så vi kan bede om fred i verden. Jeg siger tingene lige ud, fordi jeg er pisse ligeglad med din holdning til mig og allermest, fordi det er tid til, at folk, og dermed du og trådstarter, får øjnene op for et vægttabs barske virkelighed.

Dine råd, 111, er elendige, fordi du tilbeder de 4 ovennævnte punkter, som alle er destruktive i henhold til et effektivt vægttab. Hvorfor er de så destruktive? Lad mig prøve at give dig nogle små teoretiske pointer, uden at uddybe så meget, at indlægget bliver en væg af tekst:

- Et HURTIGT og STORT vægttab er usundt. Hurtige og store vægttab kan fuldføres med ekstreme afvigelser i fordelingen af makronæringsstoffer i forhold til normal kost. Fx en ekstrem protein diæt eller en VLCD(Very Low Caloric Diet). Disse vægttab medfører ofte et enormt tab i væske, muskelmasse og fedt. Overall er det ikke en sund metode; især ikke for majoriteten af folk, som egentlig blot ønsker 'at tabe sig lidt her og der'.

- Et nemt og sjovt vægttab virker ikke. Jo, det kan bestemt være sjovt for nogle at dyrke motion på høj intensitet, men ikke for mangfoldigheden. For at motion skal være nemt og sjovt, betyder det netop, for de fleste, at det ikke må være for hårdt, ikke for trivielt og ikke for lang tid ad gangen. Faktum er bare, at selvom LIDT motion er bedre end INGEN motion, så er LIDT motion ikke, på nogen måde, effektivt.

Fedtforbrændingszoner eksisterer ikke i praksis, så glem jeres gå-ture. At jogge forbrænder intet. At tage til 'øvelser med bold' forbrænder nærmest intet. Der er kun det eneste faktum, at hvis man skal OPTIMERE sin forbrænding, så skal man køre med så høj intensitet som muligt over så lang tid som muligt. Og da flertallet ikke synes, at høj intensitet over en lang periode er hverken nemt eller sjovt, så kan det aldrig blive optimeret og dermed aldrig nogensinde være svaret på 'hvordan bruges en time mest effektivt', som trådstarter skriver.

Så hvorfor bruger jeg så vendingerne som "at græde" og "fucking hårdt"? Fordi det ER fucking hårdt at OPTIMERE et vægttab. Hvis jeres metoder og 'erfaringer' virkede, så ville ingen mennesker jo være fede eller 'lettere buttede'. Min erfaring er, stensikkert, at når det går op for folk, at et vægttab ikke er hurtigt, stort, nemt og sjovt, så giver de op på stedet. De har IKKE det der skal til og DERFOR eksisterer den industri, som tjener kassen på lorteprodukter der ikke virker, men lover ovenstående.

Jeg skriver derfor tingene ligeud, så trådstarter kan indstille sig på, at det ER fucking hårdt. Hvis trådstarter skal starte et seriøst vægttab, er det ingen pussenusse-leg; det er en livsomvæltning og en hård proces. Jeg synes ligeså godt, at folk kan få sandheden at vide, så de kan forberede sig på dét, de har sat sig for. Jeg tror ærligt på, at de har en større chance for at gennemføre, når målet står klart og vejens hårdhed er klargjort, kontra når de tror det skal være let og aldrig ser nogen resultater på baggrund af dette.

111's råd er desuden rigtig dårlige og jeg synes ikke, at du, trådstarter, bør lytte til dem. Der er nogle væsentlige kritikpunkter:

- Gåture/lav intensitetsarbejde forbrænder ikke ret meget. Brug hellere din tid mere konstruktivt, end på disse ligegyldige ting.

- Lad være med at starte ud med at løbe/gå/whatever så meget, fordi du en så stor overvægt og er vant til inaktivitet(ikke?). Der er en enorm stor chance for, at dine led bliver skadede. Start med at forberede dine led på forøget belastning. Løb m.m. er noget der kommer længere henne i dit vægttab.

- Lad VÆRE med at tro, at et vægttab er sjovt. Lær, i stedet, at elske følelsen af at have trænet hårdt og effektivt. Medmindre du virkelig nyder at presse dig selv, hvad nogen gør og jeg fx ikke gør, så synes jeg du skal fokusere på den gode følelse bagefter. Den gode samvittighed. Du finder, højest sandsynligt, ikke en motionsform som er MEGET effektiv og samtidig fornøjer dig gevaldigt.

Der er dog én ting, som brokhovederne(;)) har ret i. 13-15 km/timen i én time, er nok et umuligt mål. Jeg slyngede bare nogle tal ud. Det var egentlig heller ikke dét, som var den ultimative pointe i dén sætning. Pointen var, at du skal sætte dig et mål som, for dig selv nu, er umuligt. Du skal så nå dette mål. At jeg sagde 13-15 km i timen, var også for at pointere, at det SKAL være FUCKING hårdt og at du begynder at græde, bør være af glæde og ikke af smerte, hvorfor det selvfølgelig også var en pointerende metafor.

Men hvis du nogensinde når op på 10-13 km/timen i 45 minutters tid(hvilket jeg anser som nogenlunde realistisk), så har du en SUBLIM kondi og sikkrt også en meget flot og veltrænet krop. Jeg håber selvfølgelig dit mål ikke bare er at tabe dig, så du kan spise igen; men i stedet tabe dig og gå videre og opbygge en flot, sund krop.

Mvh. Dysp

Først en kæmpe hånd til trådstarter! Det er SÅ pisse fedt, at du får gjort noget ved det!!

Og Dysp... Jeg er SÅ enig med dig!!

Jeg har arbejdet som fuldtids personligtræner i 7 år. Og alt det du skriver er sandheden. Hårdt, men sandt.

Folk tror de kan nøjes med lidt gåture og badminton hver fredag i den lokale hal.

Træning, som kræver resultater er hårdt! Hvis folk skal have resultater - og blive ved med at have resultater, skal man huske at træne hårdere og hårdere. Dog skal det så lige siges, at mens fysikken bliver forbedret, vil man kunne presse sig yderligere, uden at det føles som om man dør mere og mere.

Eks: En fyr starter på at løfte en håndvægt i en given øvelse. 10kg i hver hånd. Efter nogle år, er vægten steget til 30kg (samme sæt og reps.) Han er blevet stærkere. MEN!... vægten føles ikke tungere end da han forsøgte sig med de 10kg i starten. Kroppen tilvænner sig den øgede intensitet.

Man er ikke nødvendig en smerte-nyder. Men man lærer at holde af den følelse, som vender sig i maven, inden man kaster op eller er ved at få et black out.

Og let's face it, de hurtige og lette resultater ligger lige for fødderne af os: Træning, sund kost, hvile. Det er noget alle har mulighed for at udføre.

Link to comment
Share on other sites

Kunne det tænkes du kunne opføre dig lidt mindre som en fornærmet teenager og tale bare nogenlunde civiliseret til os fra "pøblen", Dysp? :laugh:

Jeg gider ærligt talt ikke kommentere hele indlægget - men må bare konstatere at virkeligheden skam er gået op for mig. Jeg har selv tabt 30 kg uden problemer og uden den ekstreme tilgang, du lægger for dagen. Men bare med alm. sund fornuft, en god kostplan og hård træning - uden tårer.. og med plads til at skeje ud fra tid til anden og tage på en bytur eller lign.

Grunden til langt de fleste fejler i forsøget på at tabe sig er netop at de tager en ekstrem tilgang til tingene baseret på ren viljestyrke. Det virker for nogen - men for de fleste holder det kun i en periode indtil de ikke kan klare det mere. Så var det måske bedre at tage en tilgang, hvor man prøver at få vægttabet til at fungere med den hverdag man nu har - og ændrer sine vaner til noget der kan holdes i det lange løb. Det kan faktisk godt lade sig gøre.

Link to comment
Share on other sites

Tak til alle som har taget sig tid til at svare.

Jeg sætter stor pris på Dysp´s tilgang som jeg faktisk er forholdsvis enig i, dog er tilgang og tal noget fra det der nu er muligt, jeg har tidligere dyrket meget motion og har også god erfaring med at køre på til man, hvertfald næsten græder.

Kan uddybe lidt omkring min egen tilgang, jeg er helt med på at wii er leg, det er en del af livsstilsændringen men faktisk er er nogen af øvelserne i wii fit, helt almindelige gulvøvelser og der både step og hullahop :) øvelser som bringer pulsen på 130+ (for mig, nok ikke for folk med bedre kondi)

Motionscyklen cykler jeg på 45-50min af gangen i så højt tempo jeg kan holde til, hvilket igen bringer min gennemsnitlige puls over 120, målet er i første omgang at nå op på en time, pt går det ganske godt de første 30-35min hvorefter de sidste 15-20min virkelig brænder, jeg syrer tiulo sidst helt til og jeg når en grænse som jeg jo så arbejder på at flytte.

Kost har faktisk tro det eller ej aldrig været mit problem, derimod er inaktivitet og overdrevet indtag af cola og energidrikke det som har flyttet mit BMI fra et sundt 22 til 38.

Der er gået en smule sommerferie i den, men er nu tilbage på sporet, jeg tror ikke på mirakel kure, men jeg har supleret kosten med hjemmelavede "smoothies" bestående af 2dl skummetmælk 40g grov valsede havregryn, 40g soja protein (ved godt de er svære at optage) og så tilsat frosne bær eller lakridspulver og en smule sødestof(ingen/meget få kcal), jeg er helt med på at der ikke findes genveje men jeg har brugt det som nemme måltider i forbindelse med morgenmad eller træning og ikke mindst er det nemt at kontrolere energi indtaget når det er så simpel, samtidigt er det forholdvis lækkert og giver en god mæthedsfornemmelse.

Jeg har genoptaget en gammel hobby, nemlig at spille hardball, ca det samme sompaintball bare at man skyder med plastikkugler, noget som giver timers god motion mens man har det sjovt, og adrenalinet pumper. I dag var første gang at jeg rigtigt kunne mærke en forskel, jeg er ikke nær så stakåndet og selv om det er hårdt kan jeg give den gas og køre på.

Jeg har tilegnet mig det såkaldte dovne dogme, som i alt sin enkelthed går ud på at hvis man kan cykle så lad bilen stå, kan man gå så lad cyklen stå.

Til sidst et klap på ryggen til mig selv, det er nu lykkedes mig at lave 10 rigtige armstrækkere i træk, var godtnok max presset på de sidste 2 og måtte hænge lidt i armene, men det gik :)

Link to comment
Share on other sites

Motionscyklen cykler jeg på 45-50min af gangen i så højt tempo jeg kan holde til, hvilket igen bringer min gennemsnitlige puls over 120, målet er i første omgang at nå op på en time, pt går det ganske godt de første 30-35min hvorefter de sidste 15-20min virkelig brænder, jeg syrer tiulo sidst helt til og jeg når en grænse som jeg jo så arbejder på at flytte.

Hvad med at følge program 4 som bliver foreslået i denne artikkel? http://www.motion-online.dk/konditionstrae...paa_kondicykel/

Intervallerne gør sessionen bliver mere hård, og dermed mere effektiv.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share