motion vs vægttab


lille-jo
 Share

Recommended Posts

Jeg er endelig igen kommet godt igang med træningen, det er altså nu at de sidste 9 kg skal væk( vejer pt 70 og er 169 høj)

Jeg har lagt min kost om, så jeg tænker meget over hvad der blir spist af mad, sørger for regelmæssigt at spise ca 6 gange om dagen, spise varieret, skiftet det lyse brød og pasta ud med fuldkorn osv.

Ved siden af det er jeg begyndt at dyrke motion 5-6 gange om ugen, meget gerne i form af spinning, eller cardiotræning i centeret. så minimum 1 time pr gang jeg er afsted.

Jeg synes dog vægten står rimelig stille, jeg er bestemt ikke utålmodig, men dog i tvivl om der er noget jeg har total overset.

Jeg savner derfor råd til hvad der evt kan ændres i kosten, og hvor effektiviteten måske kan øges. En typisk dag ser for mig således ud:

morgenmad:

youghurt 0,1 %

müsli

Spinning 1 time, på niveau 2 (ud af 3)

En kakaomælk eller en banan umiddelbart lige efter træning

Middag:

rugbrød eller andet groftbrød med min 7% fiber med magert pålæg, og evt hytteost eller fedtfattig friskost under der erstatter smørret

Eftermiddag:

Et knækbrød med magert pålæg, et stykke frugt eller nogle grøntsager(agurk, og/eller gulerodsstave)

Aften:

magert kød i form at kylling eller 3-7% oksekød med varierende grøntsager, salat eller andet som tilbehør, og sommetider fuldkornspasta, brune ris eller lign.

Senere aften:

En håndfuld mandler, rosiner eller et stykke frugt eller to.

-Kan nogle af jer se hvor det umiddelbart går galt set i forhold til mad/motion i forbindelse med vægttab?

Link to comment
Share on other sites

Hej Lille-jo.

Fedt du er kommet igang :wink:

Hvad er det for noget yoghurt du spiser om morgenen? Hvis det er frugt yoghurt er der en hel masse sukker i også selvom den hedder 0,1%. Det er faktisk bare natural yoghurt med marmelade i.

Som alternativ kunne du spise natural og blende det med noget frugt. -Det er ikke helt samme søde smag men det smager godt :bigsmile:

Ellers ser din kost umiddelbart fin ud (uden at kunne se hvordan mængderne er selvfølgelig).

Hvis du ikke har været vant til at træne før og du så træner 5-6 gange om ugen nu så er det derfor du ikke kan se nogen resultater på vægten i øjeblikket.

Der sker en masse ting i kroppen når man begynder at træne og uden at blive for teknisk så er det bl.a. dine energidepoter i form af kulhydrat der bliver større og det binder en del vand. Muskler vejer mere end fedt så du vil sikkert snart kunne se en forskel på dit tøj uden at kunne se det på vægten og det er jo kun positivt :smile:

Så bare klø på og fortsæt som du gør så kommer du til at se de resultater du ønsker. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Camillall: Det er sørme et opmuntrende indlæg du er kommet med. Jeg vil sige jeg spiser i nogle meget normale størrelser, og tingene bliver som oftest portionsanrettet, du ved en halv side grønt, en kvart kød, og en kvart fuldkorn.

-Det er lidt sjovt du siger det med at hvis jeg aldrig har dyrket mortion før, men jeg ha faktisk spillet håndbold på eliteplan, og har dyrket sport hele mit liv, har dog haft en pause på ca et halvt år, men så meget kan det vel ikke tage af musklerne i det tidsrum?

Turb: Har du et godt alternativ til hvad der så er optimalt at spise/drikke, efter træning hvor der bliver tærret på mange af depoterne?

Link to comment
Share on other sites

Camillall: Det er sørme et opmuntrende indlæg du er kommet med. Jeg vil sige jeg spiser i nogle meget normale størrelser, og tingene bliver som oftest portionsanrettet, du ved en halv side grønt, en kvart kød, og en kvart fuldkorn.

-Det er lidt sjovt du siger det med at hvis jeg aldrig har dyrket mortion før, men jeg ha faktisk spillet håndbold på eliteplan, og har dyrket sport hele mit liv, har dog haft en pause på ca et halvt år, men så meget kan det vel ikke tage af musklerne i det tidsrum?

Turb: Har du et godt alternativ til hvad der så er optimalt at spise/drikke, efter træning hvor der bliver tærret på mange af depoterne?

Alternativ til kakao? Mad. Prøv med mad.

Link to comment
Share on other sites

Dysp: Jeg antager dit svar som useriøst, og irrelevant i forhold til mit emne. Hvis ikke du forstår hvad jeg mener, og ikke kan være mere konkret, så find en anden tråd at spoile..

Måske burde du kigge grundigt på mit svar, da det er ganske seriøst og yderst relevant i forhold til dit emne. Jeg forstår præcist hvad du mener og jeg kunne ikke have været mere konkret.

Problemet med vægttab blandt pøblens hverdagskrigere, er, at de ikke aner en skid om emnet. De kan sagtens tro, at de ved en hel del; denne del er som regel baseret på egenerfaring eller andres erfaringer. Eller - endnu bedre - den er baseret på ting, som er blevet sagt i medierne. Hvad der bliver sagt i medierne er jo, selvfølgelig, sandhed i din verden - også selvom det er taget ud af kontekst, fremlagt for folk uden nogen form for fysiologisk viden, formidlet af journalist uden nogen videnskabelige kompetencer på området og derefter kastet ud i mangfoldighedens flimmerkasse/sandhedskugle.

Så jo. Kig på mit indlæg længe. Rigtig længe. Og så gør det der står. Hvorfor drikke kakaomælk/proteinshakes/specielle type madvarer efter træning, når du tydeligvis ikke har den ringeste anelse om, hvorfor du gør det? Og hvis du ved hvorfor du gør det, så ved du også præcis hvad det er du skal spise og derfor behøver du ikke spørge om hjælp herinde.

Mit svar er mad og det er ganske fremragende og sandt.

Min pointe med aaalt det her, det er, at du ikke skal kigge i medierne, du ikke skal lytte til andres røvdårlige erfaringer(fx herinde) og du ikke skal drage egne konklusioner baseret på egne erfaring. Nej, du skal dykke ned i videnskaben og lære hvordan du taber dig! Vupti, job is done.

Og nu får du lige et guldkorn:

"Har du et godt alternativ til hvad der så er optimalt at spise/drikke, efter træning hvor der bliver tærret på mange af depoterne?" skrev du.

De depoter du snakker om, findes i musklerne og leveren. Selvom du træner i et fornuftigt tidsrum(1 time+ er flot, synes jeg), så 'tærrer' det altså ikke ret meget depoterne. Slet ikke så meget, at du har brug for simple kulhydrater til at få blodsukkeret op.

Det du har brug for, efter træning, er rigtigt nok næring; men næringen bør ikke komme fra sukkerprodukter. Næringen bør komme fra et velstruktureret, solidt måltid = mad.

At tro, at protein-shakes/sukker-vand giver dig nogen somhelst fordel, er ikke sandt. Der findes ikke nogen videnskabelige undersøgelser, som bakker op omkring at hurtigt-optageligt-næring er bedre kontra langsomt-optageligt-næring i en post-træningsmæssig sammenhæng. Det eneste der er bred enighed om, det er, at der skal næring til indenfor en bestemt tidsperiode omkring træning.

Så, igen:

Mad.

Link to comment
Share on other sites

Dysp: Det var alligevel det første længere og lidt mere seriøse indlæg jeg har set fra din side, og respekt for det, godt at komme ind i kampen herinde. Jeg vil til dit indlæg sige at grunden til at jeg har sat et opslag op herinde, er netop for at få hjælp fra andre. Det er det forummet mere eller mindre er til. Jeg søger ikke decideret folks erfaring, men derimod viden! Og det er der pointen ligger.

-Jeg lader mig ikke blive hysterisk af mediernes size 0 hysteri, men tjekke derimod også kilder når jeg ser noget, eller savner oplysninger om noget. Og det er rent faktisk videnskabligt bevist, tjek evt herinde på mol angående med hurtigt og langsomt optagelig næring efter træning, der er en artikel derom. -Med kilder!

Men tak for dit indlæg, selvom jeg synes du går meget kritisk til værks med dine indlæg, så er det i den ene eller anden form alligevel brugbart. At man så kun kan skrive negativt ladet, det må jo kun være en bagdel til egen side ;-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er bare generelt en vred mand.

Nej, der er ingen videnskabelige undersøgelser, som viser, at hurtigt optageligt mad er bedre end langsomt optageligt mad posttræning, hvor træningen og den øvrige kost er den samme.

Hvis I har set nogle, som beviser det, vil jeg meget, meget, meget, meget gerne have et link til dem.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share