ergometerroning


clausah
 Share

Recommended Posts

Hej ro-eksperter

Jeg søger inspiration til hvordan jeg bør gribe roningen an, den skal booste mit kredsløb én gang pr. uge, er 46 år, så pulsen skal op en gang imellem. Bør jeg ro 5 og 10 kilometer eller fx lave 2000 meter intervaller?

Jeg er netop begyndt at ro en gang i ugen, som supplement til cykling og løb (jeg er en af de veterantriathleter som aldrig rigtig har fået lært at svømme, :-). Har nu roet 5 kilometer ca. fem gange (20 minutter bedste tid) og prøvet 30 minutter (7200 meter)i går. Hvad er en god tid på concept 2 maskinen? Er almindelig trimotionist, som laver halv jernmand på 5.40-5.50 (42 min. svøm, 3 timer cykling, 1.50 løb).

Gode hilsener fra Claus

Link to comment
Share on other sites

Hvis romaskinen skal være et supplement til din øvrige træning, ville jeg sige at du primært skulle koncentrere dig om intervaller.

Udholdenhedstæning (lavere intensitet i længere tid) er jo mere specifikt, fordi du i lige så høj grad træner dit perifere system.

Intervaltræning derimod (op over 90% af pulsreserven i arbejdsperioderne) har høj overførbarhed, fordi du træner det centrale system.

Så kan du vælge at lave alle mulige typer af intervaller, alt efter lyst og temperament.

Jeg har tidligere været glad for 40 sek arbejde/20 sek pause, fx kørt som 2-4 x (8-12 x 40/20) pause 2-4 min. Men intervaller af 3, 4, ... og 10 minutters varighed, med passende pause er jo også super godt! De meget lange intervaller er det bare næsten for hårdt at holde den meget høje intensitet hele vejen igennem...

Link to comment
Share on other sites

Hej ro-eksperter

Jeg søger inspiration til hvordan jeg bør gribe roningen an, den skal booste mit kredsløb én gang pr. uge, er 46 år, så pulsen skal op en gang imellem. Bør jeg ro 5 og 10 kilometer eller fx lave 2000 meter intervaller?

Jeg er netop begyndt at ro en gang i ugen, som supplement til cykling og løb (jeg er en af de veterantriathleter som aldrig rigtig har fået lært at svømme, :-). Har nu roet 5 kilometer ca. fem gange (20 minutter bedste tid) og prøvet 30 minutter (7200 meter)i går. Hvad er en god tid på concept 2 maskinen? Er almindelig trimotionist, som laver halv jernmand på 5.40-5.50 (42 min. svøm, 3 timer cykling, 1.50 løb).

Gode hilsener fra Claus

Hvis det er for at få pulsen op,vil jeg foreslå 500m til 1 km intervaller. Jeg bruger selv begge dele. På den måde har jeg forbedret min 10k tid med 1 min, fra 42.04 til 40.56 (målet er under 40).

Mine bedste tider er 2000m 7.47, 5000m 20.02, 10k 40.56. Jeg ror 3 gange om ugen, 1 gang intervaller, 1x5000 hurtigt, 1x10000 enten roligt eller hurtigt hvis jeg føler mig frisk.

Jeg synes selv mine tider er ok, men hvis jeg kigger på denne side (konditionstræning, cardioliste) er de moderate. jeg er 44, 105 kg, 187 cm, så jeg kæmper lidt med vægten som du ser.

Go fornøjelse med roningen

Kofod

Link to comment
Share on other sites

Tak til alle for svar. Kofoed: Din 10000 meter er flot, mellemtider næsten som på 5000 meter?Jeg kan se vores tider ligger tæt på hinanden. Jeg roede 7.51 på 2000 meteren i dag, men den kan jeg lave bedre, var dog hårdere end jeg havde troet. Kun de første 500 meter gik hurtigt...Jeg er 173 cm. og 73 kilo (kampvægt sommer er 69). Jeg tror jeg vil prøve at ro to gange pr. uge, en lang tur og så intervaller á 1000 eller 2000 meter med 2-3 minutters pause. Vil gå efter 500/7.30-40m 5000/19.30. Kan man regne kondital ud fra rotider? Vh Claus

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er for at få pulsen op,vil jeg foreslå 500m til 1 km intervaller. Jeg bruger selv begge dele. På den måde har jeg forbedret min 10k tid med 1 min, fra 42.04 til 40.56 (målet er under 40).

Mine bedste tider er 2000m 7.47, 5000m 20.02, 10k 40.56. Jeg ror 3 gange om ugen, 1 gang intervaller, 1x5000 hurtigt, 1x10000 enten roligt eller hurtigt hvis jeg føler mig frisk.

Jeg synes selv mine tider er ok, men hvis jeg kigger på denne side (konditionstræning, cardioliste) er de moderate. jeg er 44, 105 kg, 187 cm, så jeg kæmper lidt med vægten som du ser.

Go fornøjelse med roningen

Kofod

tillykke med PR :bigsmile:

hvordan beregner du tempoet og pauserne for intervallerne? sådan helt generelt hvordan er dit interval pas så bygget op?

Tak til alle for svar. Kofoed: Din 10000 meter er flot, mellemtider næsten som på 5000 meter?Jeg kan se vores tider ligger tæt på hinanden. Jeg roede 7.51 på 2000 meteren i dag, men den kan jeg lave bedre, var dog hårdere end jeg havde troet. Kun de første 500 meter gik hurtigt...Jeg er 173 cm. og 73 kilo (kampvægt sommer er 69). Jeg tror jeg vil prøve at ro to gange pr. uge, en lang tur og så intervaller á 1000 eller 2000 meter med 2-3 minutters pause. Vil gå efter 500/7.30-40m 5000/19.30. Kan man regne kondital ud fra rotider? Vh Claus

mon ikke det skyldes at 10k rekorden er ny mens 5k er gammel? jeg er ret sikker på han kan få en bedre 5k tid med den 10k tid :smile:

Link to comment
Share on other sites

tillykke med PR :bigsmile:

hvordan beregner du tempoet og pauserne for intervallerne? sådan helt generelt hvordan er dit interval pas så bygget op?

mon ikke det skyldes at 10k rekorden er ny mens 5k er gammel? jeg er ret sikker på han kan få en bedre 5k tid med den 10k tid :smile:

Jo, jeg vil også tro 5000 må kunne gøres bedre, og sikkert også 500 metertiden. Er blevet lidt tændt på at ro, det giver en tilfredsstillende udmattelse af kroppen. Vil fokusere et par uger på teknik og 30-40 minutters perioder. Jeg kan se, at de fleste eksperter anbefaler modstand på 110-140 (indstilling 3-5 på concept 2)men med mine meget korte ben synes jeg ikke jeg kan få længde på trækket, og så skal kadencen være meget høj....kan jeg ikke bare sætte modstanden op, eller er det blot et spørgsmål om teknik jeg skal lære?

Vh Claus

Link to comment
Share on other sites

tillykke med PR :bigsmile:

hvordan beregner du tempoet og pauserne for intervallerne? sådan helt generelt hvordan er dit interval pas så bygget op?

Jeg går ikke særlig videnskabelig til værks. Mine intervaller er gerne 5x500m eller 5x1000m

med 2 min pause. Ved 500m sætter jeg pacebåd til 1.50/500, ved 1000m til 2.00/500. Så føler jeg mig godt brugt bagefter.

Jeg dyrker primært motion i forbindelse med omlægningen af mit liv til noget sundere, men jeg er lidt af et konkurence menneske, og har min egen interne konkurence. Ellers bliver det for kedeligt.Mine mål er

2000m, 7.30

5000m, 19.50

10000m, 39.39 (bare under 40 min).

Hvis mit knæ holder op med at drille, og jeg begynder at løbe igen. bliver de mål nok ikke til noget. Mit løbe mål er broløbet i juni 2010 (halvmarathon), og jeg skal bare gennemføre, det er tilfredsstillelse nok.

God førnøjelse med jeres træning. Husk det skal være sjovt og varieret.

Hilsen

Kofod

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share