Træning med nedsat lungekapacitet


Patman
 Share

Recommended Posts

Jeg er ret grøn på træningsområdet, så har lige en ting jeg ville høre alle jer kloge hoveder om.

Jeg har af medicinske årsager en lungekapacitet på omkring 50%, jeg har ikke astma el. lignende, jeg får ikke anfald, jeg bliver 'bare' meget hurtigt forpustet ved løbetræning. Så her er mit spørgsmål.

Hvad ville være den mest optimale træningsform, eventuelt sportsgren, for at jeg kan komme i bedre form? Jeg er engageret og entusiastisk omkring det, evnerne har bare ikke rakt så langt indtil videre.

Alle forslag modtages ;-)

Link to comment
Share on other sites

Har ikke de store råd til dig, vil bare sige til dig at det kan lade sig gøre nærmest uanset hvad du kaster dig over, hvis du vil det og bare tager det lidt stille og roligt til din krop vender sig til det.

Jeg har selv stærkt nedsat lungekapacitet og har aldrig hindret mig uanset hvad jeg har kastet mig over :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Hej Teddy,

jeg har også nedsat lungekapacitet. Du kan gå ind og læse om mig på min profil, så behøver jeg ikke gentage alt her. Men jeg startede op i maj sidste år og kunne kun løbe ca. 200 meter inden jeg måtte gå lidt igen. Det blev ikke meget bedre de første 4 måneder, men jeg var disciplineret med at træne 2 - 3 gange om uge på en 2,5 km rute. Jeg tabte mig dog ca. 10 kg i de første 4 måneder.

Min læge gav mig så noget binyrebarkhormon i sprayform i august, og efter 14 dage kunne jeg løbe kontinuerligt. Dog meget langsomt. Den første km/t tid var på under 8 km/t. Men derefter er det gået stille og roligt fremad. Nu løber jeg omkring 30 km om ugen med en gennemsnitshastighed på omkring 9,5 km/t. Når jeg løber fokuserer jeg på at finde min egen (langsomme) rytme som jeg kan holde til. Lad være med at tænke over at det er langsomt. Det er ligegyldigt. Hovedsagen er at få pulsen op så lang tid som muligt. Her i starten ca. ½ time hver 2./3. dag. Det vil være mit råd.

Supplerer mit løb med simple mave, ryg og arm træningsøvelser derhjemme.

Jeg går ud fra at din læge, trods din nedsatte lungefunktion, ikke har rådet dig til at lade være med fysisk anstrengelse, - nærmest modsat. Min lungefunktion er steget efter jeg er begyndt at træne. Har dog ikke fået målt det præcist, men jeg lå oprindelig på 60% lungekapacitet.

Mange gode hilsener

Ole

Edited by oleriis
Link to comment
Share on other sites

Hej Teddy,

jeg har også nedsat lungekapacitet. Du kan gå ind og læse om mig på min profil, så behøver jeg ikke gentage alt her. Men jeg startede op i maj sidste år og kunne kun løbe ca. 200 meter inden jeg måtte gå lidt igen. Det blev ikke meget bedre de første 4 måneder, men jeg var disciplineret med at træne 2 - 3 gange om uge på en 2,5 km rute. Jeg tabte mig dog ca. 10 kg i de første 4 måneder.

Min læge gav mig så noget binyrebarkhormon i sprayform i august, og efter 14 dage kunne jeg løbe kontinuerligt. Dog meget langsomt. Den første km/t tid var på under 8 km/t. Men derefter er det gået stille og roligt fremad. Nu løber jeg omkring 30 km om ugen med en gennemsnitshastighed på omkring 9,5 km/t. Når jeg løber fokuserer jeg på at finde min egen (langsomme) rytme som jeg kan holde til. Lad være med at tænke over at det er langsomt. Det er ligegyldigt. Hovedsagen er at få pulsen op så lang tid som muligt. Her i starten ca. ½ time hver 2./3. dag. Det vil være mit råd.

Supplerer mit løb med simple mave, ryg og arm træningsøvelser derhjemme.

Jeg går ud fra at din læge, trods din nedsatte lungefunktion, ikke har rådet dig til at lade være med fysisk anstrengelse, - nærmest modsat. Min lungefunktion er steget efter jeg er begyndt at træne. Har dog ikke fået målt det præcist, men jeg lå oprindelig på 60% lungekapacitet.

Mange gode hilsener

Ole

Nu var det ikke mig der søgte råd her i tråden.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hey - poster lige mit spørgsmål i denne tråd. Jeg har løbet en del de sidst år. 1000K sidste år. 1500K i år. Jeg er en tung dreng på 90 kgs og 40 år. Har hele tiden troet at det var fysiken (alder og vægt) der gjorde at jeg havde svært ved at komme op i tempo og ned i km/tider. Det er sikkert også en del af årsagen - men fysikken er på vej fremad og jeg er godt tilfreds.

imidlertid har jeg fået konstateret allergi (husstøv-mider) og at jeg har en lungekapacitet på 80%. Det forklarer formentligt at jeg føler mig ultra-presset når jeg løber med maks puls.

Selv om mine tider ikke er hurtige vil jeg gerne forbedre mig (og er konkurrence-menneske)

Cooper (12 min) 2,79 km

En time 11,76 km

5 km 23m:24s

10 km 49m:26s

Jeg derfor følgende spørgsmål:

Kan man forbedre sin lungekapacitet (fra de 80%) enten ved træning eller medicin?

Kan man tage skade af at presse lunger som ikke er 100%?

Andre gode råd i forhold til træning som Allergiker?

Håber nogen har et godt svar.

Mvh

Lars

Edited by JOR-EL
Link to comment
Share on other sites

1. Hvorfor har du nedsat lungekapacitet? Det fremgår ikke helt tydeligt synes jeg...

2. Hvad har din allergi med det hele at gøre? Jeg har selv en (ret slem) grad af allergi, men synes da ikke det har påvirke min træning synderligt, endsige mine lunger?

3. Generelt til din allergi, kom af med støvmiderne. Vask dyne, pude + betræk ved 60 grader en gang hver 2-4 uge. Sørg derudover for at have så lav fugtighed i lejligheden som muligt samt undlade at rede din seng lige når du står op, så fugt + varme kan forsvinde fra dine sengeting.

Hej Nikolaj,

tak for dit svar.

1) det er faktisk et godt spørgsmål. Som jeg ikke selv har helt styr på. Jeg gik til længen fordi jeg hostede oftere og oftere og havde slim i lungerne. Her viste det sig så at jeg havde nedsat lunge-funktion (80%). Efterfølgende må jeg indrømme at jeg er kommet til at tænke på at jeg havde en del ubehag (svært ved at trække vejret ordenligt, slim og hoste) når jeg trænede med høj puls - men troede bare det var et udtryk for at jeg stadigvæk skulle arbejde med formen.

2) Sådan som jeg har forstået det er der en del sammenhæng imellem nogle allergier og Astma??? Det er måske i virkeligheden det jeg spørger til. Er der andre der har erfarringer med Allergi og nedsat lungefunktion - kan man komme tilbage? Må vidst hellere få booked den tid hos lægen ;o) Fustrationen går i meget høj grad på at den nedsatte lunge-funktion hæmmer mit løb. Motivationen i forhold til løb er i meget høj grad det at kunne forbedre sig - derfor ville jeg gerne have styr på det med lunge-funktionen.

3) Jeg har fået en folder fra min Øre / næse / hals læge som beskriver dette. Så det er en hverdag jeg (og vi i familien skal til at leve med) Spørgsmålet er om det er nok. Jeg vil jo gerne forsætte med at være aktiv.

MBGH

JOR-EL

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share