Energi tab - Hvorfor?


Sommerfugl1980
 Share

Recommended Posts

Jeg har været i gang med et vægttab i ca. 2 måneder nu. Jeg har tabt 5 kg og har dyrket regelmæssig motion og styrketræning i 1 1/2 måned. Jeg kan sagtens mærke min krop har det anderledes og godt. MEN, jeg er SÅ træt hele tiden!! Flere gange i løbet af dagen får jeg et ustyrligt behov for at sove og jeg kan ikke finde ud af hvad jeg gør forkert. Måske får jeg ikke kød nok? Jeg er ikke vegetar, men vil helst være fri for at spise kød. Nogen bud på hvad der er godt at erstatte kød med?

En typisk dagskost, for mig, ser nogenlunde sådan ud:

Morgenmad: 1 1/2 dl. yoghurt med havregryn + en kop kaffe.

mellemmåltid:minimum fiberkiks med magert pålæg og 1 stk frugt

middag: 250 g. grøntsager m. dressing og 50 g. fuldkorns rugbrød

mellemmåltid: 1 banan + en kop kaffe

aftensmad: 250 g. grøntsager, 40 g fuldkorns pasta, dressing, 1 lakse portion

På træningsdage spiser jeg måske et sent aften måltid fx. lidt mandler

Jeg drikke rigeligt med vand hele dagen.

Min træningsuge ser ca sådan ud:

Mandag: 45 - 60 min. styrketræning + 60 min. holdtræning

tirsdag: hviledag

onsdag 45 - 60 min. styrketræning + 60 min. holdtræning

Torsdag: Hviledag

Fredag eller lørdag: 5 km. Løbetur + 45-60 min. styrketræning.

søndag:hviledag

Edited by Sommerfugl1980
Link to comment
Share on other sites

Højst sandsynligt er det fordi du mangler forskellige næringstoffer.

Ud fra din kostplan ser det ud til du ikke får nok protein. Kød er selvfølgelig det oplagte valg, men der er bestemt alternativer. Bønner er f.eks. noget mange vegetarer spiser store mængder af. Når du styrketræner skulle du gerne op på 2g protein pr. kropsvæt, som jeg umiddelbart ikke tror du er i nærheden af. Hvis musklerne ikke får nok protein, begynder de automatisk, at tage det fra sig selv, så at sige. Hvis du får meget lidt protein, vil dine muskler automatisk spare på energien, og hjernen fortæller dig dermed, du skal slappe af, så du ikke bruger så meget energi. Hvis du bliver generelt svagere, hver gang du træner, er det næste sikre tegn på proteinmangel.

Du skal også tænke på at 2 timers træning, kræver altså en hvis mængde energi. Prøv måske at groft tælle dine kalorier, og se hvor mange du får i løbet af en dag. Du skal helst ikke være under 500kcal under dit ligevægtsindtag.

Mejeriprodukter eller æg er også en god kilde til protein, hvis du bliver træt af bønnerne :smile:

Hvis du får den rigtige mængde energi i løbet af dagen, og den rigtige mængde protein, og du stadig føler dig meget træt, kan det være en god idé at tage ned til lægen, og få taget nogle blodprøver.

Link to comment
Share on other sites

venaN @

hvad hvis man får for meget protein, eller kan man godt det? :)

Du kan spise mere end kroppen har brug for, men i så fald vil det blot blive omdannet til fedt. Så det er i sig selv ikke usundt, at spise for meget protein.

Link to comment
Share on other sites

SUPER MANGE TAK FOR DIT SVAR!! :D

Men (inden du ligger din kost om til 100% kylling :tongue: ) så viser forskning at spiser man meget kød er risikoen for bla. knogleskørhed mm. større.. Ikke at der er noget i vejen med protein, men måske skal man overveje hvor man får det fra? :wink:

Det skal lige siges at jeg er vegetar, så min mening er nok ikke helt neutral :blush:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share