Et spørgsmål om vægttab og protein og optimal ernæringsfordelig


ferdinand9286
 Share

Recommended Posts

Hej jeg har et spørgsmål

Det er nemt for mig både, at tage på og at tabe mig. Jeg har gjort begge skiftesvis de sidste par år og jeg har opnået gode resultater, mest af alt fordi jeg er ekstremt desiplineret. Dvs. at jeg skriver ALT ned hvad jeg spise, planlægger måltider (med optimal mængde protein ovs.) og derfor taber mig - og tager på - forholdsvist nemt.

Mine spørgsmål er følgende:

1)

Både når jeg taber mig og tager på spiser jeg ca. (med lidt variation) 65% protein, 25% kulhydrater, og 10% fedt. Er dette en optimal fordeling? Jeg har altid bygget mine måltider på at spise så meget protein, som muligt - dog max 2 gram per kilo jeg vejer. Men jeg læste her den anden dag, at det muligvis er mere fornuftigt, at spise flere kulhydrater da dette frigiver insulin, hvilket gør det nemmere, at optage protein. Hvad synes I, og hvordan skal den perfekte energifordelig ud ved vægttab og gain? Det skal lige siges, at målet ved vægttabet er det, at tabe fedt og bevare muskelmasse. Når jeg tager på er målet, at opbygge så megen muskelmasse, som muligt.

2)

Når jeg prøver, at tabe mig, kommer jeg ofte i den situation, hvor jeg egentlig ikke er mere sulten, men jeg kan se at jeg mangler feks. 30 gram protein for at spise svarende til 2 g/ per kilos kropsvægt. Derfor ender jeg med, at spise selvom jeg ikke er sulten. Hvis målet er at cutte (dvs. at bevare muskelmasse og tabe fedt) er det da bedst, at spise den optimale mængde (muskelbevarende) protein, eller spise ofre lidt protein, men derimod tabe mere fedt?

Jeg håber der er nogen, der kan hjælpe.

Mange tak

Link to comment
Share on other sites

Din energifordeling ligger EKSTREMT langt fra anbefalingerne.

En tilgang du kan forsøge dig med ku være

1.5-2g protein pr kg kropsvægt

1g fedt pr kg kropsvægt (fra enkelt-og flerumættede kilder)

fyld på med kulhydrat for resten (fra grøntsager, grove/fiberrige produkter)

Link to comment
Share on other sites

Punkt 1 undrer mig virkeligt. Hvis din energifordeling ligger sådan (og du får 2 g. protein pr. kg. kropsvægt) ligner det for mig at du får ekstremt få kalorier.

Mit gæt vil derfor være at du stort set kun tæller protein fra kød med. Men der er protein i alt mad (næsten - ikke i sukker :tongue: ) og med undtagelse af frugt ligger den ofte meget over de anbefalede 10%.

Det vil sige at hvis du nu spiser noget brød og en masse dejlig salat fyldt med forskellige grønssager, vil du også få protein. Hvilket mange mennesker glemmer.

Så har du egentligt talt alt protein med? Også alt den der ikke lige findes i kød?

Desuden er kulhydrater jo hjernens brændsstof så glem dem endelig ikke :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Punkt 1 undrer mig virkeligt. Hvis din energifordeling ligger sådan (og du får 2 g. protein pr. kg. kropsvægt) ligner det for mig at du får ekstremt få kalorier.

Mit gæt vil derfor være at du stort set kun tæller protein fra kød med. Men der er protein i alt mad (næsten - ikke i sukker :tongue: ) og med undtagelse af frugt ligger den ofte meget over de anbefalede 10%.

Det vil sige at hvis du nu spiser noget brød og en masse dejlig salat fyldt med forskellige grønssager, vil du også få protein. Hvilket mange mennesker glemmer.

Så har du egentligt talt alt protein med? Også alt den der ikke lige findes i kød?

Desuden er kulhydrater jo hjernens brændsstof så glem dem endelig ikke :bigsmile:

Mange tak for dit svar.

Du har helt ret, jeg faar meget faa kalorier (ca. 1000-1500 om dagen), men det er nok til, at holde mig ok maet da det meste jo er protein. Jeg taber mig meget hurtigt - ca 200 gram om dagen (jeg ligger paa 194 gram/dagen igennem de sidste 3 uger og har dermed tabt mig ca. 4 kg i den periode). Jeg noterer ALT, hvad jeg spiser (og spiser ikke noget jeg ikke til har lavet, planlagt, og tilrettelagt). Jeg spiser slet ikke ris, pasta, eller kartofler, men faar alligvel kulhydrater igennem lidt graesk yogurt, smaa maengder juice + lidt groent og frugt. Hvis man ser bort fra, at alt der her maaske er lidt sygt - er der noget i vejen for, at tabe sig som jeg goer? Jeg gaar jo aldrig sulten i seng, men taber mig hurtigt og faar masser af proteiner.

Mit oprindelige spoergsmaal er stadig, om det er sundere og bedre, at spise mere kulhydrat (da det aabenbart frigiver insulin, hvilket hjaelper med protein optagelsen)? Taber jeg for meget muskelmasse paa den her maade? Igen faar jeg jo masser af protein til, at vedligeholde min muskelmasse.

Tak igen

Link to comment
Share on other sites

Din energifordeling ligger EKSTREMT langt fra anbefalingerne.

En tilgang du kan forsøge dig med ku være

1.5-2g protein pr kg kropsvægt

1g fedt pr kg kropsvægt (fra enkelt-og flerumættede kilder)

fyld på med kulhydrat for resten (fra grøntsager, grove/fiberrige produkter)

Hej og tak for dit svar.

Jeg er klar over, at min energifordeling ligger langt fra det anbefalede. Men er der nogen speciel grund til, at jeg ikke kan goere det paa den her maade? Jeg kan godt se, at min tilgang er lidt ekstrem, men tror du ikke at den anbefalet energifordeling er som den er, fordi de fleste mennesker simpelthen naegter ikke, at spiser, ris, pasta, og kartofler paa laengere sigt? Jeg ser det lidt ligesom det, at loebe traene for, at tabe sig. Jo laengere man loeber jo mere taber man sig. Paa samme maade, jo mere protein man spiser jo faerrer calorier har man brug for, og dermed kan man tabe sig mere.

Er jeg helt ved siden af?

Link to comment
Share on other sites

De færreste fungerer optimalt i hverdagen hvis de ikke får tilpas med kulhydrater. Som det er blevet sagt før fungerer hjernen kun på kulhydrater, samt at der skal være kulhydrater til stede for at musklerne kan optage alle de proteiner du indtager.

Der har i et stykke tid nu været grupper af folk, der på det nærmeste er kulhydrat-forskrækkede. Muligvis fordi man ved en lav mængde kulhydrat i kosten, hurtigt taber en masse vægt i form af vand. Noget som let kan ses på vægten. Men de folk tænker som regel kun på vægten, og ikke så meget på hvordan de rent faktisk har det.

De officielle kostråd er ikke helt hen i vejret. Der er mange kloge mennesker der har brugt tid på at udforme dem, og det er der nok en grund til.

Link to comment
Share on other sites

Tak for svaret.

Kan du forklare mig hvorfor - hvorfor maa man ikke spise meget protein feks?

Der er spekuleret i skadelige effekter af så højt protein indtag, men tror ikke det er dokumenteret på raske mennesker. Et andet argument er at proteinsyntesen topper ved 20-25E% for derefter at aftage. Så indtag på over 25E% er spildt da det ikke bidrager til yderligere opbygning af protein i kroppen. Hvorvidt dette gælder ved negativ energi balance, er jeg ikke sikker på, da man kan forestille sig at protein her vil dæmpe nedbrydningen af kroppens eget protein.

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share