Forfodsløbere må max. veje 75 kg.


Morten D
 Share

Recommended Posts

Min fysioterapeut er skeptisk overfor min flirt med Fivefingers og forfodsløb.

Han mener at have hørt, at man ikke bør veje mere end 75 kg., hvis man skal løbe forfodsløb over lange distancer og ønsker at bevare sine achillessener mm. intakte. Forfodsløb i denne sammenhæng betyder, at man foretager forfodslanding og har relativt kort hælkontakt.

Min intuition siger mig, at det "blot" må være et spørgsmål om tålmodig konditionering, hvis man ellers er nogenlunde normalvægtig ift. sin højde, men jeg mangler noget viden for at kunne give ham kvalificeret modspil. Input, anyone?

Jeg er i øvrigt 190 cm. og vejer små 90 kg.

Link to comment
Share on other sites

Noget kvalificeret svar kan jeg nok ikke give. Men et eller andet sted, bør et kvalificeret svar, vel også kræve et kvaificeret spørgsmål? Argumentet, "det er for hårdt for achillessenen", er i min bog ikke noget gyldigt argument. Hvor er domukentationen? Kan man se 90kg's forfodsløbere få skader ind af en kant? Jeg har hvertfald ikke hørt om det.

Det svare jo til at sige, "du må ikke veje over 75kg hvis du løber overhovedet, fordi det er for hårdt ved skinnebenene". Det er der jo ikke noget belæg for at sige.

Selvfølgelig er skadesrisikoen større jo mere du vejer. Jeg har selv døjet med skinnebensbetændelse i meget lang tid, og har først for nyligt erklaret mig selv "rask", men det tog da over 1 år (vejer 95kg). Det samme er nok gældende ved forfodsløb, og achillessenerne, men at sige man slet ikke må veje over 75kg, syntes jeg lyder lige drastisk nok. Så længe man overholder tommelfingerreglerne omkring opstart af løb, tror jeg ikke der er nogen problemer. Min egen skade er f.eks. 100% selvforskyldt, lavede den ene dumhed efter den anden i opstartsfasen.

Min egen fys er sådan set også enig med mig. Der er som sådan ikke nogen forskel på alm. løb og forfodsløb, du flytter blot fokus til nogle andre muskler. Skadesrisikoen burde være det samme.

Link to comment
Share on other sites

Jeg løber ca. 10-15km ugentligt på for- og midtfoden, iført rugbystøvler på kunstgræs/græs. Jeg vejer 115kg.

Det er der forresten rigtigt mange der gør.

Jeg får konsekvent ondt i skinnebenene hvis jeg løber i løbesko 'med hæl'. Men jeg har så heller aldrig fået en løbestilanalyse nede i Marathonsport.

Edit - Konspiratorisk tilføjelse:

Selvfølgelig siger din fys det - han ville jo miste halvdelen af sit kundegrundlag hvis folk begyndte at løbe ordentligt :laugh:

Edited by tjr
Link to comment
Share on other sites

Vejer typisk omkring 85 og har løbet på forfoden i 2-3 år. Har haft ømme soleus muskler og øm svangsene under højre fod samt lidt smerter og irritation på midterste tæer på højre fod. Det meste af tiden har det dog gået fint og lige mine akillessener har aldrig brokket sig!

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen dokumentation for hverken det ene eller andet mht. forfodsløb. I hvert fald ikke andet end diverse man kan finde rundt omkring. Jeg har dog løbet på bare tæer og i five fingers i 3-4 måneder og jeg har intet negativt at sige om det. Har tidligere haft skinnebens irritation og lidt gener i knæene, men det er ikke eksisterende nu. Det føles rigtig godt at løbe forfodsløb for mig.

Jeg er klar over at det er et relativt lille erfaringsgrundlag når jeg udtaler mig efter kun 3-4 måneder, men ikke desto er det vel værd at tage med i dine betragtninger for og imod.

Jeg vejer 105-110 og er 196cm høj

Hygge

Edited by Alfa Beta
Link to comment
Share on other sites

Når det kommer til forfodsløb, så handler det, som så meget andet, om styrke! Hvis du ikke er i træning til det, så kan belastningen blive for stor. Det er noget være vrøvl at forfoden kun kan klare en belastning på x kg. Den begrænsning som der er tale om, variere efter flere forskellige variabler, og er altså under alle omstændigheder, noget højere.

Men ærligt talt? fysioterapeut? hvorfor går du overhovedet til "fysioterapeut"? Men det er sikkert af samme grund du eksperimentere med forfodsløb, som jo også er noget være vrøvl.

Uanset hvad din grund må være til at gå til fysioterapeut, så må du sikre dig det er rigtigt det han/hun siger. Det er med fysioterapeuter, som med præsten i kirken, studer lige skriften selv, som skrevet står. I hvert fald, gør en evt uddannelse som fysioterapeut, dem ikke mere kvalificerede, end dig selv, eller enhver anden klovn, med en smule sund fornuft, og adgang til internettet.

Det er bare ærgerligt at der opstår dumme situationer, hvor den uddannede, ser sig bedre kvalificerede. Men det er sket siden en tid, hvor det var toppen bare at kunne alfabetet, så det er der vel ingen grund til at lave om på, nettop nu, i denne stund. Så hvis du vil have min mening, så hop op og ned et par gange, og løb endeligt videre på dine forfødder.

Hvad så ellers alle mulige terapeuter mener, kan være lige meget. Det har da virket indtil nu ikke? Så hvorfor skulle det pludselig sige, knas et sted i foden? Er det ikke det de bygger hele deres videnskab på? At det skal sige, knas et sted? Men det gør det ikke, så vi har gratis underholdning.

Jeg får konsekvent ondt i skinnebenene hvis jeg løber i løbesko 'med hæl'. Men jeg har så heller aldrig fået en løbestilanalyse nede i Marathonsport.

Det med skinnebenene kender jeg godt selv, fra en tid hvor jeg var ude af træning, kvaliteten af fodtøj jeg benyttede, intensiteten, og underlaget. Men uanset kvaliteten af fodtøj, (aka stødabsorberingen), så kan det trænes op langsomt, så skinnebenene kan tåle mere. Med mindre du har haft andre problemer, så er det sikkert bare tegn på overbelastning. Hold en pause og prøv igen, løb evt nogle kortere distancer, indtil de kan tåle lidt mere.

Jeg tænkte ikke på, og havde slet ikke hørt om forfodsløb den gang, så ovenstående er hvad jeg selv gjorde. Den gang kunne jeg sikkert fristes, men der skal nok noget mere, til at få mig til at skifte min teknik idag.

Edited by BlueBoden
Link to comment
Share on other sites

Men ærligt talt? fysioterapeut? hvorfor går du overhovedet til "fysioterapeut"? Men det er sikkert af samme grund du eksperimentere med forfodsløb, som jo også er noget være vrøvl.

Jeg går til fys pga. hofteproblemer.

Hvorfor er forfodsløb 'noget være vrøvl'?

Uanset hvad din grund må være til at gå til fysioterapeut, så må du sikre dig det er rigtigt det han/hun siger. Det er med fysioterapeuter, som med præsten i kirken, studer lige skriften selv, som skrevet står. I hvert fald, gør en evt uddannelse som fysioterapeut, dem ikke mere kvalificerede, end dig selv, eller enhver anden klovn, med en smule sund fornuft, og adgang til internettet.

Det er bare ærgerligt at der opstår dumme situationer, hvor den uddannede, ser sig bedre kvalificerede. Men det er sket siden en tid, hvor det var toppen bare at kunne alfabetet, så det er der vel ingen grund til at lave om på, nettop nu, i denne stund. Så hvis du vil have min mening, så hop op og ned et par gange, og løb endeligt videre på dine forfødder.

Undskyld, men du snakker altså helt sort her. Bør en fysioterapeut ikke være bedre kvalificeret end lægmand til at udtale sig om biomekanik, fysiologi mm.? Det er jo det samme som at sige, at du er lige så kvalificeret som en bygningsingeniør til at konstruere en bro. :blink:

Hvad så ellers alle mulige terapeuter mener, kan være lige meget. Det har da virket indtil nu ikke? Så hvorfor skulle det pludselig sige, knas et sted i foden? Er det ikke det de bygger hele deres videnskab på? At det skal sige, knas et sted? Men det gør det ikke, så vi har gratis underholdning.

Har du nogensinde hørt om træthedsbrud, f.eks.?

Til alle I andre>> Tak for input. Jeg har ikke fået fagligt skyts, men det er rart at høre andres praktiske erfaringer.

Link to comment
Share on other sites

Los: Vil du ikke spørge din fys om folk over 75kg heller ikke må sjippe?

Det med skinnebenene kender jeg godt selv, fra en tid hvor jeg var ude af træning, kvaliteten af fodtøj jeg benyttede, intensiteten, og underlaget. Men uanset kvaliteten af fodtøj, (aka stødabsorberingen), så kan det trænes op langsomt, så skinnebenene kan tåle mere. Med mindre du har haft andre problemer, så er det sikkert bare tegn på overbelastning. Hold en pause og prøv igen, løb evt nogle kortere distancer, indtil de kan tåle lidt mere.

Jeg tænkte ikke på, og havde slet ikke hørt om forfodsløb den gang, så ovenstående er hvad jeg selv gjorde. Den gang kunne jeg sikkert fristes, men der skal nok noget mere, til at få mig til at skifte min teknik idag.

I mit tilfælde var underlaget kunstgræs og skoene noget skrammel fra Intersport. Da jeg skiftede tilbage til fodboldstøvler, på samme underlag, forsvandt problemerne i skinnebenene.

Alt i alt har jeg større tiltro til stødabsorberingen i mine fødder/ankler/lægge (~200.000 års udvikling) end den i et par sko (~40 års udvikling).

Hold da kæft jeg lyder som en hippie.

Link to comment
Share on other sites

Los: Vil du ikke spørge din fys om folk over 75kg heller ikke må sjippe?

Jeg har ikke været klar nok i spyttet. Hans udmelding drejer sig kun om løb over lange distancer, dvs. marathon og derover.

Jeg må hellere tilføje, at han ikke er en gammel, forstokket fys, men derimod både erfaren, engageret og interesserer sig meget for løb. Det er mit indtryk, at han er modtagelig overfor kvalificeret modspil.

Jeg stoler i øvrigt også mere på evolutionens støddæmpning end Nikes, og jeg har ikke noget problem med at lyde som en hippie! :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke været klar nok i spyttet. Hans udmelding drejer sig kun om løb over lange distancer, dvs. marathon og derover.

Jeg må hellere tilføje, at han ikke er en gammel, forstokket fys, men derimod både erfaren, engageret og interesserer sig meget for løb. Det er mit indtryk, at han er modtagelig overfor kvalificeret modspil.

Jeg stoler i øvrigt også mere på evolutionens støddæmpning end Nikes, og jeg har ikke noget problem med at lyde som en hippie! :laugh:

Nu var mit indlæg, skrevet med en god potion humor, her gælder det lige om at læse imellem linjerne.

Men sådan mere direkte skrevet. Ligesom store dele af helse/selvhjælps industrien, der forsøger at sælge dig et langt og sundt liv, på alle mulige vanvittige grundlag, som enten kun meget opmærksomme, eller fagfolk er i stand til at gennemskue, så har jeg stærkt på fornemmelsen at grundlaget for forfodsløb, er meget tyndt. Jeg kender det for godt, til at hoppe på den slags. Min kritik er ikke direkte rettet imod fysioterapeuter, og kan måle sig med min kritik af andre, husk på at der er et menneskeligt element hos alle.

Faktisk så er mange idræts folk, bedre til at vurdere skade risiko O.l. End fysioterapeuter, nettop fordi de selv har en erfaring, og måske personlig føling, som de så kan kombinere med en viden, der er tilsvarende til det en fysioterapeut ligger inde med på samme område. Det er den uofficielle sandhed, officielt skal du henvende dig til "professionelle", inden du kaster dig ud i noget. Men de fleste som træner seriøst, er da ligeglade med hvad de mener om deres aktiviteter.

Dit eksempel med at din fys ligefrem sætter tal på, hvor meget en sene kan klare, er bare et udmærket eksempel på den panik-information der tumler rundt i blandt hoppy motionister omkring skader. Vi ved nemlig at sener og ledbånd også vil blive styrket af træning, altså er der mange flere variabler der har indflydelse på hvor meget kroppen kan klare, det er derfor mere eller mindre håbløst at sætte tal på det. Det giver heller ikke mening at en sene kan klare 10km, men ikke kan klare 40km, hvad skulle årsagen være til det pludselig siger "knas"?

Inde for bodybuilding, er der folk som er bange for at gå for tungt i bestemte isolationsøvelser, fordi de mener det er en lille muskel, men så er der eksempler på at andre nemt tager det dobbelte, eller mere i vægt. Altså er der en hel bunke af fejlagtig information i omløb, som sikkert bunder i en misforståelse af kroppens signaler, (også hos motionsløbere).

Husk så på at sener og ledbånd også bliver stærkere af træning, selv knoglerne bliver styrket. Så den med den ene stil, skulle være bedre end den anden, det hopper jeg ikke på, (Måske med undtagelse af at løbe baglæns vs forlæns, eller ligefrem at løbe på hænderne). Der er alt for mange variabler på spil, til at det giver nogen menig for mig!

Et spørgsmål til forfodsløb. Hvordan er det egentlig at løbe hurtigt? Dvs ca 20km/t, det kunne være interessant at afprøve. Nemmere? Sværere? Men det vare nok et stykke tid før vi for svar på det. Jeg har i hvert fald ikke tænkt mig at prøve. :4thumbup:

Har du nogensinde hørt om træthedsbrud, f.eks.?

Med hensyn til "træthedsbrud", så bunder de fleste sikkert i manglende restitutionstid eller overbelastninger hos folk som ikke har været i god nok fysisk form.

Edited by BlueBoden
Link to comment
Share on other sites

Guest Cykologen

Et spørgsmål til forfodsløb. Hvordan er det egentlig at løbe hurtigt? Dvs ca 20km/t, det kunne være interessant at afprøve. Nemmere? Sværere? Men det vare nok et stykke tid før vi for svar på det. Jeg har i hvert fald ikke tænkt mig at prøve.

Det kan jeg da nemt svare på: Jeg har i min grønne ungdom været nede at løbe 15:02 på en 5 km. Da rørte hælen da aldrig jorden. Når man løber hurtigt, lander man netop på forfod/mellemfod. Så det var et let spørgsmål smile.gif

Edited by Cykologen
Link to comment
Share on other sites

Guest Cykologen

UDEN SAMMENLIGNING I ØVRIGT laugh.gif

Her er en optagelse af en kenyansk eliteløber, hvis landing med foden ser ud som præcis den type landing, jeg selv praktiserer i øjeblikket. Den er meget god at se, fordi mange forestiller sig, at man løber helt oppe på tæerne som en balletdanser, når man taler forfodsløb. Men man lander altså på forfod/mellemfod og trækker derefter hurtigt benene "op under sig". Selv er jeg 186 cm og vejer 78-79 kg. Det giver mig ingen problemer at praktisere denne løbestil. Den virker tværtimod mere skånsom for mine ankler, der tidligere har drillet mig. Er man en "tung dreng" på 100+ kg, så skal man nok under alle omstændigheder komme lidt forsigtigt i gang med løbetræning uanset teknik.

Link to comment
Share on other sites

Guest Cykologen

PS: Apropos forfodsløb og hastighed. Banesko har ikke hældæmpning. Når det går rigtig stærkt, er hælen højst lige nede at berøre underlaget kort. Det er ikke hælen, der tager af for stødet. En atletikbane er relativt hård, så det behøver ikke være anderledes på asfalt og stier. Dette blot som et PS, for det siger selvfølgelig ikke så meget om vægten bortset fra, at løberne på distancer op til 400 meter sikkert vejer noget mere end 75 kg cool.gif

post-25601-080855600 1289458384_thumb.jp

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share