Fra halv- til helmarathon


julles
 Share

Recommended Posts

Hej,

Jeg løb min første halvmarathon til Broløbet over øresund i juni, hvor jeg vandt min billet og derfor kun havde halvanden måned til at træne mig op fra at løbe omkring 10 km til at kunne løbe de 21 km på lige godt og vel 2 timer - hvilket rent faktisk lykkedes i tiden 2.10, så det var egentlig ikke helt dumt, med tanke på den minimale træning jeg havde lagt i det.

Jeg har netop tilmeldt mig CPH marathon og med godt et halvt år til start burde det være muligt at kunne lave en fornuftig træningsplan, hvor jeg forhåbentlig kan undgå skader. Min eneste hindring er mangel på tid til træning. Grundet min ugentlige skemastruktur på uni og en skræk for at løbe alene i efter mørkets frembrud (jeg bor i en højt belastet del af London, hvor børnene render rundt med maskinpistoler!), er det kun muligt for mig at træne meget få gange om ugen (1-2 gange ugentligt)

Hvordan slipper jeg bedst afsted med det? Nogle gode råd eller links til studier, træningsplaner og lign?

- Julie

Link to comment
Share on other sites

Ked af at sige det, men 1-2 gange løb om ugen er altså ikke nok til at kunne gennemføre et marathon. Nu ved jeg ikke hvor mange dage om ugen du brugte til at træne til halvmarathon, men du havde jo så åbenbart en grundform idet du kunne løbe de 10 km.

Minimum 3 gange om ugen vil jeg personligt mene er påkrævet for at gennemføre. Hvis hoved problemet er at du ikke bryder dig om at løbe ude efter mørkets frembrud kunne et løbebånd i fitness center måske være en mulighed? Et løbebånd er jo langtfra det samme som at træne udendørs, men det er velegnet til at træne fx intervaller, og så kunne du tage resten af løbeturene udendørs i et mere roligt tempo.

Link to comment
Share on other sites

Spørgsmålet om træningsmængden er stor nok, handler nok mere om hvilken tid man stræber efter.

Jeg tror, at de fleste personer, der er vant til at løbe ture på 10-15km og har prøvet 20km (og måske en enkelt 25er eller 30er), også kender deres egen løbeøkonomi godt nok til at lave et rimeligt estimat for, hvilken løbehastighed de nogenlunde kan holde på en marathon, og så kan de også gennemføre en marathon på en "ok" tid (set i forhold til deres 10km tid) hvis de vil.

To ture om ugen med gradvist flere kilometer på, efter et eller andet smart træningsprogram, så tør jeg vædde med, at du er under 4 timer til maj!

Du kan selvfølgelig forbedre din tid mest, hvis du følger et mere ambitiøst program. Men dit skadespotentiale øges også på den måde.

Bare min mening. :) God løb'ning!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share