Intervaltræning til marathon - kan spinning gøre det?


degulemusvitter
 Share

Recommended Posts

Hej alle!

Jeg er ved at starte på et træningsprogram til marathon, hvor der indgår intervaltræning. Jeg har aldrig prøvet dette før, så ville forhøre mig lidt om ideer osv. til denne træningsform.

Jeg skal ud på 8km intervalløb, men er lidt i tvivl om hvordan jeg skal variere det høje tempo mod det lavere tempo og hvilket niveau det skal ligge på.

F.eks. 95 % i to minutter og lavere frekvens i 5 minutter.

Så hvis der er nogen som har nogle gode erfaringer med hvad der er mest effektivt, så ville jeg være meget glad for at få svar?

Derudover vil jeg høre om der er nogen som har erfaringer med spinning i stedet for intervaltræning. Jeg har selv spinnet en del og syntes efter hvad jeg har læst mig til, at det virker på samme måde. Så har overvejet at tage en dobbelttimes spinning, i stedet for 8km intervalløb. :superman:

Hvis der er nogen der har nogle erfaringer med dette, så vil jeg også være meget glad for at få feedback her?

Jeg er ny i forummet, så håber det er et godt forum med seriøse henvendelser og at jeg har postet indlægget det rigtige sted og der ikke er for meget brok såfremt der er nogle mere "rutinerede" bloggere der har kendskab til tidligere indlæg om emnet :) Hvis det sidste er tilfældet og jeg kan få svar på mine spørgsmål på anden vis, så ville jeg være glad hvis i ville ligge et link ind i stedet for at skrive "spørgsmålet er blevet besvaret i tidligere tråd" eller lignende :tongue:

På forhånd rigtig mange tak for svar.

Vh

degulemusvitter

Link to comment
Share on other sites

Hvis dit træningsprogram foreskriver 8km intervalløb, så bør spinning kun være en nødløsning.

Din krop tilpasser sig (forbedrer sig) til de belastninger den bliver udsat for. Derfor består løberes træning af løb og cykelrytteres træning af cykling.

Meget af den tilpasning der sker i kroppen, når den bliver udsat for belastning i form af træning foregår i form af tilpasninger (eks. musklernes evne til at optage/forbrænde ilt/næringsstoffer, forøgelse af antallet af små blodkar etc.) ude i de specifikke muskler, der aktiveres under aktiviteten.

Herudover vil du ved at løbe også forbedre din løbeøkonomi, hvilket du heller ikke opnår ved at skifte løbet ud med spinning.

Bl.a. derfor kan du ikke afgøre, hvem der løber 5km hurtigst ved at sammenligne kondital. Det finder man kun ud af ved at løbe 5km.

Der kan dog være en grad af overførsel mellem forskellige aktiviteter - derfor kan spinning være en nødløsning, som ikke er speciel god, men dog bedre end ingenting.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej. Jeg er generelt enig med det givne svar. Dog giver cykling dog en masse styrke og udholdenhed, som du kan overføre til løb, hvilket vist vel alle triatleter har erfaret. Her taler jeg dog om lange cykelture (2 timer +). Ift. intervaller: jeg løber aldrig korte hurtige intervaller. Mine er 1500 meter lange og jeg løber dem som tempointervaller, ialt 3-5 x 1500 på 6. min. 45 sek. Disse oplevede jeg som supergode ift. maraton. Min ambition er dog ikke at blive hurtig, men mere udholdende.

Jeg er selv 47 år, 70 kilo og i motions-tri-klassen. Løb mit første maraton for fire uger siden, skovmaraton i Hillerød som er ret kuperet. 4 timer 3 minutter. Havde kun løbet 2-3 gange pr. uge siden 1. september og kun én tur over 20 km. Cykeludholdenheden/styrken gjorde det muligt. Benene gjorde dog rigtig ondt de sidste 6 kilometer...og jeg var overrasket over, at pulsen var så høj (ca. 5 slag under syregrænsen de sidste 10-12 kilometer.) Kan nogen forklare det sidste?

Vh Claus

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share