Fra spejlæg til hårdkogt æg


Eulogydk
 Share

Recommended Posts

Dødløft!

Det er mange mange måneder siden, jeg sidst har lavet det løft.

Så skulle lige i gang igen, men det gik da.

I dag var der dog den forskel, at vi skulle holde bredt (snatch greb) og sænke langsomt.

8-8-8-8 + max rep af 75 % af tungeste sæt

Det var svært at holde så bredt i et låsegreb, men det var fint at sænke langsomt. Hårdt, men fint. Min nakke havde lidt problemer med at være lige, så fik lige en tennisbold under hagen.. haha. Det gik nu ikke, da jeg slet ikke kunne koncentrere mig om selve løftet.

30-35-35-35

Nåede ikke det sidste sæt, da vi skulle i gang med:

Finisher:

Tabata mountain climbers

Føj. Føj. Føj.

Link to comment
Share on other sites

Du har ret mht. de runde rygge i dødløft. Jeg er en af dem der er rigtig slem til ikke at holde den ret. Uanset hvor meget jeg træner, så har jeg svært ved at holde svajet når det bliver rigtig tungt. Nu kan jeg selvfølgelig kun tale på vegne af mig selv, men jeg synes ikke at et tungt dødløft (med den runde ryg jeg desværre har når det bliver rigtig tungt) ødelægger min ryg og jeg kan selvfølgelig ikke vide om jeg pludselig får en skade af det, men der er flere der dødløfter hele deres liv med "grim" ryg uden at de får skader.

Det er selvfølgelig også kun i maksforsøgene at det ser mindre godt ud. Det var vist en længere forklaring, jeg ville bare lige "forsvare" os der i de tunge løft ikke ser så flotte ud :wink:

Jeg er på ingen måde ekspert i dødløft (eller andre tunge løft), så jeg taler kun ud fra det, mine trænere lærer mig på crossfit-holdene.. :smile: Dertil kommer at jeg har så stor respekt for skader, at jeg er en forsigtig-tøs og forsøger at have mere fokus på teknik end vægt.

Men som sagt.. jeg er stadig ny i mange løft og er stadig i gang med at lære dem at kende - føles det ofte som om :blush:

Link to comment
Share on other sites

I dag fik jeg lov til at prøve agility ladder'en. Det er en lang "stige", der ligger på gulvet. Så fik vi ellers lov til at prøve forskellige øvelser, som skulle gøres så hurtigt som muligt. Det udfordrede motorikken og koordinationsevnen en smule (?), men det var skægt!

På vej tilbage skulle vi lave broad jumps, krabbe, hoppe over folk der lå i planke m.m.

WOD

10 minutter ved hver station

a) Max distance roning

b) 5 RM Turkish get ups (5/5)

c) AMRAP

- 10 wall slams (blå/rød)

- 10 farmer walks (40/20)

Jeg startede med Turkish get ups 8 kg. Jeg kunne muligvis have haft 12 kg i højre hånd, men bestemt ikke i venstre hånd. Det er en sej øvelse, der kræver styrke og koordination og øjnene fikseret på KB hele tiden.

Wall slams: Du ligger på ryggen med fødderne ind til muren. Bøjede ben. Armene over hovedet (i gulvet) med medicine bold i hænderne. Så laver du en mavebøjning, imens du kaster bolden op på væggen, griber den og lægger dig ned. Jeg havde problemer med at koordinere det, så enten kastede jeg bolden alt hvad jeg kunne og nåede kun ca. halvvejs op, før bolden farede imod mig igen.

Eller også måtte jeg lave mavebøjning og så kaste bolden. Jeg holdte mig mest til det første, selvom jeg ikke ved, om det var den bedste skalering. Mit haleben var ikke helt vild med den øvelse, men jeg tror, jeg slap for brandsår i denne omgang.

Farmer walks: Gå en bane med 20 kg jerry cans i hver hånd. Ikke noget problem.

Roning: Vi skulle lave lange seje træk og helst holde os på 25-30 i minuttet. Jeg var blevet lidt træt efter de andre øvelser, og desuden kunne min rumpe ikke lide at ro i 10 minutter. Den kunne godt have brugt en lille blød pude.... Nåede 1970 m.

De 3 wod's var egentlig fine nok i sig selv. Men både turkish get ups og wall slams (og egentligt også roning) kunne godt have brugt lidt mere instruktion, før vi gik i gang. Det var der bare ikke tid til, så måske skulle man justere i sådan en wod til næste gang?

Link to comment
Share on other sites

Åhhhhh.. sagde min krop, da den så dagens WOD:

- 200 KB russian swings 24/15

- 150 air squats

- 100 lunges

- 50 box jumps høj/lav

- 25 burpees

Jeg ved godt, jeg skal presse mig selv, men jeg ved også, når noget er for meget og jeg er nødt til at skalere. Derfor kastede jeg mig over trænerens skaleringsforslag, som lød:

10 runder af:

- 20 swings

- 15 air squats

- 10 lunges

- 5 box jumps

- 2-3 burpees (jeg tog 3)

Jeg var ret overbevist om, at jeg ikke ville nå 10 runder inden tidsgrænsen på 25 minutter, men jeg ville sigte efter 8 runder.

Og jeg nåede 8 runder + swings + air squats!

Dvs.

180 swings

135 squats

80 lunges

40 box jumps

24 burpees

Det er jeg såmænd meget godt tilfreds med. :cool: Jeg både svedte, blev rød i hovedet, fik pulsen op og .. jeg får helt sikkert ømme stænger i morgen.

Link to comment
Share on other sites

FRAN!

Men først skulle vi øve front squat.

Jeg tog 2 x 5 med 30 kg. Kom lige akkurat for langt ned i squatten. Skulle lidt før tænke på at få albuerne op-op-op, men ellers var det vist ok.

Fran er en hurtig (det burde den i hvert fald være.. ahem.), men hård WOD.

21-15-9

- thrusters

- pull ups

Vi var sammen 2 og 2. Den ene tog wod'en, mens den anden talte/heppede. Jeg startede.

Første runde var med 20 kg thrusters. Så måtte jeg gå ned til 15 kg, da mine håndled var ved at gå i stykker. Jeg kunne muligvis godt have haft 17 kg på eller noget.

Ring rows var lidt en pine og jeg var glad for at have en makker, der kunne presse mig igennem.

Det tog mig ca. 8.45 og jeg måtte pruste og pause en del gange. Hej hej kondition. :blush:

Link to comment
Share on other sites

En af bagmændende bag den crossfit-kæde jeg træner i, fortalte mig - efter at have læst mine Facebook opdateringer om mine hævede ømme arme - at jeg muligvis havde en mild form for rhabdomolysis.

Når rhabdo er værst, kan det resultere i nyresvigt. :blink:

Når det er mildt, er det - som hos mig - hævede ømme arme.

Crossfit journal

Alive

Rhabdo opstår "når muskelvævet nedbrydes for hurtigt, og stoffet myoglobin kommer ud i blodbanerne. Stoffet er nemlig skadeligt for nyrerne, der bliver blokeret af stoffet, og det kan altså ende med at give nyresvigt."

Jeg fik at vide, at jeg skulle drikke en masse vand, og hvis det blev værre, så skulle jeg gå til lægen.

Heldigvis toppede det tirsdag og i dag har jeg ingen problemer med at strække armene. Hævelsen er også næsten helt væk. :smile:

Hvad lærte jeg så af det?

- at jeg ikke skal give den SÅ meget gas, når det er øvelser jeg ikke har lavet længe/mange reps

- at jeg skal blive bedre til at lytte til min krop og forbedre min kropsfornemmelse

- at jeg skal blive bedre til at finde balancen mellem at presse mig selv og passe på mig selv

Link to comment
Share on other sites

.. efter 1 uge helt uden træning (og så skal man sammenligne med sidste uge, hvor jeg var til 4 crossfit-træninger) pga. hævede arme og derefter solid forkølelse, ville jeg lige teste mine arme.

Resultat: 1 chin up - og det var kun med møje og besvær! :hmmm:

Jeg glæder mig meget til at komme igang igen. Stille og roligt, vel at mærke. Så i næste uge regner jeg med:

Tirs: Mobilitet

Tors: Crossfit

Søn: Crossfit

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke trænet i 2 uger pga. en meget ihærdig forkølelse. Nu ser det dog endelig ud til, at jeg er ved at være klar igen. Så jeg afprøvede forsigtigt en lille træning i stuen i dag:

3 runder:

- 30 sek. planke

- 7 back extensions

- 6 air squats

- 5 push ups

Og det gik ganske fint :smile:

Stort set ingen hoste og stort set ikke noget snot.

Edited by Eulogydk
Link to comment
Share on other sites

Først gik armene i stykker. Så blev jeg forkølet. Så blev det koldt og mørkt og liiidt svært at komme ud af døren. :innocent: Forkølelsen forsvandt aldrig 100 %. Men efter 2,5 uges pause måtte jeg altså afsted i dag. Heldigvis bød dagens WOD på min favoritløft: Back squat :wub:

Først øvede vi dog håndstand.

WOD

4 sæt af max rep (1,5 x bw)

Mine 2 makkere og jeg havde ikke lige fanget det med max rep, så i første - meget forsigtige sæt - tog vi kun 5 rep.

25-35-40-45 (6 rep)

Jeg kan se i min kalender, at jeg 20/10 tog 8 rep med 45 kg, så det må jeg op på igen. Eller prøve med 46-47 kg.. Så jeg kan begynde at bevæge mig lidt mere systematisk op mod min bw.

Men jeg tænkte at det var meget klogt at være lidt forsigtig i dag.

Finisher:

3 og 3:

- 200 m roning

- planke

- løfte 40+40 kg/20 + 20 kg

Når man havde roet 200 m, roterede man. Tror vi var i gang i 6 min., hvilket var lige i underkanten til, at jeg for alvor fik pulsen op.

Men det var rart at være der igen :smile:

Link to comment
Share on other sites

Endelig var det tid til 1 times manuel behandling som jeg havde købt gennem Downtown. Det foregik i Kropsinstituttet i Studiestræde 14a.

Kropsinstitut

Sådan en behandling bestod af samtale, tests, øvelser og manipulation.

Mit fokus var ryggen, hvor jeg før har haft problemer og hvor jeg jævnligt mærker træthed efter job, hvis jeg har løftet for meget og/eller forkert.

Han testede mit bækken, som viste sig at være lidt låst fast i venstre side.

Min lænd er stiv og låst og mangler bevægelighed. Den var så låst, at den var lige på grænsen til at nyt hold i ryggen! Ikke lige den bedste nyhed at få. :unhappy: Jeg fik nogle øvelser, bl.a. McKenzie, som jeg skulle lave tit.

Næste problemområde var mine baller, som var megaspændte og hårde som stål (på den kedelige måde).. Jeg lå på maven, mens han borede albuen ned i mine baller på udvalgte steder. Man skulle bide det i sig, så længe man kunne, selvom det ville gøre ondt. Så jeg hverken råbte eller noget. Til gengæld prustede jeg og stønnede jeg og begyndte at svede som en hest. Hold op, det gjorde naller! :crazy: Han sagde bagefter, at det var så spændt, at han burde have haft albuebeskytter på... haha!

Løsning: Stor fokus på balle-afspændingsøvelser.

Jeg kunne vældigt godt tænke mig at få en behandling til, når jeg kommer tilbage fra New Zealand - også selvom 55 minutter koster 600 kr. Det er det værd.

Han er superdygtig og man føler sig ikke hægtet af på noget tidspunkt.

OBS: Behandling foregår i strømper og undertøj.

OBS: Det er ikke en wellness-behandling. Han tager fat og det knækker og rykker og gør ondt.

Link to comment
Share on other sites

mht til dine numse problemer vil jeg gerne anbefale en tennisbold som man jo kan lægge sin numse/hofte oven på og så move lidt rundt og lade den imitere hans albue. Det er jeg begyndt at gøre stor set dagligt, jeg det har stort set fjernet mit løber knæ og lænde irritation.

Link to comment
Share on other sites

mht til dine numse problemer vil jeg gerne anbefale en tennisbold som man jo kan lægge sin numse/hofte oven på og så move lidt rundt og lade den imitere hans albue. Det er jeg begyndt at gøre stor set dagligt, jeg det har stort set fjernet mit løber knæ og lænde irritation.

Tak for rådet, Jaanie! Det vil jeg helt sikkert prøve. Jeg har åbenbart forsømt min numse i lang tid :blush:

Link to comment
Share on other sites

I mit hjem er der ingen vægt. Så når jeg besøger folk, der har en vægt, så spilder jeg sjældent chancen for lige at veje mig. Det er ligemeget, om det er midt om natten og jeg har både tøj og støvler på..

Søndag ca. kl. 01: 59,8 kg

WTF?? :blink: Næsten 60 kg? Mig? Der i mange år har ligget omkring 52-53 kg? Det er jo vildt. De sidste par gange jeg har vejet mig, har jeg vejet ca. 55 kg. Jeg har aldrig før vejet så meget før.

Men så er det jo, jeg bliver lidt usikker og tænker: Er det pga. min træning i Sekten? Er det virkeligt musklerne, der er blevet større? Jeg kan jo med det blotte øje se muskler på arme og ben.

Eller er det min delle under navlen, der er skyld i vægtøgningen? Har jeg spist for meget kage? Kan jeg ikke tåle at æde løs, som jeg ellers altid har kunnet? Der er sket noget med min mave de seneste år og jeg kan ikke passe flere par bukser, fordi de strammer om maven. Og der hænder tit, at jeg ligner en gravid, når jeg har spist. Så... jeg ved ikke.

Jeg hælder mest til det første, men man ved jo aldrig.

Link to comment
Share on other sites

Inspireret af en veninde, har jeg besluttet mig for at træne lidt hver dag. En træningsjulekalender. :4thumbup:

11/12 træning:

Fordelt over hele dagen:

- 2 x 5 dips

- 2 x 5 back extentions

- 2 x planke 20 sek.

12/12 træning:

2 runder af:

- 20 air squats

- planke 30 sek.

+

McKenzie 15 sek.-13 sek.-10 sek.

Link to comment
Share on other sites

Min træning i 2012 skal være mere målrettet. Helt konkret hvordan jeg finder et mål eller arbejder mig frem til det, ved jeg ikke endnu.

Dog vil jeg gerne kunne back squatte min kropsvægt. Som jo åbenbart er ca. 59 kg. Lad os runde op til 60 kg. Mon det er realistisk at gå fra 45 kg til 60 kg på 1 år?

Under alle omstændigheder kan jeg mærke, at tilfældig træning ikke er tilfredsstillende mere. Jeg behøver lidt mere struktur. Måske supplere med målrettet Open Gym 1-2 gange om ugen.

Det ser jeg på, når jeg vender tilbage fra... New Zealand. :cool:

Link to comment
Share on other sites

Min kun 2. træning i Sekten i december bød på:

50 sek. ved hver station (3 runder):

- hollow rocks (med bøjede ben og armene inde til kroppen)

- rope .. swings?

- roning

High hang snatch:

Først øve med træpind. Gik ok. Prøvede så med 15 kg. Kunne ikke få stangen ordentligt over hovedet. Gik over til øvestangen (5 kg?). Måske lige let nok, men fin at øve teknik med. Næste gang tager jeg fat i 10 kg?-stangen.

Bredt låsegreb driller mig stadig. Plus alt det andet. :dry:

WOD:

13, 12, 11.. ned til 1 af:

- KB swings 24/16

- burpees

Jeg tog de 2 første runder med 16 kg og resten med 12 kg.

Burpees tog livet af min kondition. Men hey, jeg kom igennem alle 91 af slagsen! :4thumbup:

Tid: 13:42

Link to comment
Share on other sites

Min sidste træning i Sekten - denne gang i Trykkeriet - i 2 måneder, skulle da være med fuld smæk på. :blink:

Så goddag til min bedste ven Karen = 150 wall balls på tid.. Tak skal du have.

Først skulle vi dog lige 2 runder igennem af:

- burpees

- hammerslag

. planke ("med bevægelse")

1 minut ved hver station

Planke "med bevægelse" var at gå fra planke og op i push up position og ned igen. Når man blev træt af det - og det blev man - så kunne man blive i planken.

Hammerslag var som altid sjovt, men jeg lavede et eller andet med min højre overarm. Den var i hvert fald øm resten af timen.

Så kunne man jo lige forsøge at tage 50 pull ups og 50 toes to bars......

Jeg tog 45 pull ups i lilla/grøn/blå (kun få) elastik og ca. 30 t2b..

KAREN

Man var sammen 2 og 2, og skulle så tælle for hinanden. Min makker var sej mht. tiden og var færdig ca. 10.55 (ca. 12 min). Jeg var sej mht. til teknik, men kæmpede alvorligt med konditionen, så jeg måtte fortsætte til Open Gym og var færdig efter ca. 15 minutter. Det var ligeså hårdt som sidst. :crazy:

Fra nu af og ca. 2 måneder frem vil mine indlæg på bloggen være færre pga. rejse, men jeg regner da med at blogge lidt om min sparsomme træning i New Zealand. :cool:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Efter 2 dejlige måneder væk fra vinter-Dk, må jeg i gang med træningen igen.

Min træning har været begrænset i den tid (man må jo koncentrere sig om at nyde New Zealand og slappe af på Hawaii.. :cool: ), men jeg har dog øvet push ups, så jeg kom op på 25 push up i træk og i alt 80 i løbet af en dag.

Dertil har jeg været til træning i Crossfit Dunedin og Crossfit Christchurch. Spændende at opleve udenlandske CF-centre. De var små og intime og med rar klub-følelse og sammenhold.

Efter jeg er kommet hjem, har jeg været til:

1 x mobilitet

2 x CF

1 x Open Gym

Min krop har været godt smadret efter holdtræningerne - som ventet. Men jeg håber, at jeg efter et par uger er klar til at træne 3 x hold og 1 x Open Gym om ugen.

Træningsmål 2012:

Open Gym 1 gang om ugen, hvor jeg laver back squat og dødløft.

Back squat:

Hvorfor: Fordi jeg godt kan lide back squat :4thumbup:

er p.t. på: 5RM 45 kg

Mål: 5RM 60 kg

Dødløft:

Hvorfor: Fordi jeg ikke gider have flere større eller mindre hold i ryggen og dertil bruger min ryg meget på mit arbejde

er p.t. på: 5RM 40 kg (har været oppe på 55 kg, men det er længe siden og min ryg er svag)

Mål: 5RM 55 kg (ved ikke om det er realistisk)

Jeg skal også have lavet et mål for min lænd, som i følge flere massører og behandlere er meget låst/ufleksibel/ubevægelig.

Mens jeg var i NZ fik jeg et slags lille hold i ryggen, efter jeg tog for meget vægt på i dødløft til en træning. Den slags hold der gør, at jeg bagefter kun kunne tage 1 push up, mens jeg dagen før kunne tage 19 af slagsen. Eller som gør, at jeg i McKenzie-øvelsen kunne mærke halvdelen af mine lår lette fra gulvet..

Jeg ved dog ikke helt, hvordan det mål skal formuleres eller hvordan jeg kommer hen til målet.

Link to comment
Share on other sites

Mit træning er stadig rolig og jeg-trapper-forsigtigt-op. Måske lidt for forsigtigt. I eftermiddags var jeg til mobilitet og det er godt er uanset hvad for min krop og min smidighed. Planen er på 3 uger at nå til 2 x mobilitet. Og veksle mellem Nannas mobilitet i NV og Ninas mobilitet i Kirken. Deres træninger er forskellige og man kommer igennem forskellige øvelser og bevægelser.

Link to comment
Share on other sites

Jeg arbejder på mine mål for at løsne op for min lænd og forebygge hold i ryggen.

Én af mine strategier bliver at lave McKenzie-øvelsen.. hvor tit kan jeg ikke finde ud af - hvis det også skal være realistisk.

Én anden strategi er at få massage, hvor der både er fokus på min lænd - som er låst og ufleksibel - og på mine baller, som er meget spændte. Baller og lænd hænger sammen, så jeg håber på at at ballemassage vil kunne mærkes positivt på min lænd.

Jeg var til massage i dag og hun masserer indtil videre kun på overfladen. Det er godt nok kun 2. gang i dag (i projekt: balle-lænd), men som hun siger: "Du er så spændt, så det føles som om, jeg masserer på en knogle".. :unhappy:

Link to comment
Share on other sites

Velkommen tilbage! HVad bragte dig NZ?

Så vidt jeg husker har du haft rygproblemer gennem længere tid - er du blevet undersøgt ordentligt? Jeg mener, hvis du er så spændt, så må der jo være en årsag til det - eksempelvis fejl i bevægelsen, forskellige benlængde, hypermobil, låsning, ledtrækninger osv., som måske skal løses først?

Er det blevet anbefalet at fortsætte med dine Mzkenzie-øvelser? (jeg går ud fra det er bagøverbøjning, du laver) Hvis du ikke har direkte stråling er den måske vær at droppe, da den godt kan irritere de allernederste led i ryggen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share