Protein tilskud gavner ikke formen...


Zipcode
 Share

Recommended Posts

Nu har jeg ikk læst meget mere end bare overskriften, men...

Det er jo ikk for at forbedre formen, at man indtager protein efter træning, det er for at forøge muskelmasse.

Hvis man med formen mener evnen til at optage ilt, så passer det jo meget godt at det ikk hjælper at indtage protein. Men vil du udvikle dine muskler, så er det en god idé at indtage protein efter træning.

Link to comment
Share on other sites

My link

Skal man droppe proteindrikkene... underligt det bliver ved med at dukke op.

Men umiddelbart efter træning er det jo en nem og hurtig løsning.

Jeg synes artiklen er noget crap for at sige det lige ud! :4pooh: Selvfølgelig er proteinpulver overflødigt, hvis du har tid, penge og lyst til at tilberede og købe det nødvendige mad. Men det har 90% af befolkningen bare ikke. Den såkaldte "danske ekspert" er blot en forkvaklet bitch, der har mistet sin realitetssans for mange år siden, pga af hendes store behov for at blive set og hørt.

Jeg er klart tilhænger af det naturlige frem for laboratorieskabte fødevarer - og jeg bliver glad, hver gang endnu en undersøgelse viser, at vi ikke kan skabe samme gode kvalitet, som naturen selv kan. For i min verden er det det mest logiske," siger Birgitte Nymann.
Link to comment
Share on other sites

Hehe artiklen er i bund og grund ikke "noget crap", da det den siger er korrekt.

Dog er jeg fuldstændig enig i Ananas holdning og svar, da selve emnet "bliver ført bag lyset" af en noget falsk overskrift. "Protein-tilskud gavner ikke formen".. Øh jo, og artiklen modsiger endda sin egen overskrift.

"virkningen fra proteindrikkene svarer blot til den virkning, der kommer fra en velbalanceret kost med protein."

Er det mig der er helt fra den eller fortæller den at protein-tilskuddet svarer til en velbalanceret kost. Som Ananas siger; alle ved at hvis man kunne spise varieret og få nok protein igennem sin normale kost, så er dette den optimale løsning, men hvem kan det?

En gennemsnitlig person på 80 kg (mig), der træner og arbejder fysisk hver dag skal for at kunne få gavn af træning have godt og vel 2g protein pr. kg kropsvægt. Dette er standard viden, selv endda for min gamle mor ;)

Det er 160g protein pr. dag jeg skal indtage. Ved et enkelt måltid mad kan man maksimalt optage ca. 30 - 40 gram protein. Kroppen kan ikke bearbejde og gøre brug af mere på en gang. Og hvem spiser for eksempel 40g protein til den i forvejen svært fordøjelige morgenmad (hader at spise morgenmad). Der er 13 gram pr. 100 gram i havregryn og 3 gram i mælk. Så har vi 16 gram pr. 200 gram morgenmad. Ved ikke om det bare er mig som ikke kan æde 600 gram morgenmad..

Nåh men før jeg nedlægger forummets kapacitet med mine romaner, så har artiklen fuldstændig ret. Proteinpulver er ikke at foretrække frem for normal kost. Men det er ikke realistisk medmindre man skal planlægge sine 6 daglige måltider (3 store og 3 små) hver dag, 365 dage om året hvis man skal have et normalt fungerende liv ved siden af. Man kunne prøve at spørge disse forskere hvorfor de tror at bodybuilding på højt plan er et fuldtidsarbejde..

Nix Proteinpulver er et fantastisk (og velsmagende) supplement til træningen og hverdagen, og i min verden fungerer det også perfekt til at "booste" indholdet af protein i normal mad.

Link to comment
Share on other sites

Det paper, som artiklen baserer sig på, handler om glycogen-resyntese. I forhold til at genopfylde glykogen-depoterne hurtigst muligt, så siger den, at der skal højglykemiske kulhydrater til. Protein oveni udgør kun et lille ekstra plus.

Men det handler altså ikke om muskelopbygning på nogen måder.

Link to comment
Share on other sites

Det er 160g protein pr. dag jeg skal indtage. Ved et enkelt måltid mad kan man maksimalt optage ca. 30 - 40 gram protein. Kroppen kan ikke bearbejde og gøre brug af mere på en gang. Og hvem spiser for eksempel 40g protein til den i forvejen svært fordøjelige morgenmad (hader at spise morgenmad). Der er 13 gram pr. 100 gram i havregryn og 3 gram i mælk. Så har vi 16 gram pr. 200 gram morgenmad. Ved ikke om det bare er mig som ikke kan æde 600 gram morgenmad..

Hvem siger det?

Link to comment
Share on other sites

De 30-40 g protein pr. måltid er sandsynligvis en myte. Følgende er sakset fra http://www.leangains.com/2010/10/top-ten-fasting-myths-debunked.html:

5. Myth: Maintain a steady supply of amino acids by eating protein every 2-3 hours. The body can only absorb 30 grams of protein in one sitting.

Truth

Whenever you hear something really crazy you need to ask yourself if it makes sense from an evolutionary perspective. It's a great way to quickly determine if something may be valid or if it's more likely a steaming pile of horseshit. This myth is a great example of the latter. Do you think we would be here today if our bodies could only make use of 30 grams of protein per meal?

The simple truth is that more protein just takes a longer time to digest and be utilized. For some concrete numbers, digestion of a standard meal is still incomplete after five hours. Amino acids are still being released into your bloodstream and absorbed into muscles. You are still "anabolic." This is a fairly standard "Average Joe"-meal: 600 kcal, 75 g carbs, 37 g protein and 17 g fat. Best of all? This was after eating pizza, a refined food that should be quickly absorbed relatively speaking.

Think about this for a second. How long do you think a big steak, with double the protein intake of the above example, and a big pile of veggies would last you? More than 10 hours, that's for sure. Meal composition plays an important role in absorption speed, especially when it comes to amino acids. Type of protein, fiber, carbohydrates and prior meals eaten all affect how long you'll have amino acids released and being taken up by tissues after meals.

Origin

I think this "30 grams of protein"-nonsense started to circulate after a classic study from 1997 by Boirie and colleagues. "Slow and fast dietary proteins differently modulate postprandial protein accretion" was the first study to quantify the absorption rate of whey and casein protein and gave birth to the concept of fast and slow protein. After that, whey protein came to be known for it's ability to rapidly elevate amino acids in the blood stream and casein for it's ability to create a sustained release of amino acids. Whey was anabolic and casein anti-catabolic.

Given that 30 grams of whey protein was absorbed within 3-4 hours, I guess some people believed that meant 30 grams of protein can only be used in one sitting. Or that you had to eat every 3-4 hours to stay "anabolic." Unfortunately, people missed a few facts that made these findings irrelevant to real-world scenarios. First of all, this study looked at the absorption rate of whey protein in the fasted state. On it's own, and with no meals eaten beforehand, 30 grams of whey protein is absorbed within a mere 3-4 hours. With meals eaten earlier in the day, or if you'd consume a whey shake after a meal, absorption would be much slower.

Second of all, whey protein is the fastest protein of all and digests at 10 g/hour. Casein is much slower; in Boirie's study, the casein protein was still being absorbed when they stopped the experiment 7 hours later. Most whole food proteins are absorbed at a rate of 3-6 grams an hour. Add other macronutrients to that and they'll take longer.

Link to comment
Share on other sites

En gennemsnitlig person på 80 kg (mig), der træner og arbejder fysisk hver dag skal for at kunne få gavn af træning have godt og vel 2g protein pr. kg kropsvægt. Dette er standard viden, selv endda for min gamle mor ;)

Jeg har set alt fra 0,8 g. pr. kg til over de 2 g. oplyst som den endegyldige sandhed. Jo flere økonomiske interesser kilden selv har i at sælge proteinpulver, jo højere er mængden som regel angivet til at være. Det virker bestemt ikke som noget, der er konsensus omkring. Jeg synes det er meget sjældent, at man ser at folk har et solidt grundlag for at kunne udtale sig om det.

Jeg aner ikke hvad der er mest rigtigt. Det mest upartiske, jeg har set, var en rapport om bl.a. proteinbehov, som blev udsendt af Sundhedsstyrelsen for nogle år siden. De havde set på forskellige studier og konklusionen var, at det tydede på, at proteinbehovet for folk der styrketræner kun er højere i starten. Derefter tilpasser kroppen sig og proteinbehovet er ikke højere end de 0,8 g. pr. kg, der er den generelle anbefaling.

Edited by RuneN
Link to comment
Share on other sites

Det virker på mig, som om der er to typer af "eksperter". De har begge relevant uddannelse, men de der siger, at f.eks. proteinpulver ikke hjælper på muskelopbygningen, har aldrig selv trænet for større muskler.

Studier som dette, gør at jeg naturligvis tager proteinpulver efter træningen. (Men det kunne ligeså vel være kakaomælk):

http://www.motion-online.dk/kost_og_kosttilskud/ernaering/timing_af_proteinindtag_er_afgoerende_for_udbyttet_af_styrketraening/

http://www.motion-online.dk/kost_og_kosttilskud/ernaering/kosttilskud_indtaget_i_tilknytning_til_traening_giver_stoerre_forbedring/

Edited by AGV
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share