hvad er egentlig bedst..


crisis
 Share

Recommended Posts

Jeg prøvede crosstrainer idag, da alle løbemaskinerne var optaget, og som forventede føltes det letterer end at løbe.. min puls lå omkring 174 - 180 hele vejen, nogen gange også under.. Men jeg følte at jeg via crosstraineren kunne fortsætte i en uendelighed. Jeg kørte via crosstraineren 15 - 16 km på omkring 1 time, fordelt på 2 runder. hvor jeg normalt på løb løber omkring 25 minutter, og får måske lige løbet 3- 4 km, men her er min puls omkring de 180 - 190 og måske over... så mit spørgsmål nu er det bedre at træne lang tid, i en rimelig lav puls, eller er det bedre at træne med en høj puls i en kort periode, indtil man ikke kan mere.

Link to comment
Share on other sites

Godt min personlige vurdering efter lang tids undersøgelse på samme emne er at høj intens interval træning, samt 3-5 km løb med meget høj intensitet øger din kondition samt styrker dine muskler. Sammen med tung styrketræning (fullbody-program) med lave gentagelser og tung vægt (husk at gå langsomt til værks da du skal undgå skader, se andetsteds i forum for info om skader) øger du din kondition samt din passive forbrænding.

Langdistance, lavintensitets træning er udelukkende brugbart hvis man træner imod fx at kunne løbe 20 km uden at stoppe, altså tilvænning af led og sener til at kunne belastes så længe ad gangen.

Så dyrk intervalløb og lav tung styrketræning, hvis det er kondition og vægttab der er i fokus.

Hvis du på et tidspunkt får ændrer dine mål (løbe halvmarathon, triathlon eller hvis du vil være bedre til en sportsgren) så skal du ud i andre træningsmetoder.

Og så skal du ikke være bange for at stige vægt så længe du kan se på din krop at den bliver mere fit for fight ;) vægttab er et dumt ord. Fedttab er bedre :) og da muskler vejer mere end fedt kommer du automatisk til at blive tungere, men sundere.

Link to comment
Share on other sites

Godt min personlige vurdering efter lang tids undersøgelse på samme emne er at høj intens interval træning, samt 3-5 km løb med meget høj intensitet øger din kondition samt styrker dine muskler. Sammen med tung styrketræning (fullbody-program) med lave gentagelser og tung vægt (husk at gå langsomt til værks da du skal undgå skader, se andetsteds i forum for info om skader) øger du din kondition samt din passive forbrænding.

Langdistance, lavintensitets træning er udelukkende brugbart hvis man træner imod fx at kunne løbe 20 km uden at stoppe, altså tilvænning af led og sener til at kunne belastes så længe ad gangen.

Så dyrk intervalløb og lav tung styrketræning, hvis det er kondition og vægttab der er i fokus.

Hvis du på et tidspunkt får ændrer dine mål (løbe halvmarathon, triathlon eller hvis du vil være bedre til en sportsgren) så skal du ud i andre træningsmetoder.

Og så skal du ikke være bange for at stige vægt så længe du kan se på din krop at den bliver mere fit for fight ;) vægttab er et dumt ord. Fedttab er bedre :) og da muskler vejer mere end fedt kommer du automatisk til at blive tungere, men sundere.

Vel har trænet omkring 1 måned og 1 uge nu.. og har nok tabt 5 kg indtilvidere.. så der sker lidt.. Styrke er nu ikke noget specielt.. jeg bruger maskine til at træne mave, triceps, bryst, ben og nogle gange ryg, (synes det er mærkeligt at træne ryg) og med fri vægt træner jeg så bryst og triceps og biceps..

Når jeg løber jeg laver jeg ikke intervalstræning.. jeg mener at min egen ''træningsstil'' er bedre end interval.. Jeg presser mig selv hele tiden, og fra 0 - 10 plejer min puls komme op 180 og fra 10 - 20 plejer den ligge på 180 - 190, hvor jeg presser mig selv til at fortsætte.. Jeg træner 3 gange om ugen, hvor 2 gange om ugen løber med normal/lidt hård hastighed 9,5 km/h, og 1 gang om ugen presser mig selv til 9,7 km/s.

Edited by crisis
Link to comment
Share on other sites

Ville klart foreslå dig at skifte din styrketræning ud med kun frie vægte og lave et full body. Maskiner er oldtidslevn og isolationsøvelser er kun effektive når man kan træne 4-6+ gange om ugen. Et fullbody virker mere brugbart for dig.

Jamen lækkert, er super tilfreds med at høre at du stoler på din egen træningsform. Ikke sikker på at den er bedre end hvad jeg har anbefalet men så længe du stoler på dig selv skal det nok gå fremad :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share