Hjælp! Har fået mave!


Tareek
 Share

Recommended Posts

Hej,

Jeg er en fyr på 28 år. Jeg vejer 74 kg og er 175 cm høj.

På grund af rygning har jeg været nede på 54 kg. Da jeg holdte op for to år siden, handlede det først og fremmest om at tage på i vægt. Så der blev ikke sparet på noget som helst. Når det er sagt, så er jeg heller ikke typen som sidder stille. Jeg cykler og går en del. De sidste to år, har der også været perioder med styrketræning, dog aldrig mere end 3 x 2 timer om ugen.

I dag, 20 kg senere, er vægten normal. Men noget har sat sig på maven, og det er jeg - for at sige det meget mildt- langt fra at være tilfreds med. Det lyder som den store katastrofe, og for mig er det også en katastrofe. Det er tanken om hvad det kan udvikle sig til som gør mig hysterisk. Det er simpelthen udelukket at der skal ligge noget der.

Jeg er derfor gået i krig med mavefedtet, og er færdig med hvad jeg ved som er skadeligt: fløde, smør, alm. dressinger, saucer m.m.

Jeg har søgt info på nettet, og her er jeg forvirret. De fleste opskrifter taler om at indtage mindre kalorier og er tit beskrevet i forbindelse med slankekure. Det går lidt imod de sidste års bestræbelser.

Jeg er begyndt at træne regelmæssigt, tre gange om ugen (ca. 2 t.) fredag, lørdag og søndag, hvor jeg altid starter med løbe. Jeg er startet med 1 km på 5min og jeg øger distancen med 0,25 km pr. uge. Mit mål her er 5 km på 25 min. Jeg gør ikke noget ud af maveøvelserne og jeg slutter altid af med 0,5 l. weight gainer.

Mine mål er følgende:

- VÆK MED MAVEN.

- Muskelvækst . Jeg vil gerne op på mellem 80 og 85kg. Især armene (over +under) trænger til mere fylde.

- Jeg skal IKKE ned i vægt.

Med udgangspunkt i målene, har følgende spørgsmål:

1. Er det nok at udelukke fedtprodukter? Eller skal kalorieindtaget mindskes? Og hvad med sukker? Skal det også på no-go-listen?

2. ”Løbeprogrammet ” er lavet med henblik på at brænde mavefedtet af, samt at kom god kondition. Ser det fornuftigt ud?

3. Skal weight gaineren erstattes med en ren protein?

Eller ganske enkelt: Hvad skal jeg gøre for at komme af med mavefedtet uden at tabe vægt på resten af kroppen?

Send gerne links til træningsprogram.

MVH. Tareek

Link to comment
Share on other sites

Du er nok nød til at finde dit lige vægt indtag. Hvis du spiser mere en du forbrænder vil den overskydende energi jo sætte sig som fedt. For os mænd er det normalt omkring bugen (Maven) Det posetive ved det er at det er relatvit nemt at komme af med hvis det kun er et par kilo..

Hvis du insistere på ikke at se på dit kalorie indtag, må du nok leve med at du har lidt mave - Det overskydende fedt vil ikke magist forsvinde med mindre du er i kalorie underskud. Som en artikel herinde blandt andet påpeger er der ikke noget der hedder pungt slankning.

Der er jo ikke noget farligt ved at være i underskud i en mindre periode indtil du er trimmet. Når du er det skal du nok finde ud af hvor meget du kan spise for at være i lige vægt.

Hvis du begynder at træne dine mavemuskler lidt mere fokuserede vil du også få større muskler og din dunk vil sikkert se eller virke mindre. Der er nogle gode tråde herinde omkring 3 dages fullbody programmer, der er gode til at få masse og styrke. Det burde også være muligt at finde nogle begavede mave øvelser.

Edited by Arcus
Link to comment
Share on other sites

Jeg har søgt info på nettet, og her er jeg forvirret. De fleste opskrifter taler om at indtage mindre kalorier og er tit beskrevet i forbindelse med slankekure. Det går lidt imod de sidste års bestræbelser.

Jeg er begyndt at træne regelmæssigt, tre gange om ugen (ca. 2 t.) fredag, lørdag og søndag, hvor jeg altid starter med løbe. Jeg er startet med 1 km på 5min og jeg øger distancen med 0,25 km pr. uge. Mit mål her er 5 km på 25 min. Jeg gør ikke noget ud af maveøvelserne og jeg slutter altid af med 0,5 l. weight gainer.

Det er jo fordi du skal være i underskud af energi, for at få fedtet væk - hvad end du gør det ved at spise mindre, eller træne mere.

Jeg vil ikke mene at fredag, lørdag, søndag er regelmæssigt nok - hvis du vil undgå at tabe muskelmasse, mens du taber fedtet, vil jeg mene du er nødt til at styrketræne oftere end 1 gang om ugen.

I stedet for at gøre din stigning en fast længde, så gør den %-vis - man siger ofte at 10% stigning er forsvarligt pr. uge..

Weiht gaineren er fin, som en hjælp til at bibeholde muskelmasse i din situation - bare husk at den indeholder en del energi, som du så skal holde dig fra på andre tidspunkter af dagen. For at være i underskud af energi og dermed tabe maven.

Hestbech

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share