Kondi og Ro-ergometer


Centermotionist
 Share

Recommended Posts

Hej.

Er der en måde jeg kan omsætte mine resultater i Ro-ergometeret til et kondital. Jeg er holdt op med at løbetræne pga småskader og smerter og har fundet at ergometeret er mere skånsomt, men er der en måde jeg kan bruge til at vurdere mit kondital. Jeg plejer at ro i 45 min og kan vist nok se gennemsnitseffekten. Kan det bruges til noget?

MVH

Link to comment
Share on other sites

Der var sørme derude:

http://www.concept2.com/us/interactive/calculators/vo2max.asp

Ro 2000m. Notér tid.

En lille pudsighed er at det beregnede kondital ændres hvis man siger man er hhv trænet eller utrænet. :unsure:

Vurder kondital her:

http://www.motion-online.dk/konditionstraening/testning/konditalstabel_-_hvad_er_et_godt_kondital%3F/

Og hvis maskinen er en anden end Concept 2 og du kun kan se gennemsnitseffekt, så kan vi vist også regne ud fra det.

Link to comment
Share on other sites

Der var sørme derude:

http://www.concept2.com/us/interactive/calculators/vo2max.asp

Ro 2000m. Notér tid.

En lille pudsighed er at det beregnede kondital ændres hvis man siger man er hhv trænet eller utrænet. :unsure:

Vurder kondital her:

http://www.motion-online.dk/konditionstraening/testning/konditalstabel_-_hvad_er_et_godt_kondital%3F/

Og hvis maskinen er en anden end Concept 2 og du kun kan se gennemsnitseffekt, så kan vi vist også regne ud fra det.

Ouch, men tak for svar!

Det var lige præcis 2000m på tid jeg gerne ville undgå. Den er led, men heldigvis hurtigt overstået :-)

Jeg tror nok der er en Concept 2, der er i centeret, så det er jo fint nok men det undrer mig lidt at det ikke er nævnt hvad belastningen skal stå på. 2000m tager da noget længere tid på indstilling "10" end på "6". Ikke? Der står godt nok man skal vælge den indstilling der give en den bedste tid, men det opklarer ikke rigtig mysteriet synes jeg. Efter råd fra en tidligere konkurrenceroer stiller jeg drag factor til "110" (hvis det siger dig noget), men jeg ved sådan set ikke helt om det ville være bedre at gå op eller ned i belastning, med det in mente at missionen er at holde mig i nogen lunde form og måske slanke mig lidt.

Med nævnte belastning nåede jeg, den anden dag, 9720m på 45 min, uden at "dø" af det. Det går jeg ud fra er ca. middelform for en 37 årig på 75kg (min 5kg for meget).

MVH

Edited by Centermotionist
Link to comment
Share on other sites

Hej

Selv ror jeg med en belastning på omkring 130, fordi det fik jeg anbefalet engang. Jeg har senere læst et sted at jeg som motionist skulle bruge 110-120. Men er fortsat med 130.

Jeg i rimelig form uden at være prangende, er 46, 184 og vejer 90 kg. Da jeg roede for 1 års tid siden vejede jeg 100 kg. Jeg kunne ro på følgende tider

500 - 1.37, 2000 - 7.12, 5000 - 19.06, 10.000 - 39.04, ½ marathon - 1.26.39.

Det skal lige siges at jeg på daværende tidspunkt havde roet i mindst ½år, ca. 3 gange om ugen. Ligesom med så meget andet, så bliver man bedre jo mere man træner. Så man kan jo godt have en fantastisk kondition, VO2max, i løb, men have en dårlig i roning.

Hvis du vil være bedre til roning så ro 3 gange om ugen, tilmeld dig logbogen på Concept2 hjemmeside. Start roligt op så du ikke får overbelastningsskader. Og så ellers træn lige som de anbefaler i løb. 1xinterval, 1xtempo og 1xlang og rolig.

Interval: 2000 m rolig opvarmning. 3-5x1000 i 2.10/500m

Tempo: 5.000 i 2.15/500m

Rolig: 10.000 i 2.20

For at sige det som det er, så er din tid ikke prangende. På Concept2 hjemmeside ville du være nummer 114 ud af 140 som letvægtsroer. Men vi skal jo alle starte et sted. jeg begyndte med 2.000 m på omkring 11 minutter.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Selv ror jeg med en belastning på omkring 130, fordi det fik jeg anbefalet engang. Jeg har senere læst et sted at jeg som motionist skulle bruge 110-120. Men er fortsat med 130.

Jeg i rimelig form uden at være prangende, er 46, 184 og vejer 90 kg. Da jeg roede for 1 års tid siden vejede jeg 100 kg. Jeg kunne ro på følgende tider

500 - 1.37, 2000 - 7.12, 5000 - 19.06, 10.000 - 39.04, ½ marathon - 1.26.39.

Det skal lige siges at jeg på daværende tidspunkt havde roet i mindst ½år, ca. 3 gange om ugen. Ligesom med så meget andet, så bliver man bedre jo mere man træner. Så man kan jo godt have en fantastisk kondition, VO2max, i løb, men have en dårlig i roning.

Hvis du vil være bedre til roning så ro 3 gange om ugen, tilmeld dig logbogen på Concept2 hjemmeside. Start roligt op så du ikke får overbelastningsskader. Og så ellers træn lige som de anbefaler i løb. 1xinterval, 1xtempo og 1xlang og rolig.

Interval: 2000 m rolig opvarmning. 3-5x1000 i 2.10/500m

Tempo: 5.000 i 2.15/500m

Rolig: 10.000 i 2.20

For at sige det som det er, så er din tid ikke prangende. På Concept2 hjemmeside ville du være nummer 114 ud af 140 som letvægtsroer. Men vi skal jo alle starte et sted. jeg begyndte med 2.000 m på omkring 11 minutter.

Hej.

Ja jeg havde nok en ide om at de tider ikke ville imponere nogen ;-) Det var nu heller ikke meningen. Min teknik er bestemt ikke alt for god, men det går pænt fremad så jeg regner med at kunne klare 10000m i 2.15, uden at køre mig helt ud, meget snart.- Min kadance er PT alt for høj. Der går nok lige lidt inden jeg kan komme under 40min på 10000m, men hey hvis du brugte 1/2 år på at lære det, så har jeg stadig 5 mdr at løbe på ;-), selvom det godt nok er hurtigt.

I øvrigt synes jeg også at ergometeret var "strengt" at komme igang med. Var helt smadret de første par gange.

Jeg har ikke rigtig prøvet interval træning før, men når nu der er så mange der anbefaler det, vil jeg da prøve at se om ikke det giver noget. Ellers er jeg sikker på at jeg uden videre kan klare "Tempo" og "Rolig" i de nævnte tider.

Kan du evt opklare mysteriet om det med belastningen. Logikken siger mig at man vil bruge mere energi på samme distance og tid ved at sætte den op, men trial and error på maskinen synes at vise at man bruger samme energi hvis distancen og tiden er den samme, uanset hvad den så står på??

I vejledningen til konditesten på C2s hjemmeside står der bare at man skal stille belastningen på den indstilling der giver den hurtigste 2000m tid...

MVH

Edited by Centermotionist
Link to comment
Share on other sites

En 2km tid og omsætning til VO2 max er meget upræcist og personligt ville jeg ikke gide at prøve. En cykeltest er noget mere pålidelig og har den fordel at man i cykling typisk opnår en højere iltoptagelse end i roning (gælder i øvrigt også for veltrænede roere).

Man kan vel også sige at omregningen til kondital/VO2max er lidt omsonst i dette tilfælde.

Det som må være det væsentlige er at have nogle benchmarks på roeren så der kan måles fremgang, og evt. kunne sammenligne med andre.

Til disse formål ville 2000m/5000m tider være alt rigeligt, men det bliver naturligvis klart bedst hvis man laver reelle "maxforsøg" og ikke blot roer pænt indenfor comfortzonen.

Link to comment
Share on other sites

Man kan vel også sige at omregningen til kondital/VO2max er lidt omsonst i dette tilfælde.

Det som må være det væsentlige er at have nogle benchmarks på roeren så der kan måles fremgang, og evt. kunne sammenligne med andre.

Til disse formål ville 2000m/5000m tider være alt rigeligt, men det bliver naturligvis klart bedst hvis man laver reelle "maxforsøg" og ikke blot roer pænt indenfor comfortzonen.

Ja der er nok ikke andet for end prøve at køre 2000m på max hvis jeg vil have "tallet". Jeg har dog en fornemmelse af at der er en del tid at hente på teknikken da fremgangen allerede ar været så markant at det slet ikke kan tilskrives konditionsfremgang alene, og det på trods af at teknikken stadig halter gevaldigt.

MVH

Link to comment
Share on other sites

Hej

På concept2's hjemmeside er der en god teknik video, den skulle du prøve at se på.

http://www.concept2.com/us/training/technique.asp

På samme side er der et par andre video der er gode at se.

Tiderne jeg opgav er bare et skud ud fra de 2:18 du roede forleden dag. Hvis det er for let, så skær 5-10 sekunder af tiderne, eller se træningsprogrammer på c2 hjemmeside.

http://www.concept2.com/us/training/programs/default.asp

God fornøjelse. Hvis du bliver lidt grebet af det så brug deres logbog, så kan du konkkurere med hele verden. Det var ret motiverende for mit vedkommende, jeg ville være i den bedste halvdel i alle de distancer jeg roede.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Hej alle (og især Grevik)

Jeg er startet med roning for 3 uger siden.

Jeg har ikke spor forstand på roning og har ikke prøvet det før - jeg cykler et par gange om ugen, træner lidt styrketræning; har løbet tidligere, men det spiller desværre ikke helt for knæene længere.

Her er mine data:

Jeg er 46 år, 189cm, vejer 82 kilo.

Jeg ror på concept 2 og udelukkende på højeste belastning (trin 10)

Jeg har følgende tider som jeg rigtig gerne vil have vurderet:

Min første tid var på 5000 meter og på 21:33

herfra har jeg nappet lidt af den fra gang til gang og nu er min tid på 20:27 for 5000 meter.

Er det ok??

Jeg modtager rigtig gerne forslag til træning

Nogen der har erfaring med hvorvidt det er godt/ikke så godt for knæene at ro i conceopt 2 - og genrelt?

Pf mange tak for feedback.

Claus

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share