Træt vegetar der har brug for råd og vejledning ift proteintilskud.


Lone78
 Share

Recommended Posts

Hejsa:)

Jeg har ladet mig fortælle af en masse bekymrer venner at jeg bør øge mit protein indtag grundet min træning, som er 5-6 gange ugentlig.

Jeg er lakto-over prosher vegetar, dvs at jeg ikke spiser kød (gris-ko-lam-kylling) og så er måltider, noget for mig der bare skal overståes ( er vist temmelig kræsen på det punkt)

Jeg har prøvet, og kunne lide ( hvis jeg kan huske hvad de hedder) nutramid(måske) protein Shake, men blev temmelig skræmt over kalorierne deri...

Jeg oplever også efter jeg er begyndt på holdtræning at jeg er mega træt allerede ved 2030 tiden, kæmper lidt for at holde mig vågen og blir altså lidt vrissen i den trætheds fase.. Sover normalt fra 23-24 tiden til 630 men pt går jeg altså kold mellem 2030-2130 tiden.

Sover med 1-2 afbrydelser men det har jeg altid gjort.

Jeg tæller kalorier, og er i minus med 600-1000 dagligt. Tabte mig 3-4 kg de første halvanden måned og har nu taget 1-2 kg på, så ligger på 57-58 kg og er 168 høj.

Nogen der kan anbefale noget pulver eller shakes? :) med et forholdsvist lavt kalorie indhold

Link to comment
Share on other sites

Mon ikke det hedder "lakto-ovo vegetar"?

Så hvis du spiser mælkeprodukter, æg, og måske også fisk, så er der intet problem overhovedet proteinmæssigt. Drik lidt mere mælk eller spiser mere æg/fisk, hvis du mener, du får for lidt. At du er træt om aftenen, behøver ikke have noget at gøre med protein-indtag. Der kan være et utal af årsager. Måske har du bare en hektisk hverdag, får for lidt kulhydrat, eller bare det at være i 1000kcal underskud, kan også give træthed hen af dagen.

Jeg vil ikke anbefale dig at være i 1000kcal underskud, når du ikke vejer mere end du går. Du har et bmi på 20, og er dermed "normalvægtig". Hvis du har et ligevægtsindtag på 1500-2000 kcal, får du måske ikke mere end 1000kcal på en helt dag, hvilket slet ikke er nok med 5-6 træningspas.

Link to comment
Share on other sites

Sry- er en træt trunte, der faldt i søvn med mobilen i hånden igår aftes;)

Lakto- ovo pesco vegetar selvfølgelig.

Se evt min log, som fortæller lidt om mit forhold til mad...

Skal jeg være fornuftig ift min træning og kost så tror jeg protein shakes/ pulver er løsningen for mig. Ved at jeg vil få en kamp med at skulle indtage 2000 kcal + træningens forbrug af kcal- og kan frygte at det vil føre til et mindre trænings misbrug..

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan se, du har haft/har en spiseforstyrrelse, og det er uden tvivl det du skal tage fat i som det første. Det er skørt at få en masse rådgivning omkring kost og træning, så længe du stadig har en spiseforstyrrelse.

Pulver er ikke en fornuftig løsning på et manglende kalorieindtag. Hvis du ikke kan indtage 2000kcal om dagen med alm. mad, har du stadig en grad af spiseforstyrrelse.

Jeg vil derfor råde dig til at fokusere på din behandling af spiseforstyrrelse først (hvis du ikke er i behandling pt. skal du måske kigge på, at få det startet op igen).

Link to comment
Share on other sites

Spiseforstyrrelsen er der fokus på, men det er med små skridt. Alt taget i betragtning, så er jeg gået fra at leve af kaffe, i perioder 300 ml grøn the daglig... Til at tage 10 kg på og spise minimum 2 gange dagligt.

Proteintilskuddet skal ikke være en varig løsning, men et tilskud således jeg ikke kører kroppen i sænk.

:)

Link to comment
Share on other sites

Jeg tillader mig kun at svare på hvad du spørger om. Det andet kan jeg ikke kommentere på.

http://www.rawfood.dk/product/sunwarrior-raa-risprotein-1000g-288/

Fåes med chokolade el. vanilie smag. - Kan købes hos jala-helsekost.dk

Det smager af slidt gulvtæppe hvis du ikke laver en smoothie ud af det, og kun drikker det med mælk eller vand.

En håndfuld frosne bær, 1 banan 2 scoops pulver og vand er hvad jeg indtager 2-3 gange dagligt (m. vanilie smag).

Ingen eftersmag eller oppustethed.

:)

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke sige hvorfor du er træt. Jeg har selv været vegetar men var kun træt når jeg indtog for få kalorier over flere dage.

Har du fået nok jern gennem kosten som vegetar? Det er et typisk problem for vegetarer. Sørg for at spise mandler, grønkål og kidneybeans, husk at tage noget C vitamin holdigt på samme tid, det gør at du bedre optager jern fra kosten. Men jern optages lidt og langsomt over lang tid så forvent ikke et mirakel på en uge.

Personligt har jeg kørt en low-protein(50-60gr) kost engang, dyrkede motion såsom 5km løb hver eneste dag i lang tid og jeg var stort set ikke træt hele dagen. Jeg kan nok ikke give dig et endelig svar hvorfor du er træt(udover at du køre få kalorier for hårdt), prøv at kontakte lægen måske :-) Dette er nok osse ret individuelt, men du klarer trods alt en helt dag næsten. Så det kan osse være et søvnunderskud.

Mht. shakes. Jeg forstår at du har lidt af spise forstyrrelse, men hvis en almindelig shake syntes uoverkommelig at få ned, så tror jeg desværre som de andre siger at du stadig har et problem med mad:(

Edited by Jesus
Link to comment
Share on other sites

Jesus... Er da lige vild med dit Nick;)

Tak for respons, skønt med andres erfaringer og råd:)

Vil prøve at købe jern tabletter, da det godt kunne tænkes at det kunne være vejen frem til mindre træthed. Er nemlig ikke så god til at få smidt den slags kost i munden.. Er desværre så kræsen ift konsistenser...

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror mit primære spørgsmål er om alle shakes/pulver kan indtages af vegetarer?

Hvilke kan i anbefale? er nok mest til den lette løsning med shakes... Men vil dog prøve Westfalls opskrift.

Og hvor er det billigst?

Ang kalorierne- så må jeg sku nok bare acceptere at tallet ligger højt, det sidste jeg ønsker er at køre kroppen i sænk...

Link to comment
Share on other sites

Du har åbenbart slået dig fast på at indtage pulver, hvilket er decideret hovedløst. Det er selvfølgelig din egen sag.

Men at give 450kr pr. kg. pulver er mere end hovedløst, når man får valleprotein til omkring 100kr.

Indtag omkring dit ligevægtsindtag med en alm. varieret kost, og træn alt det du vil. Kan du ikke det uden pulver, har du stadig et problem med mad, som du sikkert skal have hjælp til. Hvis du har taget 10kg på over en periode, kan du åbenbart godt spise normalt, så hold dog fast i de vaner istedet.

Link to comment
Share on other sites

Har lige været i min yndlings butik i dag, urtekram:) fik købt den billige valleprotein og krauterblut...

Og fortsætter da helt sikkert med at blive bedre til at spise:) de 10 kg er kommet ved at spise- dog stadig med et underskud på 600-1000 kcal dagligt- så Noget gør jeg jo rigtigt:)

Edited by Lone78
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share