Hurtige kulhydrater/insulin


abs87
 Share

Recommended Posts

Apropos. - Er hurtige carbs egentlig gode om morgenen? Jeg har læst forskellige stedet at det skulle være godt i moderate mængder.

Jeg er selvfølgelig godt klar over hurtige kulhydrater ikke kun kommer fra raffineret sukker, så det er selfølgelig ikke en Jolly cola, jeg tænker at jeg vil starte dagen med. :bigsmile:

Så derfor spiser jeg selv yogurt (Yoggi, med stevia), med havre-flakes, om morgenen - Del fordi at det er det eneste jeg kan få ned, men også fordi det ligesom er det der virker bedst for mig.

Link to comment
Share on other sites

Så hvis man altså kun har muskelvækst som mål og man ikke er bekymret ang hvad insulinen ellers påvirker (fedt væv mm) ville det fordelagtigt at spise nogle hurtige kulhydrater som "tilbehør" hvis man eks spiser en rugbrød med tun eller? For jo flere gange man tricker insulin jo mere for man vel gavn af det? Ved godt at sukkersyge osv er noget man ska ha i tankerne...

Link to comment
Share on other sites

Så hvis man altså kun har muskelvækst som mål og man ikke er bekymret ang hvad insulinen ellers påvirker (fedt væv mm) ville det fordelagtigt at spise nogle hurtige kulhydrater som "tilbehør" hvis man eks spiser en rugbrød med tun eller? For jo flere gange man tricker insulin jo mere for man vel gavn af det? Ved godt at sukkersyge osv er noget man ska ha i tankerne...

Link to comment
Share on other sites

Så hvis man altså kun har muskelvækst som mål og man ikke er bekymret ang hvad insulinen ellers påvirker (fedt væv mm) ville det fordelagtigt at spise nogle hurtige kulhydrater som "tilbehør" hvis man eks spiser en rugbrød med tun eller? For jo flere gange man tricker insulin jo mere for man vel gavn af det? Ved godt at sukkersyge osv er noget man ska ha i tankerne...

Njae, det er nok lidt for spekulativt. Hvis du sørger for at træne 'optimalt' for muskeltilvækst (en videnskab i sig selv) er den generelle anbefaling at sørge for at ligge i et lille-moderat energioverskud via almindelige sunde fødevarer med en fornuftig fordeling af protein, kulhydrat og fedt, samt rig på mikronæringsstoffer. I sådan en diæt hører "hurtige" kulhydrater ikke hjemme. Denne type af fødevarer er nærmest eksklusivt forbeholdt elite atleter der træner udholdenhedsidrætsgrene og har en ENORM træningsmængde.

Tror det bliver for akademisk at spekulere over hvilke fødeemner der i teorien tricker hvilke hormoner (visse aminosyrer har eksempelvis et enormt potentiale for at udløse insulin frigivelse).

Link to comment
Share on other sites

Umiddelbart har jeg svært ved at finde et argument for at spise let-optagelige (og kulhydratrige) fødevarer om morgenen.

For at tricke insulinen, og påbegynde de anabole processer efter langtid fasten?

Men det er selvfølgelig kun spekulationer - Men hvad er argumenterne for, ikke at indtage let-optagelige kulhydrater om morgenen?

Link to comment
Share on other sites

For at tricke insulinen, og påbegynde de anabole processer efter langtid fasten?

Men det er selvfølgelig kun spekulationer - Men hvad er argumenterne for, ikke at indtage let-optagelige kulhydrater om morgenen?

For helt kort at ridse teorien op fra hukommelsen og uden at gøre det alt for teknisk: Grunden til at det bliver anbefalet ikke at indtage kulhydrater om morgenen, er at kulhydrater "slukker" for en gavnlig process der sker inde i din krop om morgenen. Når du vågner efter en lang nats søvn er din krop naturligt i et stadie hvor den er klar til at forbrænde fedt - såfremt du lader den gøre det. Når du indtager kulhydrater eller større mængder protein vil det udløse frigivelse af insulin, hvilket gør at din krop vil gå fra at forbrænde primært fedt til at forbrænde energi fra de kulhydrater du lige har indtaget.

Link to comment
Share on other sites

Tænkte på hvorfor det kun er efter træning hurtige kulhydrater er gode (frigivelse af muskelopbyggende insulin mm) og ikke i løbet af dagen? Der er insulin vel også opbyggende eller?

Insulin er med til at afgøre om de kulhydrater du indtager skal gå til brændstof i dine muskler eller om de skal gemmes til senere(omdannes til fedtvæv). Efter du har trænet(forenklet med alle mulige forbehold) er dine muskler med stor sansynlighed stort set tømt for glucose og dermed klar til at tage imod de kulhydrater du spiser. Her vil kulhydrater du indtager så trigge insulin og da dine muskler hungrer efter glucose vil langt størstedelen blive sendt til dem. Derfor er insulin mere at betragte som det stof der sørger for at lede kulhydraterne ind i musklerne og dermed give dem noget at bygge sig op af, eller alternativt i dine fedtdepoter.

Problemet med at sige at hvis det er godt efter træning så må det være godt også at få frigivet insulin flere gange om dagen. Der er et par problemer i den sammenhæng, men for at sige det kort, så vil for ofte frigivelse af insulin gøre at insulin receptorerne på dine muskler vil blive overloaded og dermed tager dårligere og dårligere imod. Når det sker, vil du hurtigere og med større sansynlighed gemme de kulhydrater du indtager som fedt end som brændstof i dine muskler. Derudover er der også kun plads til en hvis mængde brændstof og fylder du mere på end der kan være i muskulaturen, ender det også som fedtvæv.

Det er sådan nogenlunde teorien bag at man ikke bare kan sætte 1:1 relation og tænke hvis kulhydrater skaber muskelvækst efter træning kan de vel også gøre det på andre tidspunkter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share