Statisk Core træning


JosephineN
 Share

Recommended Posts

O'høj

Jeg leder med lys og lygte efter et nyligt udgivet studie der omhandler statisk core træning ( såsom planken) og effektiviteten af denne. Jeg har hørt at undersøgelsen viser at en varighed på >10 sek ikke er overførbar til daglige gøremål- såvidt jeg har hørt :-)

Er der nogle der har nogle artikler på denne påstand? Og endnu bedre om den aktuelle undersøgelse?

Tak for hjælpen- og god jul!

/ josephine

Link to comment
Share on other sites

Det der med at overføre til daglige gøremål kan tit blive noget rod. Det er nærmest umuligt at lave tilstrækkelig dokumentation på overførbarheden. Hvad er det f.eks. man vil vurdere? Risikoen for at få ondt i ryggen set over 10-20år? Hvor mange løft man kan foretage på en dag?

Her er f.eks. et studie hvor man prøver at vurdere statisk træning, og effekten i forhold til "sportsrelaterede evner". http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21943626

Et 6 ugers træningsprogram, hvor man efterfølgende konkludere at de bliver stærkere statisk, men det kan ikke overføres til nogle sportsgrene. Det er helt hovedløst, og uden substans!

Jeg har dog ikke set det studie du omtaler, så jeg skal jo ikke kritisere det på forhånd...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share