Led hofteskade hvordan slipper jeg af med den?


Polunda
 Share

Recommended Posts

Hej, som overskriften siger er jeg løbet ind i en ret led hofte/lyske skade, det er lidt svært at nævne et helt bestemt punkt.

Men inden jeg beskriver skadens karakter og hvad der gør ondt vil jeg lige komme ind på lidt forhistorie.

For ca. 2½ år siden besluttede jeg mig for at nu skulle der Squattes tungt og ofte, jeg startede på Startingstrength og gik i løbet af 8 måneder fra 3x5 med 90kg til 3x5 med 170kg og her startede problemerne så. Stille og roligt begyndte højre hofte at melde sig med stor ømhed omkring adductor og hoftebøjere, men da det ikke generede under mit sæt fortsatte jeg lidt endnu. Da det blev værre stoppede jeg endelig og fandt frem til et par tekniske fejl ved mit squat, som jeg fik rettet. Efter 1 måned begyndte jeg på ny at squatte, men denne gang stille og roligt og uden at overskride nogen smertegrænser, efter lidt over et år var smerten væk og jeg var tilbage til mit squat på 3x5 med 170kg, dog uden efterfølgende gene.

I november 2012 startede jeg så med Ju Jutsu, havde som barn tidligere dyrket judo, så jeg ville gerne tilbage til noget kampsport. Og en kombination af mange spark og for høje spark (i forhold til hvad jeg er konditioneret til) samt en større dødløft volumen gjorde, at de velkendte smerter i højre hofte så småt vendte tilbage. Jeg skar med det samme ned på styrketræningen, men tilsyneladende var det sparkene der var slemme, efter sparring har jeg således altid ret store smerter og en enorm stivhed omkring hoftebøjere, nederst på kønsbenet og adductor.

I mandags gik det så helt galt ved et kast hvor jeg lander på siden, mærkede jeg et jag i venstre adductor og en pludselig varme, smerten forsatte i 10 til 15 min. hvorefter den aftog en smule. På vejen hjem fra træning og kroppen så småt var ved at blive kold, blev smerten stille og rolig værre. Det at trykke koblingen og igen slippe den gav koldsved på panden. Smerten er siden kun blevet lidt bedre. Ved langsom gang mærker jeg ikke noget, ved hurtig gang og løb er smerten på en 2er, hvis vi tager en skala fra 0-10. Ved squat eller lignende er smerten en 4-5, når jeg ligger ned og trækker benene til mig eller løfter benet er smerten værst med en 7 stykker også mavebøjninger gir smerte.

Så nu er begge hofter fucked, den venstre mere end den højre. Hvad gør jeg og hvad kan det være at mine adductor tilsyneladende er et problem? Kender i en god fysioterapeut i sønderjylland. ( har ret dårlige erfaringer med dem jeg har været ved)

Beklager den alt for lange smøre!

Edited by Polunda
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share