Mad/drikke efter træning


Bugs
 Share

Recommended Posts

Hey alle sammen.

Jeg er igang med at vægttab hvor jeg har kosten på plads. Jeg taber mig omkring 1.5 > 2kg om ugen pt. Uden at dyrke nogen voldsom form for motion.

Nu vil jeg dog gerne supplere med noget træning, så jeg også får strammet op de rette steder. Jeg læser dog mange steder at det er enormt vigtigt at indtage noget mad/drikke indenfor 30 min efter endt træning. Jeg kan dog ikke finde nogen ideer til hvad jeg rent faktisk skal spise/drikke, så jeg tænkte på om I kan give mig nogle ideer?

På forhånd tak.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke er allergisk, så et glas letmælk... Ellers er det der med noget næring efter træning fint, men ikke verdens navle. For en almindelig omgang træning på 60 minutter, til en almindelig motionist, er "tabet" ved ikke at få noget næring indenfor den første time til at overse.

Link to comment
Share on other sites

Hey alle sammen.

Jeg er igang med at vægttab hvor jeg har kosten på plads. Jeg taber mig omkring 1.5 > 2kg om ugen pt. Uden at dyrke nogen voldsom form for motion.

Nu vil jeg dog gerne supplere med noget træning, så jeg også får strammet op de rette steder. Jeg læser dog mange steder at det er enormt vigtigt at indtage noget mad/drikke indenfor 30 min efter endt træning. Jeg kan dog ikke finde nogen ideer til hvad jeg rent faktisk skal spise/drikke, så jeg tænkte på om I kan give mig nogle ideer?

På forhånd tak.

Hej

Flot ugentligt vægttab!

Mad og drikke efter træning: skal helst indtages inden for 15 min efter træning, eller højst 30 min. Kan være alt, der er proteinholdigt, men hvis du skal gå efter det mindst kalorieholdige, skal du holde dig fra fx proteinbarer. Drik i stedet Matilde kakaoskummetmælk og spis kylling, som er primært protein samt fedtfattigt. Eller spis skyr! Skal du have noget hurtigt og er på farten = ikke kan gå hjem og lave mad, er det nemt at købe kyllingestrimler tilberedt i supermarkeder, Netto har skyr i bægre, også med smag fx passionsfrugt.

Jeg har med kostomlægning og stille start op med træning efter årelang inaktivitet, tabt 6 kg siden januar. Det er på en måde ok, at det går stille og roligt, da jeg også er i færd med at ændre livsstil og vaner, men jeg vil gerne have der sker lidt mere. Jeg sætter nu turbo på træning, men kan du fortælle mig, hvilken kost du får, siden du kan tabe så meget pr uge?

Link to comment
Share on other sites

Hej

Flot ugentligt vægttab!

Mad og drikke efter træning: skal helst indtages inden for 15 min efter træning, eller højst 30 min. Kan være alt, der er proteinholdigt, men hvis du skal gå efter det mindst kalorieholdige, skal du holde dig fra fx proteinbarer. Drik i stedet Matilde kakaoskummetmælk og spis kylling, som er primært protein samt fedtfattigt.

Seriously? :laugh:

Bugs: Lad bare vær med at fokusere for meget på kost efter træning. Der er ikke evidens for, at det har nogen gavnlig virkning, at indtage protein/kulhydrat x-antal minutter efter træning. Fortsæt du bare, hvad du har allerede har gang i, det virker åbenbart ganske fornuftigt. 2 kg om ugen lyder dog højt, medmindre du er stærkt overvægtig pt.

Link to comment
Share on other sites

Don > Tak for forslaget :)

Herognu > Det samme til dig :) Jeg konsulterede en diætist ved navn Charlotte Hartvig og fik lagt en kostplan hos hende for en 8 år siden. Dengang tabte jeg mig omtrent 40 kg på ca. Et ½ år give or take. Jeg tog det dog desværre på igen da jeg flyttede hjemmefra, da jeg ikke var vant til at stå 100% for min egen kost. For et lille ½ års tid siden tog jeg så kontakt til Frk. Skrump som også har med Netslank.dk at gøre, som er en online diætist dog under Charlotte Hartvigs metoder. Jeg fik lagt en kostplan der og den er jeg så begyndt at følge for små 2 uger siden. Resultatet er dog nær det samme som dengang jeg tabte de 40 kg og det lader til at tempoet er det samme. Så jeg har en decideret kostplan jeg følger, hvor jeg får ca. 1850 kcal om dagen.

Venan > Jeg er meget overvægtig nu, da jeg har en vægt på ~155 kg og er omtrent 188 cm høj.

Til jer alle sammen:

Jeg regner også med at dyrke noget styrketræning samtidig, så jeg ikke bare taber mig og smider en masse muskelmasse. Jeg ved ikke om det stadig er ligegyldigt med kosten bagefter så? Der er jo nogen som hævder at dine muskler har svært ved at restituere, hvis du ikke spiser noget som er rigt på proteiner lige bagefter?

Link to comment
Share on other sites

Hvor ofte træner du ? og hvor meget træner du ?

Som jeg forstår der er gevinsterne ved mad umiddelbart efter træning, tilstede, men ikke gigantiske.

De situationer hvor jeg mener det med mad er særlig relevant at være opmærksom på er:

For folk der ønsker at hypertrofere som resultat af deres træning.

Folk der har næste træningspas tæt på. dvs. hvis du undtagelsesvis har en træning måske 8-10 timer efter det sidste pas.

Ved udholdenheds idræt af mere end en times varighed, eller anden træning med meget stor volumen

Mængden af træning i det givne pas ret afgørende.

En træning hvor du f.eks squatter og bænkpresser 3set med 5 meget tunge rep, for der efter at lave mobilitets øvelser og lidt hinke øveelser og kast med medicin bold for udvikling af eksplosiv kraft, er i min bog ikke noget der har særlig store krav om restituitons mad. det samme gælder en pakke med 5x100m spurt+ nogle hækkehop.

derimod 2x spinning time og volumen orieterede programmer som German volume, så er der måske basis for at begynde at tænke på at have en ½liter mælk med.

Men hvis du træner 1 time 3 gange om ugen med en blanding af styrke og kondition, er gevinsten ved at få mad umiddelbart efter træning til at overse.

My 5 cents(correct me if I am wrong)

Link to comment
Share on other sites

Jamen jeg går først igang i morgen. Jeg ville bare spørge inden at jeg gik igang, så jeg gjorde det rigtigt fra starten af. Jeg har trænet on/off førhen, men jeg har aldrig rigtig blevet ved længe nok til at høste nogen goder fra det. Men jeg satser på mindst 1 time og helst 1½ time, 3 gange om ugen, hvor jeg træner kondition og styrke.

Link to comment
Share on other sites

Der er som sagt ingen evidens for, at det har nogen gavnlig effekt at indtage mad lige efter træning. De enste studier der undersøtter denne påstand, er foretaget på gamle og utrænede individer, som næppe har styr på kosten generelt. De studier der er foretaget på unge og midaldrende personer, har ikke haft nogen målbar gevinst ved at indtage mad inden for en time efter træning.

Spiser du fornuftigt igennem dagen, er der ingen grund til at tænke over "post-workout meal". Måltiderne timerne op til træningen er sådan meget mere relevant at kigge på. Det er som udgangspunkt næringsstoffer der allerede befinder sig i tyndtarmen på træningstidspunktet, som kroppen bruger til restitution, og ikke det efterfølgende måltid. Efter et måltid går der gerne 1-2 timer, inden næringsstofferne overhovedet forefindes i blodbanerne.

Link to comment
Share on other sites

Det lyder godt. Jeg tror at der er styr på maden op til træningen, men hvis jeg begynder at føle mig utilpas eller andet under eller efter træningen, så må jeg jo forsøge at justere den mad jeg får inden.

Mange tak for hjælpen :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share